Frykter mannskapsmangel – vil ha pensjonister i jobb
Luftforsvaret frykter de ikke skal ha nok personell til å drifte de gamle Sea King-helikoptrene helt til de nye overtar. Nå vil de ha folk til å jobbe etter pensjonsalderen. Norges Offisersforbund er ikke bare begeistra.
Offiserer i Forsvaret blir pensjonister når de fyller 60 år. Nå viser det seg at det er i overkant mange som er i ferd med å bli pensjonister samtidig som de gamle Sea King-helikoptrene skal holdes i lufta helt til de nye overtar.
Generasjonsskiftet på personellet kommer i tillegg til de allerede kjente utfordringene med å holde de opptil 40 år gamle helikoptrene operative.
I årsrapporten fra 330-skvadronen går det dessuten fram at bemanningssituasjonen allerede er lavere enn ønskelig, blant annet på grunn av innføring av nye helikoptre.
– Vi jobber derfor med å få tillatelse fra Forsvarsstaben med å la systemoperatører og redningsmenn få lov til å jobbe ut over pensjonsalderen på 60 år, forteller informasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret.
Han håper og tror at flere skal være interessert i å utsette pensjonisttilværelsen nettopp fordi jobben på redningsskvadronene er meningsfylt og viktig.
– Vi tenker det vil være gunstig både for Luftforsvaret og for den enkelte, sier Roen.
Nestleder Torbjørn Bongo sier det naturligvis er positivt dersom personellet vil stå på ekstra i en viktig jobb som betyr mye for sikkerheten til innbyggerne.
– Men vi frykter at dette skal bli en sovepute for arbeidsgiveren. Dersom man ikke sørger for at teknikere og redningsmenn fortsatt utdannes til tjeneste på Sea King, men satser på å beholde seniorene, så vil det medføre en ekstra belastning på de ansatte. Det syns vi ikke noe om, sier Bongo.
– Dette er personell i operative stillinger med stor arbeidsbelastning og høye krav. Etter hvert som folk blir eldre kan en del av disse kravene bli vanskeligere å innfri. Derfor er det ikke helt tilfeldig at pensjonsalderen er på 60, selv om den på andre områder i samfunnet er betydelig høyere, forklarer Bongo.
Generasjonsskiftet på personellet kommer i tillegg til de allerede kjente utfordringene med å holde de opptil 40 år gamle helikoptrene operative.
I årsrapporten fra 330-skvadronen går det dessuten fram at bemanningssituasjonen allerede er lavere enn ønskelig, blant annet på grunn av innføring av nye helikoptre.
- LES OGSÅ: Heli-kontrakt med Augusta
Han håper og tror at flere skal være interessert i å utsette pensjonisttilværelsen nettopp fordi jobben på redningsskvadronene er meningsfylt og viktig.
Blandet mottakelse
I Norges Offisersforbund får ideen blandet mottakelse.Nestleder Torbjørn Bongo sier det naturligvis er positivt dersom personellet vil stå på ekstra i en viktig jobb som betyr mye for sikkerheten til innbyggerne.
– Men vi frykter at dette skal bli en sovepute for arbeidsgiveren. Dersom man ikke sørger for at teknikere og redningsmenn fortsatt utdannes til tjeneste på Sea King, men satser på å beholde seniorene, så vil det medføre en ekstra belastning på de ansatte. Det syns vi ikke noe om, sier Bongo.
Viktig aldersgrense
Organisasjonen peker og på at pensjonsalderen på 60 år faktisk har en bakgrunn.– Dette er personell i operative stillinger med stor arbeidsbelastning og høye krav. Etter hvert som folk blir eldre kan en del av disse kravene bli vanskeligere å innfri. Derfor er det ikke helt tilfeldig at pensjonsalderen er på 60, selv om den på andre områder i samfunnet er betydelig høyere, forklarer Bongo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.