onsdag 29. oktober 2014

Ryanair bøtelagt noe voldsomt i Frankrike

French court rules Ryanair to pay 8.1-mn euros damages over labour law breach

               
A French court ruled Tuesday that Irish budget airline Ryanair must pay 8.1 million euros ($10.3 million) in damages along with 200,000 euros in fines for breach of French labour law.
An appeals court found the company guilty of paying workers under Irish contracts to save money on payroll and other taxes.



TILSPISSES: Ordkrigen mellom SAS og Ryanair tilspisser ytterligere. Foto: NTB scanpix

SAS med nytt angrep på Ryanair

Ordkrigen mellom SAS og Ryanair tilspisser seg.
I det siste har Ryanair slått seg opp i Danmark og konkurrerer nå direkte med SAS på dansk jord.
Selv om SAS uttaler at de ikke frykter konkurransen, ber de nå forbrukerne gjøre opp sin mening om de har samvittighet til å fly med Ryanair, skriver den danske økonomiavisen Business.
– Vi tror at vi har et bedre produkt og at Ryanair appellerer til andre type forbrukere. Men det er klart, vi følger utviklingen. Ryanair kan jo tilby noen helt andre priser fordi de bruker vikarer uten avtaler og ikke betaler skatt i Danmark. Det er behov for folk å gjøre opp sin mening om de ønsker å bidra til dette, sier pressesjef Trine Kromann Mikkelsen.

Mener konkurransen er urimelig

Ifølge Business mener SAS at konkurransen mot lavprisselskaper er urimelig. Derfor ønsker de at EU skal stramme inn reglene for lavprisselskapene, som bruker personell fra vikarbyråer fra Man og Estland.
Utspillet fra Kromann Mikkelsen er bare det siste i en rekke konfrontasjoner mellom SAS og Ryanair.
I fjor anklaget SAS det irske selskapet for juks med vekten på sine fly og på den måten slippe unna med lavere avgifter.

Store lønnsforskjeller

Ferske tall fra bransjen viser at SAS-ansatte koster over tre ganger så mye som ansatte i det kontroversielle irske selskapet.
For hver 100-lapp SAS tjente i fjor, brukte selskapet 32 kroner til lønninger og pensjoner, mens Ryanair driver billigst av de store med 9,5 kroner per 100-lapp.
– De etablerte selskapene som SAS, KLM, Air France og Lufthansa trekker med seg tariffavtaler og andre kostnader fra tidligere år, mens selskaper som er etablert fra 1990-tallet og senere kunne starte med et lavere lønnsnivå og et annet kostnadsbilde, har seniorforsker Anders Underthun uttalt til NTB.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.