Her er den første KC-390-prototypen som ble rullet ut av hangaren første gang tirsdag. Foto: Gerson Fujiki
KC-390
– Kan utføre det samme som Hercules, bare raskere og bedre
Brasiliansk transportfly frister svenskene.
Publisert 24. oktober 2014 kl. 17:59 - Oppdatert 24. oktober 2014 kl. 18:47
KC-390 heter det militære transportflyet som er det hittil største flyet som er laget av brasiliansk luftfartsindustri.
Den første prototypen ble rullet ut fra Embraer Defense & Security-fabrikken i Gavião Peixoto, nord for São Paulo, tirsdag 21. oktober.
Nå starter bakketesting med dette og ytterligere en prototyp.
Deretter er det berammet jomfruferd mot slutten av året.
FAB påpeker at det tomotors jetflyet er utviklet med tanke på Brasils eget behov, enten det er i Amazonas eller Antarktis.
– KC-390 vil kunne utføre de samme oppgavene som Hercules, bare raskere og bedre, sier flyvåpensjef Junti Saito.
Transportflyet skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen.
Det er rundt tre tonn og 300 km/t mer enn C-130-maskinene Brasil opererer i dag. (200 km/t mer enn C130J Super Hercules som Norge flyr).
I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.
Flyet er utstyrt med IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320-serien. På KC-390 er motorene oppgradert til 156 kN og har dermed størst skyvekraft i denne motorserien.
Ettersom betegnelsen er KC, ligger det i navnet at dette også er et tankflyet også kan bidra med drivstoff i lufta til andre fly eller helikoptre.
Utviklingen av flyet startet i 2009. De første serieproduserte flyene skal leveres Brasil i 2016. De 28 flyene skal leveres over ti år.
Med styrkede brasiliansk-svenske bånd, etter at Saab gikk til topps i kampflykonkurransen F-X2 med sin Jas-39 E/F Gripen i konkurranse med Dassault Rafale og Boeing F-18 E/F Super Hornet, er et transportfly fra Embraer en het kandidat for det svenske luftforsvaret.
Ifølge Flight Global beskrev Bydén KC-390 som et sexy fly og et godt alternativ som erstatter for Sveriges gjenværende C-130H-maskiner.
Han varslet dessuten en beslutning ganske snart.
Sverige har snart operert Hercules i 50 år. Det første eksemplaret ble leaset fra sommeren 1965 og ble Europas første Hercules, fire år før Norge mottok sine første fly.
Men de to eldste eksemplarene er i ferd med å pensjoneres, slik at det gjenstår en flåte på seks transportfly.
Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.
Den første prototypen ble rullet ut fra Embraer Defense & Security-fabrikken i Gavião Peixoto, nord for São Paulo, tirsdag 21. oktober.
Nå starter bakketesting med dette og ytterligere en prototyp.
Deretter er det berammet jomfruferd mot slutten av året.
Mer last og raskere fram
Det brasilianske luftforsvaret (Força Aérea Brasileira - FAB) deltar i utviklingen av flyet og bestilte i mai 28 fly som skal erstatte C-130 Hercules-flåten som ble anskaffet på 1960-tallet.FAB påpeker at det tomotors jetflyet er utviklet med tanke på Brasils eget behov, enten det er i Amazonas eller Antarktis.
– KC-390 vil kunne utføre de samme oppgavene som Hercules, bare raskere og bedre, sier flyvåpensjef Junti Saito.
Transportflyet skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen.
Det er rundt tre tonn og 300 km/t mer enn C-130-maskinene Brasil opererer i dag. (200 km/t mer enn C130J Super Hercules som Norge flyr).
60 bestillinger
Argentina, Portugal og Tsjekkia er med som industripartnere i KC-prosjektet.I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.
Flyet er utstyrt med IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320-serien. På KC-390 er motorene oppgradert til 156 kN og har dermed størst skyvekraft i denne motorserien.
Ettersom betegnelsen er KC, ligger det i navnet at dette også er et tankflyet også kan bidra med drivstoff i lufta til andre fly eller helikoptre.
Utviklingen av flyet startet i 2009. De første serieproduserte flyene skal leveres Brasil i 2016. De 28 flyene skal leveres over ti år.
Brasil-Sverige
Sveriges flygvapenchef (FVC) Michael Bydén var til stede under utrullingen i Brasil tirsdag, og han er på jakt etter nye transportfly.Med styrkede brasiliansk-svenske bånd, etter at Saab gikk til topps i kampflykonkurransen F-X2 med sin Jas-39 E/F Gripen i konkurranse med Dassault Rafale og Boeing F-18 E/F Super Hornet, er et transportfly fra Embraer en het kandidat for det svenske luftforsvaret.
Ifølge Flight Global beskrev Bydén KC-390 som et sexy fly og et godt alternativ som erstatter for Sveriges gjenværende C-130H-maskiner.
Han varslet dessuten en beslutning ganske snart.
Sverige har snart operert Hercules i 50 år. Det første eksemplaret ble leaset fra sommeren 1965 og ble Europas første Hercules, fire år før Norge mottok sine første fly.
Men de to eldste eksemplarene er i ferd med å pensjoneres, slik at det gjenstår en flåte på seks transportfly.
Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.