Overvåker kysten med privatfly
Overvåkning for å avsløre smugling, overfiske og oljesøl kan snart bli viktigere enn privatfly for Sundt Air. Først står et slag om luftrommet i Danmark og Nederland.
Fra rederi til aksjer og hotell
Det lille propellflyet fra Sundt Air har bare vært på vingene i noen minutter langs kysten vest for Bergen. Ute på havet flyr det lavt over et lasteskip.
Skipsreder Petter C.G. Sundt døde i november 2007 etter lang tids kamp mot kreft. Familiens investeringer er videreført av barna Helene (35) og Christian (37).
Sundt as har en verdijustert egenkapital på 7,7 milliarder kroner. Det meste er plassert i aksjer og eiendomsselskapet Pandox.
Flyrelatert virksomhet sto for et resultat før skatt på 25 millioner kroner ifjor, og det meste er fra Norwegian Special Mission, som utvikler spesialutstyr for flyovervåking samt Sundt Air as.
Sundt as har en verdijustert egenkapital på 7,7 milliarder kroner. Det meste er plassert i aksjer og eiendomsselskapet Pandox.
Flyrelatert virksomhet sto for et resultat før skatt på 25 millioner kroner ifjor, og det meste er fra Norwegian Special Mission, som utvikler spesialutstyr for flyovervåking samt Sundt Air as.
Vis mer
– Skipet går i åpent farvann og lasterommene er åpne, sier kaptein Mats U. Larsson.
Erling Bratland, systemoperatør i Kystverket, rykker til i setet. Alle hendelser som kan være i strid med regelverket, havner i loggen. I løpet av ett minutt har han tatt opp en video, og lager en kort rapport om skipet på vei til Murmansk.
– Videoen sender vi til Kystvakten. Etterpå følger de opp saken og ser om det er brudd på regelverket, sier Bratland.
Flyet fortsetter nordover. I løpet av fire timer blir kystlinjen fra Bergen til Bodø saumfart.
En trofast betaler
Sundt Air er eid av arvingene etter skipsreder Petter C.G. Sundt, Helene og Christian Sundt. I årene frem mot finanskrisen for syv år siden var flyselskapet operatør av 15 privatfly, og levde godt på charter for rike familier, store bedrifter og regjeringen.
Så falt privatflymarkedet sammen, og nedturen ble langvarig.
– Å drive charter med privatfly er en berg-og-dal-bane, og svinger med konjunkturene. Staten er en svært sikker betaler, og avtalen er forutsigbar, sier markedsdirektør Ola Vøllestad.
En femtedel av selskapets inntekter er fra den statlige avtalen, og det har bidratt til at det igjen tjener penger.
– Avtalen var ikke livsnødvendig, men det er åpenbart at den kom på et heldig tidspunkt, sier Vøllestad.
Kjemper om luftrom
Sundt Air skal kjempe om lignende oppdrag i Europa. I år er det med i en offentlig anbudsrunde om overvåkning av Danmarks kyst. Også Nederland forbereder en anbudsrunde.
Begge landene bruker mer ressurser enn Norge på overvåkning fra luften. Et knippe aktører i Europa vil ha oppdraget.
– Vi har skaffet oss verdifull erfaring og har riktig materiell. Vi skal slåss for å vinne kontraktene, sier administrerende direktør Tor Bratli i Sundt Air.
Ola Vøllestad har også vært i kontakt med EUs organ for grenseovervåkning, Frontex.
– I Italia har hver etat en egen flypark, mens Norge er unikt fordi flere offentlige etater samarbeider om overvåkning fra luften. Vi tror det blir mer vanlig, og det blir ikke mindre press på Europas grenser fremover. Dette er et voksende marked, sier Vøllestad.
Tung last
To propellfly av typen Beechcraft King Air 350 er med i beredskapen langs kysten sør for Bodø. Selv om oljevernberedskap også er blitt del av avtalen, er det vanligvis bare ett fly på vingene til enhver tid.
Hvert fly har teknisk utrustning til snaut 30 millioner kroner, blant annet et overvåkningssystem levert fra et annet Sundt-selskap, Norwegian Special Mission.
På vei nordover mot Bodø gjør propellflyet en sving rundt Draugen-plattformen utenfor Kristiansund for å se etter mulige oljeutslipp fra plattform eller fartøy. Deretter filmer videokameraet fiskebåter og fraktskip i området som kommer fra flere land.
– I dag var det en rolig dag. Det er bra at ikke alle dager er like hektiske, sier kaptein Mats U. Larsson.
Halvert bruk av privatfly
Bodø: Inntektene fra charter av privatfly utgjør i dag rundt 30 millioner kroner årlig for Sundt Air. Markedet har bedret seg de siste årene, men det er langt unna tidenes marked. Etter det DN forstår, er charteraktiviteten på halvparten av nivået før 2008.
I dag har Sundt Air rundt 80 ansatte.
– Vi måtte halvere bemanningen og kvitte oss med fly for å få kontroll på virksomheten, sier markedsdirektør Ola Vøllestad.
– Det meste av chartervirksomheten er flyvninger i Europa, og mange av kundene er aldri innom Norge. I dag går virksomheten med fortjeneste, sier han.
På det meste var 15 privatfly tilknyttet Sundt Air, i dag er 11 igjen.
Sundt Air har fem egne fly, og fire av dem er turbopropfly. I tillegg er de operatør for jetflyene til investor Bjørn Rune Gjelsten, Kjell Inge Røkke-eide Aker, Color Line-reder Olav Nils Sunde og flyet til Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen.
Kjell Inge Røkke skrev nylig i aksjonærbrevet til Aker at Aker og Gjelsten vil selge to av flyene, og kjøpe et nytt som de skal drive for egen regning.
– Det kan vi ikke kommentere, sier Vøllestad.
I dag har Sundt Air rundt 80 ansatte.
– Vi måtte halvere bemanningen og kvitte oss med fly for å få kontroll på virksomheten, sier markedsdirektør Ola Vøllestad.
– Det meste av chartervirksomheten er flyvninger i Europa, og mange av kundene er aldri innom Norge. I dag går virksomheten med fortjeneste, sier han.
På det meste var 15 privatfly tilknyttet Sundt Air, i dag er 11 igjen.
Sundt Air har fem egne fly, og fire av dem er turbopropfly. I tillegg er de operatør for jetflyene til investor Bjørn Rune Gjelsten, Kjell Inge Røkke-eide Aker, Color Line-reder Olav Nils Sunde og flyet til Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen.
Kjell Inge Røkke skrev nylig i aksjonærbrevet til Aker at Aker og Gjelsten vil selge to av flyene, og kjøpe et nytt som de skal drive for egen regning.
– Det kan vi ikke kommentere, sier Vøllestad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.