Alvorlig feil på Sea King: – Vi tar risikoen om vi må
En alvorlig feilfunksjon på vinsjen til et av Sea Kings redningshelikoptre har medført restriksjoner på samtlige helikoptre over hele landet. – Røde Kors øker beredskapen.
– Dette er alvorlig, og vi har innført midlertidige restriksjoner for bruk av vinsj, eller heis for å ivareta sikkerheten til vårt personell. Likevel tar vi risikoen dersom det er fare for liv, på tross av fare for oss selv, sier Oberst Charles Svensson ved luftoperativt inspektorat i Forsvaret.
Han forteller at det jobbes kontinuerlig for å finne ut om feilen gjelder samtlige Sea King-helikoptre, og at redningsutøvelsen med vinsj er en av de mest krevende.
– Vi har kalt folk hjem fra ferie for å finne årsaken til feilen, sier Svensson, som er usikker på hva som egentlig er galt med vinsjen.
– Følgene er at hvert enkelt oppdrag må vurderes som livskritisk, og er det ikke det, så velger vi andre ressurser. For mennesker som ikke er i livsnød vil det ta tid å bli reddet sier Svensson.
Det fikk turisten ved Trolltunga erfare da han måtte bæres ned av Røde Kors-mannskaper, en redningsaksjon som ifølge Bergens Tidene resulterte i sju timer sammenhengende bæring i ulendt terreng.
Områdekoordinator Bror Hemminghytt i Nordland Røde Kors har fått beskjed fra Hovedredningssentralen i Bodø (HRS) om å øke beredskapen i Salten.
– Dette er et stort problem, for enkelte ganger må vi ha Sea King inn for å hente ned folk. Det kan dreie seg om et beinbrudd, eller folk som befinner seg i et svært ulendt terreng, sier områdekoordinatoren som mottar alarmen dersom noe skulle skje i Salten.
Han forteller at mange er på ferie, men at han har varslet alle korpsene i Salten om økt beredskap.
– Skjer det en ulykke, så må vi ha minst åtte mann ut. Vi behøver minst fire personer til å bære en båre. Og er det langt å gå, så må vi bytte på oppgaven, sier Hemminghytt, som har lang erfaring med redningsaksjoner.
Videre forteller områdekoordinatoren at HRS nå jobber med å gjøre avtaler med de sivile helikopterene i fylket. Slik at de kan bistå redningsoppdrag i sommer.
– Men disse helikpoterne har heller ikke vinsj, så vi er jo like langt når det gjelder bæring, sier Hemminghytt.
Han forteller at det jobbes kontinuerlig for å finne ut om feilen gjelder samtlige Sea King-helikoptre, og at redningsutøvelsen med vinsj er en av de mest krevende.
For mennesker som ikke er i livsnød vil det ta tid å bli reddet.Oberst Charles Svensson
Andre ressurser
Restriksjonene har allerede fått konsekvenser flere steder i landet, og Svensson forteller at andre tilgjengelige ressurser vil bli kalt inn dersom det ikke står om liv.Det fikk turisten ved Trolltunga erfare da han måtte bæres ned av Røde Kors-mannskaper, en redningsaksjon som ifølge Bergens Tidene resulterte i sju timer sammenhengende bæring i ulendt terreng.
– Stort problem
– Dette er et stort problem, for enkelte ganger må vi ha Sea King inn for å hente ned folk. Det kan dreie seg om et beinbrudd, eller folk som befinner seg i et svært ulendt terreng, sier områdekoordinatoren som mottar alarmen dersom noe skulle skje i Salten.
Han forteller at mange er på ferie, men at han har varslet alle korpsene i Salten om økt beredskap.
– Skjer det en ulykke, så må vi ha minst åtte mann ut. Vi behøver minst fire personer til å bære en båre. Og er det langt å gå, så må vi bytte på oppgaven, sier Hemminghytt, som har lang erfaring med redningsaksjoner.
Frykter for liv og helse
Han er redd for at noen kan bli liggende fast i en steinur oppe i fjellet uten at de har nok folk til å hente personen ned. Spesielt nå som de ikke lenger får bistand fra Sea Kingen.Videre forteller områdekoordinatoren at HRS nå jobber med å gjøre avtaler med de sivile helikopterene i fylket. Slik at de kan bistå redningsoppdrag i sommer.
– Men disse helikpoterne har heller ikke vinsj, så vi er jo like langt når det gjelder bæring, sier Hemminghytt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.