– Det er et elegant anlegg som skal bygges her, sier Bjørn Ivar Aarseth.
Han leder Justisdepartementets NAWSARH-prosjekt, som har ansvaret for å legge til rette for de nye redningshelikoptrene.
Bjørn Ivar Aarseth
Prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth.
Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK
Etter mye debatt rundt plassering av den nye basen, har de nå bestemt at den skal ligge på østsiden av flyplassen, som Forsvaret ville.
– Dette er ut fra en totalvurdering. Med dette alternativet er vi også sikre på at vi blir ferdige innen tidsfristen, sier prosjektlederen.

Avinor: – Ikke noe nederlag

Avinors forslag til helikopterbase
Her ville Avinor ha den nye 330-basen.
Foto: Mari Friestad / NRK
Alternativ plassering var like ved golfbanen, noe Avinor mente var den beste løsningen.

– Der er det ingen infrastruktur i dag, og vi hadde risikert at bygget ikke hadde vært klart innen to år, sier Aarseth.
Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen i Avinor la i sin vurdering vekt på at plassering ved Forsvarets base ville føre til mer støy. Han sier likevel at han ikke er skuffet over at de ikke fikk viljen sin.
– Mest av alt er vi glade for at basen legges til Sola, så dette er på ingen måte noe nederlag, sier Lorentzen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
AgustaWestland AW 101
AgustaWestland AW 101, som benyttes av den britiske marinen, blir nytt norsk redningshelikopter.
Foto: Wikimedia commons

Billigere enn ventet

I tillegg til at den nye basen blir opptrening for norske piloter, kommer også folk fra andre land for å lære.
– I Danmark har de samme type helikopter, bare av eldre utgave. Også i England, Portugal og til og med Canada vil det trolig komme folk på opplæring, sier Aarseth.
I 2011 hadde redningshelikopter-prosjektet et budsjett på totalt 16.8 milliarder kroner. Prosjektlederen røper at de etter alt å dømme skal klare å holde seg godt unna dette.
– Det er gjort nye utregninger, og jeg kan bekrefte at det ser ut til at regningen blir en god del lavere, sier han.