SAS om passkøene på Gardemoen: – Det er rett og slett tragisk
Flyselskapene SAS og Norwegian er frustrerte over situasjonen i grensekontrollen på Oslo lufthavn – og sier flere av passasjerene deres har mistet flyene sine fordi de har stått fast i timelange passkøer.
Publisert
De to flyselskapene mener det må ryddes opp en gang for alle – og at det må komme permanente, ikke midlertidige, løsninger på plass.
SAS opplyser til NRK at nærmere 100.000 av deres passasjerer, på en eller annen måte, har blitt berørt av situasjonen i grensekontrollen på Oslo lufthavn i sommer.
– Vårt personale på OSL har møtt svært mange frustrerte og svært stressa passasjerer. Det er berettiget frustrasjon, men det adresseres til feil sted, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
Han sier konsekvensene av lange køer i grensekontrollen er store, både for passasjerene og for flyselskapene.
– Vi har holdt igjen fly fordi passasjerene våre har stått fast i passkontrollen. Men det verste: Flere av passasjerene våre har mistet sine videre forbindelser, sier Johansen.
– Situasjonen er rett og slett tragisk, sier han.
Det fikk justisminister Anders Anundsen (Frp) til å reagere, som gikk hardt ut mot Hasseldal søndag: Anundsen mener politimesteren driver med ansvarsfraskrivelse.
Sykefraværet på Gardermoen politistasjon er på over 15 prosent – og verneombudet sier de ansatte rett og slett jobber seg syke på grunn av stort arbeidspress.
Samtidig som Anundsen rettet kritikk mot politimesteren, kom han med nyheten om at politistasjonen på Gardermoen får 14 nye stillinger. Men dette er kun en midlertidig løsning som i første omgang varer til 1. januar.
– Denne situasjonen er uholdbar og må ryddes opp i. Det kan ikke være slik at passasjerene våre må stå flere timer i kø i passkontrollen på OSL. Flere har mistet sine videreforbindelser på grunn av lange køer, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.
– Vi forventer at det blir ryddet opp, sier han videre.
Flyselskapene har også flere ganger holdt igjen fly fordi passasjerene deres har stått fast i passkø.
– Myndighetene må også ivareta passasjerenes interesse. SAS har investert store beløp i å gjøre flyturen så enkel som mulig. Det er ganske frustrerende å registrere at når de kommer til passkontrollen, blir man stående bom fast, sier Johansen i SAS.
Han understreker også at gamle Romerike politidistrikt, som i januar ble lagt under Øst, har vært budsjettvinner de siste årene – rett og slett på grunn av trafikkveksten på Oslo lufthavn.
– På kort sikt skal vi håndtere dette sammen med politidistriktet. På lang sikt er vi avhengige av en god dialog, og vi opplever vi har en god dialog og forståelse for situasjonen – både i departementet, distriktet og direktoratet, sier Humlegård.
I ettermiddag besøker Anders Anundsen grensekontrollen på Oslo lufthavn for å få en orientering om situasjonen – og for å møte politimester Jon Steven Hasseldal.
SAS opplyser til NRK at nærmere 100.000 av deres passasjerer, på en eller annen måte, har blitt berørt av situasjonen i grensekontrollen på Oslo lufthavn i sommer.
– Vårt personale på OSL har møtt svært mange frustrerte og svært stressa passasjerer. Det er berettiget frustrasjon, men det adresseres til feil sted, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
Han sier konsekvensene av lange køer i grensekontrollen er store, både for passasjerene og for flyselskapene.
– Vi har holdt igjen fly fordi passasjerene våre har stått fast i passkontrollen. Men det verste: Flere av passasjerene våre har mistet sine videre forbindelser, sier Johansen.
– Situasjonen er rett og slett tragisk, sier han.
Anundsen gikk ut mot politimester
Onsdag i forrige uke gikk politimester Jon Steven Hasseldal i Øst politidistrikt, som har ansvar for polititjenesten på Oslo lufthavn, ut og sa det er bemanningskrise i grensekontrollen. Han sier han rett og slett ikke får endene til å møtes – og at dette har blitt en så alvorlig situasjon at den politiske ledelsen må rydde opp.Det fikk justisminister Anders Anundsen (Frp) til å reagere, som gikk hardt ut mot Hasseldal søndag: Anundsen mener politimesteren driver med ansvarsfraskrivelse.
Samtidig som Anundsen rettet kritikk mot politimesteren, kom han med nyheten om at politistasjonen på Gardermoen får 14 nye stillinger. Men dette er kun en midlertidig løsning som i første omgang varer til 1. januar.
Norwegian: – Situasjonen er uholdbar
Både SAS og Norwegian mener det må ryddes opp, og at det må komme permanente løsninger på plass.– Vi forventer at det blir ryddet opp, sier han videre.
Flyselskapene har også flere ganger holdt igjen fly fordi passasjerene deres har stått fast i passkø.
– Myndighetene må også ivareta passasjerenes interesse. SAS har investert store beløp i å gjøre flyturen så enkel som mulig. Det er ganske frustrerende å registrere at når de kommer til passkontrollen, blir man stående bom fast, sier Johansen i SAS.
- LES OGSÅ: – Her må det ryddes opp så det holder!
Jobber med løsninger
Politidirektør Odd Reidar Humlegård sier til NRK at de jobber med løsninger, både på kort og lang sikt.Han understreker også at gamle Romerike politidistrikt, som i januar ble lagt under Øst, har vært budsjettvinner de siste årene – rett og slett på grunn av trafikkveksten på Oslo lufthavn.
– På kort sikt skal vi håndtere dette sammen med politidistriktet. På lang sikt er vi avhengige av en god dialog, og vi opplever vi har en god dialog og forståelse for situasjonen – både i departementet, distriktet og direktoratet, sier Humlegård.
I ettermiddag besøker Anders Anundsen grensekontrollen på Oslo lufthavn for å få en orientering om situasjonen – og for å møte politimester Jon Steven Hasseldal.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.