torsdag 2. juni 2016

Helikopterulykken - LT setter SAR helikoptre på bakken - NRK



Following the tragic accident of an Airbus Helicopter EC225 LN-OJF in Norway on 29 April 2016, EASA confirms that it is participating in the accident investigation led by the Accident Investigation Board Norway. The Agency is closely looking at all factual data available. EASA follows very closely the gathering of facts and will immediately decide on actions that may be needed to take at fleet level as soon as the necessary information will be available.


Sysselmannens helikoptre er i drift

Sysselmannens Super Puma-helikoptre er ikke omfattet av det utvidede flygeforbudet som Luftfartstilsynet iverksatte 1. juni.
Sysselmannen disponerer to Super Puma-helikoptre av typen AS332L1. De har et annet gir- og rotorsystem enn det helikopteret som var involvert i ulykken på fastlandet 29. april.
De Super Puma-helikoptrene som nå er satt på bakken, er av typen EC225LP og AS332L2.

Luftfartstilsynet forbyr all flygning med Super Puma

Luftfartstilsynet har bestemt at Super Puma-helikoptrene skal settes på bakken, og fjerner unntaket for søk- og redningsoppdrag. Bakgrunnen er de siste funnene fra havarikommisjonen.



Super Puma
SUPER-PUMA: Det var et helikopter av denne typen som styrtet ved Turøy.
Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Kilde: NTB



Helikopteret som styrtet ved Turøy i april, var en Super Puma med modellbetegnelsen EC225LP. Kort tid etter ulykken ble denne helikoptertypen tatt ut av passasjertransport i Norge og Storbritannia. Noen dager senere ble flygeforbudet også utvidet til å omfatte forgjengeren AS332L2.
Det har likevel vært lov til å bruke disse helikoptrene til søk- og redningsoppdrag, men nå strammer Luftfartstilsynet inn og fjerner dette unntaket. Bakgrunnen er foreløpige funn fra Statens havarikommisjon for transport, som viser at et tretthetsbrudd i girboksen trolig er en faktor som forårsaket ulykken ved Turøy.
– Det er viktig å påpeke at ulykken fortsatt er under etterforskning av SHT og at noen endelig årsak til ulykken er ennå ikke fastlagt, opplyser Luftfartstilsynet.
Parallelt med avgjørelsen fra Luftfartstilsynet besluttet helikopterselskapet CHC, som eide helikopteret som styrtet ved Turøy, å suspendere alle flyginger med modellen EC225.
– I lys av disse foreløpige funnene, bestemte CHC seg onsdag kveld for å inntil videre suspendere alle flyginger med EC225, inkludert de som i dag flyr søk- og redningsoppdrag (SAR). Dette skjedde omtrent samtidig med at Luftfartstilsynet fattet samme beslutning, opplyser selskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.