Eskil er den første som skal fly «The Widowmaker» på 33 år
Går alt som planlagt får det legendariske Starfighter-flyet i dag luft under vingene igjen.
Direktesendingen er avsluttet. Flyet tok av ved Bodø hovedflystasjon like før klokken 17.30 og skal fly en runde over Vestfjorden før det lander igjen.
Hun har blitt omtalt som «The Widowmaker» og beskrevet som en rakett med vinger. F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen, og i dag kan jagerflyet igjen ta av ved Bodø hovedflystasjon.
En dugnadsgjeng har brukt de 13 siste årene på å gjøre flyet flyvedyktig igjen. Når det gjør comeback i lufta for første gang på 33 år i Europa, er det med F16-pilot Eskil Amdal bak spakene.
– Det tror jeg blir fantastisk. Det er veldig spennende. Både for meg personlig og foreningen som har jobbet i 13 år med dette som mål, sier Amdal.
Han er en av Norges mest erfarne testpiloter og håndplukket av «Starfighterens venner» til å gjennomføre flyvningen. Et oppdrag han er takknemlig for.
– Det er en av modellene jeg holdt på med som liten. Det var veldig stor del av den kalde krigen for hele vesten. Derfor er det så spesielt.
Flyet fikk i sin tid også tilnavnet «Vestfjordoksen», på grunn av det voldsomme brølet motoren ga.
Det var kjent for å kunne fly over to ganger lydens hastighet, og var med det raskere enn arvtakeren F-16.
– Det var veldig moderne i sin tid og det er bygd for fart. Vingene er nesten bare der som pynt. Det er det som kjennetegner Starfighteren. Den må ha mye fart. Når du har mindre vinger må du ha større fart.
Han har aldri tidligere flydd en Starfighter, men etter timer med trening og øving på bakken, føler han seg svært godt forberedt på det som venter han.
Flytypen har en historie preget av en rekke ulykker. Av til sammen 45 Starfightere i Norge, gikk 13 tapt og seks personer mistet livet.
Og da kona fikk høre at flyet hadde kallenavnet «The Widowmaker» ble det ikke veldig godt mottatt. Amdal er ikke redd, men sier at han har enorm respekt for maskinen.
– Denne maskinen er designet for å operere i et visst rom og fart. Så lenge du respekterer det så har den vist at den er en veldig solid maskin.
Hun har blitt omtalt som «The Widowmaker» og beskrevet som en rakett med vinger. F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen, og i dag kan jagerflyet igjen ta av ved Bodø hovedflystasjon.
En dugnadsgjeng har brukt de 13 siste årene på å gjøre flyet flyvedyktig igjen. Når det gjør comeback i lufta for første gang på 33 år i Europa, er det med F16-pilot Eskil Amdal bak spakene.
– Det tror jeg blir fantastisk. Det er veldig spennende. Både for meg personlig og foreningen som har jobbet i 13 år med dette som mål, sier Amdal.
– Vingene er nesten bare pynt
– Det er en av modellene jeg holdt på med som liten. Det var veldig stor del av den kalde krigen for hele vesten. Derfor er det så spesielt.
Flyet fikk i sin tid også tilnavnet «Vestfjordoksen», på grunn av det voldsomme brølet motoren ga.
Det var kjent for å kunne fly over to ganger lydens hastighet, og var med det raskere enn arvtakeren F-16.
– Det var veldig moderne i sin tid og det er bygd for fart. Vingene er nesten bare der som pynt. Det er det som kjennetegner Starfighteren. Den må ha mye fart. Når du har mindre vinger må du ha større fart.
- Les også: Eskil har Norges råeste jobb
Ikke redd
Flytypen har en historie preget av en rekke ulykker. Av til sammen 45 Starfightere i Norge, gikk 13 tapt og seks personer mistet livet.
Og da kona fikk høre at flyet hadde kallenavnet «The Widowmaker» ble det ikke veldig godt mottatt. Amdal er ikke redd, men sier at han har enorm respekt for maskinen.
– Denne maskinen er designet for å operere i et visst rom og fart. Så lenge du respekterer det så har den vist at den er en veldig solid maskin.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.