Dø, ærru helt teit eller? Flyet ække engang ferdig testa! Gåkke an!
Erkjenner problemer med nytt jagerfly
NEW YORK (Aftenposten.no): F-35-direktør Steve O´Bryan innrømmer at Norges nye jagerfly har vært vanskeligere å produsere enn hva han hadde håpet. Nå lover han at barnesykdommene er kurert.
- Sørg for at du er i tråd med din bedrifts etiske retningslinjer, het det i invitasjonen fra kommunikasjonsrådgiverne i Lockheed Martin.
De hadde invitert til lunsj, og ville ikke havne i trøbbel med redaktørene for å gi bort gratis mat.
Selskapet har fått mye kritikk de siste årene. Som produsent for det nye jagerflyet F-35 er det ansvarlig for det dyreste forsvarsprosjektet i historien. Både i USA og i samarbeidsland som Norge har presse, myndigheter og publikum fulgt nøye med for å se om flyet kan leve opp til de – unnskyld uttrykket – skyhøye forventningene.
- Og det har de ikke gjort hittil. Vi er skyldige i å ha vært overoptimistiske, sier en blid Steve O´Bryan, visepresident i Lockheed Martins F-35-program, til Aftenposten.
- For tre år siden gjorde vi flere store endringer i måten vi jobbet på. Siden den gang har det aller meste gått etter planen, sier han.
Han unnlater å nevne at generalinspektøren i det amerikanske forsvarsdepartementet for en måned siden påpekte 719 problematiske punkter som kunne «påvirke flyets ytelse, pålitelighet, vedlikeholdbarhet og pris».
Men han er forberedt på spørsmålet fra Aftenposten om en kritiske internrapporten.
- 80 prosent av de punktene var allerede tatt hånd om da rapporten kom. Resten skal vi ha løst innen april, sier O'Bryan.
Men O'Bryan kan ikke på noen måte garantere at Norge får industrikontrakter til en verdi som nærmer seg innkjøpsprisen på flyene. Foreløpig har norske selskaper inngått kontrakter til en verdi av 350 millioner dollar (to milliarder kroner).
- Men det tallet kan bli mye større. Norske selskaper har flere unike produkter. sier direktøren, som trekker frem Kongsbergs spesialproduserte rakett, JSM, som et produkt han er spesielt imponert av.
Foreløpig har ikke USA eller andre land inngått noen bindende avtale om å kjøpe denne raketten, som kan integreres inne i selve flykroppen.
Clemence geleider meg gjennom noen øvelser som helt sikkert ville skapt omfattende magetrøbbel dersom dette hadde vært et ekte fly. Jeg får skyte ned to objekter (som han garanterer er fiendtlige) før jeg lander trygt på et hangarskip.
Simulatoren er virkelig nok til å gi en intens opplevelse. Men ikke virkelig nok til å utfordre den inntatte lunsjen.
kris@ap.no
De hadde invitert til lunsj, og ville ikke havne i trøbbel med redaktørene for å gi bort gratis mat.
Selskapet har fått mye kritikk de siste årene. Som produsent for det nye jagerflyet F-35 er det ansvarlig for det dyreste forsvarsprosjektet i historien. Både i USA og i samarbeidsland som Norge har presse, myndigheter og publikum fulgt nøye med for å se om flyet kan leve opp til de – unnskyld uttrykket – skyhøye forventningene.
- Og det har de ikke gjort hittil. Vi er skyldige i å ha vært overoptimistiske, sier en blid Steve O´Bryan, visepresident i Lockheed Martins F-35-program, til Aftenposten.
Barnesykdommer
Innrømmelsen kommer tilsynelatende lett. Det er lett å forstå hvorfor. Neste setning fra direktøren er nemlig at problemene tilhører fortiden og at flyet nå er i rute.- For tre år siden gjorde vi flere store endringer i måten vi jobbet på. Siden den gang har det aller meste gått etter planen, sier han.
Han unnlater å nevne at generalinspektøren i det amerikanske forsvarsdepartementet for en måned siden påpekte 719 problematiske punkter som kunne «påvirke flyets ytelse, pålitelighet, vedlikeholdbarhet og pris».
Men han er forberedt på spørsmålet fra Aftenposten om en kritiske internrapporten.
- 80 prosent av de punktene var allerede tatt hånd om da rapporten kom. Resten skal vi ha løst innen april, sier O'Bryan.
Norge vil selge våpen
Norge har bestilt 52 av de nye jagerflyene. Prislappen ligger på 62,6 milliarder kroner, noe som gjør flyene til det dyreste Norge noen gang har kjøpt. Norske våpenindustriprodusenter, og dem er det mange av, håper å selge utstyr og deler til det nye flyet, som også skal selges til land som Japan, Canada og Australia foruten den største kunden av dem alle – USA.Men O'Bryan kan ikke på noen måte garantere at Norge får industrikontrakter til en verdi som nærmer seg innkjøpsprisen på flyene. Foreløpig har norske selskaper inngått kontrakter til en verdi av 350 millioner dollar (to milliarder kroner).
- Men det tallet kan bli mye større. Norske selskaper har flere unike produkter. sier direktøren, som trekker frem Kongsbergs spesialproduserte rakett, JSM, som et produkt han er spesielt imponert av.
Foreløpig har ikke USA eller andre land inngått noen bindende avtale om å kjøpe denne raketten, som kan integreres inne i selve flykroppen.
Prøvetur
Amerikanerne er glade i begrepet «show, don´t tell». Lockheed er et amerikansk selskap, og O´Bryan har tatt med seg en flysimulator. Snart er Aftenpostens utsendte på plass i cockpiten, godt hjulpet av den erfarne piloten Elliot «Hemo» Clemence, som fikk kallenavnet sitt etter en lei neseblodepisode under en flytur.Simulatoren er virkelig nok til å gi en intens opplevelse. Men ikke virkelig nok til å utfordre den inntatte lunsjen.
kris@ap.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.