Utsjekk Sola 1977 - Foto: Per Gram
Settingen for konferansen var uvanlig. Temaet var kjent for
lang tid tilbake, men Turøyaulykken dannet unektelig et bakteppe for det hele.
Likeledes de nye reglene for Helicopter Offshore Flight Operations, HOFO, som
Norge er i ferd med å implementere; eller?
Helikoptre, også de helt nye, er utsatt for ulykker, de
fleste i utviklingsfasen. Det gjelder begge tiltrotormaskinene, V-22 og AB609, samt
AW101, og nå Bell 525. S-92A har hatt ett havari og Pumaserien har hatt mange
havarier, senest den 29. april på Turøya. Dersom jeg går lengre tilbake i tid,
til S-61N og Boeing234, var det havarier med tap av liv. Oftest er det teknisk
svikt som er årsaken. Dette faktum skiller helikoptre dramatisk fra fly. Når vi
nå, etter møysommelig og målrettet arbeid, har nådd et sikkerhetsnivå som er
det beste i verden for denne utfordrende form for flyging, utsettes for regelverksendringer som kan forstyrre dette,
er det grunn til å reagere, og det kraftig,
Den 3. mai sa samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen til
NRK TV at ”De nye reglene, objektivt
sett, er bedre enn de vi har i Norge”. Vel, jeg har satt meg inn i reglene og tenkte
å dele dette med deg i all hemmelighet: I 1984 kom CAP 491, HARP rapporten ut i
UK. Den var et resultat av mange hendelser i britisk sektor. HARP står for Helicopter Airworthiness
Requirements Panel. Jeg var saksbehandler for denne i Norsk Flygerforbund på
vegne av IFALPA. Vi konkluderte med at rapporten var retroaktiv og ikke
proaktiv. Nøyaktig det samme mener jeg kan sies om HOFO, også den med britisk
opphav. Jeg tror ikke Solvik-Olsen vet hva han snakker om. Hvem i all verden
var det som sa til ham at det var riktig å si? On the bright side: UK vil nå etter Brexit bli parkert i EU sammenheng og kan ikke lage mer uro.
En gjenganger på konferansen, målbåret av flere, var
uttrykket ”Den norske modellen”. Denne er målet å strekke seg etter for alle
nasjoner som opererer offshore. Er Solvik-Olsen mannen som skal forkludre
modellen?
I neste bolk som kommer i morgen, vil jeg ta for meg de
enkelte foredrag og presentasjoner. Her var Sikorsky, Airbus Helicopters,
Leonardo (Agusta Westland) og Bell med presentasjoner, Leonardo sågar med en
AW189 fløyet opp fra Italia. Det var ikke færre enn 170 påmeldte deltakere,
visstnok ny rekord. Undertegnede var ”back bencher” sammen med pressen.
Fts.
---ooo00O00ooo---
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.