mandag 26. september 2016

Helikoptersikkerhet - Stavanger Aftenblad

Det burdee komme klarere frem negative konsekvenser av beinhard konkurranse slik det ble presentet av direktørene for CHC og Bristow på Solakonferansen hvor Strøm deltok. (Red.)

Helikopterulykken Granskning

- Dropp bøter i helikopter-kontraktene

Stavanger

For klubbleder Hans Petter Jensen i CHC er det åpenbart at systemet med bøter til helikopterselskapene bør skrotes.

STAVANGER

Da granskningsgrupen til Statoil fredag la fram rapporten sin etter Turøy-ulykken, var et sentralt punkt hvordan kostnadskuttene i oljebransjen kan spille inn på helikoptersikkerheten. Kontraktene er utformet slik at helikopterselskapene kan få bøter (såkalt penalty) ved forsinkelser, noe flere mener fører til stress og at man i noen tilfeller tøyer strikken for langt når det gjelder sikkerheten.
Granskningsgruppen mener derfor det må jobbes videre med om det finnes andre system som stimulerer til punktlighet og regularitet, «uten de de negative effektene».
For leder Hans Petter Jensen i Industri Energi i CHC, helikopterselskapet som fløy den fatale turen fra Gullfaks B-plattformen, er dette noe han har vært opptatt av i mange år.
- Penalty-ordningen stresser organisasjonen unødvendig. Derfor er det bra at de setter søkelyset på det, sier Jensen.
Han viser til at andre selskap har kontrakter der forsinkelsene samles opp, og hvis de overstiger et visst nivå i løpet av en måned, så blir det bot.
- Men jeg mener hele systemet med straff er feil. Hvis punktligheten er gjennomgående dårlig, så burde konsekvensen være at oljeselskapene finner en annen leverandør, sier Jensen.
Han mener at oljeselskapene og helikopterselskapene burde gå sammen om å finne et system for å unngå bøter.
- Her er åpenhet det viktigste, sier Jensen.
Ikke EU-regler
Etter å ha lest rapporten fra granskningsgruppa i Statoil etter helikopterulykken ved Turøy, er leder Øyvind Strøm i Norsk Helikopteransattes Forbund (NHF) veldig fornøyd.
- Særlig vil jeg trekke fram at Statoil ser utfordringer med et felles, europeisk regelverk for helikopterflyginger offshore. Et slikt regelverk har vi jobbet mot, fordi vi mener det gir passasjerene dårligere sikkerhet, sier Strøm.
Han setter også pris på at Statoil-granskerne mener at sikkerheten må forstås ut fra totalbildet, ikke bare enkeltfaktorer.
- Alt må ses i sammenheng. Det kan godt være at enkeltfaktorer isolert sett ikke betyr noe, men når de vurderes sammen med andre, kan risikobildet se annerledes ut. Her mener jeg Statoil har den kompetansen som skal til.
Opplevd risiko
Strøm er ikke i tvil om at det er blitt veldig sikkert å fly med offshorehelikopter. Samtidig er han opptatt av å ta på alvor at passasjerer ikke opplever det som sikkert.
- For mange er det mer risikabelt å reise til heliporten enn å ta helikopteret ut til plattformen. Men samtidig frykter noen at det skal skje en katastrofe. Så vårt mål er at å fly med helikoptrene heller ikke skal oppleves som farlig, at passasjerene skal kunne gjøre det uten hjertebank, sier Strøm.
NHF organiserer mekanikere, teknikere og teknisk administrativt personell. Strøm forteller at det er særlig er det nye felleseuropeiske regelverket som opptar dem nå.
- Hvis politikerne sier ja, vil det være svært negativt for sikkerheten innen helikoptertransport. Heldigvis belyser Statoil akkurat det samme, sier Strøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.