Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.
SAR - Sea Kingen kan muligens flys av pensjonerte flygere - NRK Finnmark
Frykter mannskapsmangel – vil ha pensjonister i jobb
Luftforsvaret frykter de ikke skal ha nok personell til å drifte de gamle Sea King-helikoptrene helt til de nye overtar. Nå vil de ha folk til å jobbe etter pensjonsalderen. Norges Offisersforbund er ikke bare begeistra.
Luftforsvaret vil ha Sea King-personell til å jobbe ut over aldersgrensen for å holde maskinene i drift til de nye overtar.
Foto: Simon Solheim / Forsvaret
Offiserer i Forsvaret blir pensjonister når de fyller 60 år. Nå viser det seg at det er i overkant mange som er i ferd med å bli pensjonister samtidig som de gamle Sea King-helikoptrene skal holdes i lufta helt til de nye overtar.
Generasjonsskiftet på personellet kommer i tillegg til de allerede kjente utfordringene med å holde de opptil 40 år gamle helikoptrene operative.
I årsrapporten fra 330-skvadronen går det dessuten fram at bemanningssituasjonen allerede er lavere enn ønskelig, blant annet på grunn av innføring av nye helikoptre.
AW 101 fra Agusta Westland er Norges nye redningshelikoptre. Innen 2020 skal samtlige 16 være i drift.
– Vi jobber derfor med å få tillatelse fra Forsvarsstaben med å la systemoperatører og redningsmenn få lov til å jobbe ut over pensjonsalderen på 60 år, forteller informasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret.
Han håper og tror at flere skal være interessert i å utsette pensjonisttilværelsen nettopp fordi jobben på redningsskvadronene er meningsfylt og viktig.
Informasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret.
Foto: Forsvaret
– Vi tenker det vil være gunstig både for Luftforsvaret og for den enkelte, sier Roen.
Blandet mottakelse
I Norges Offisersforbund får ideen blandet mottakelse.
Nestleder Torbjørn Bongo sier det naturligvis er positivt dersom personellet vil stå på ekstra i en viktig jobb som betyr mye for sikkerheten til innbyggerne.
– Men vi frykter at dette skal bli en sovepute for arbeidsgiveren. Dersom man ikke sørger for at teknikere og redningsmenn fortsatt utdannes til tjeneste på Sea King, men satser på å beholde seniorene, så vil det medføre en ekstra belastning på de ansatte. Det syns vi ikke noe om, sier Bongo.
Nestleder i Norges Offisersforbund, Torbjørn Bongo
Foto: Norsk Offisersforbund
Viktig aldersgrense
Organisasjonen peker og på at pensjonsalderen på 60 år faktisk har en bakgrunn.
– Dette er personell i operative stillinger med stor arbeidsbelastning og høye krav. Etter hvert som folk blir eldre kan en del av disse kravene bli vanskeligere å innfri. Derfor er det ikke helt tilfeldig at pensjonsalderen er på 60, selv om den på andre områder i samfunnet er betydelig høyere, forklarer Bongo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.