tirsdag 6. september 2016

Helikoptersikkerhet - DN og TU i dag

HOFO - Helicopter Offshore Operations - 
Regler som kan bli implementert i Norge etter press fra EUs flysikkerhetsorgan EASA. Dette problemkomplekset ble behørig belyst på Solakonferansen i 2015. Det kommer opp igjen om 14 dager på samme konferanse. Saken er behørig belyst gjentatte ganger her på bloggen, og Oslopressen har nå funnet det interessant å skrive om saken. Undertegnede er en av mange som gjennom årene har arbeidet for at sikkerhetsnivået for helikoptervirksomheten offshore skal bli like sikker som den med regelbunden luftfart med fly. Vi har gradvis nærmet oss, men fikk et slag i trynet for ett år siden. Alle involverte parter i Norge er negative. Spørsmålet er om Luftfartstilsynet (LT) greier å stå i mot. Hvis ikke vil vi få bulgarske operatører inn i Nordsjøen med personell som ikke snakker norsk eller engelsk, og som forholder seg til luftfartsmydighetene i Bulgaria hvor de har sitt sertifikat og driftstillatelse, AOC. I artikkelen som fremkommer under sier representant fra LT at de vil føre tilsyn med utenlandske operatører. Dessverre så vil tilsynet være i forhold til det nye regelverket, et regelverk som alle mener er svakere enn det vi har per d.d.

Utenlandske helikopterselskaper kan få muligheten å operere på norsk sokkel. Foto: Aleksander Nordahl
Utenlandske helikopterselskaper kan få muligheten å operere på norsk sokkel. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Advarer mot helikoptre fra øst

Nye EØS-regler kan åpne for helikopter­selskaper fra utlandet får operere på norsk sokkel, uten norsk tilsyn. Både Luftfartstilsynet og ansatte i oljebransjen frykter for flysikker­heten.

– Økt risiko med utenlandske helikopterselskaper

Utenlandske helikopterselskaper kan få muligheten til å operere på norsk sokkel uten norsk tilsyn med nye EØS-regler, ifølge Dagens Næringsliv. Økt risiko, mener Luftfartstilsynet.
– Å få nye helikopteroperatører inn i dette markedet, som ikke har samme erfaring og kunnskap som dagens norske operatører, kan medføre en økt risiko for flysikkerheten, heter det i et notat til Samferdselsdepartementet fra Luftfartstilsynet. Ifølge Dagens Næringsliv stiller tilsynet spørsmål ved kvaliteten på fremtidig tilsyn av helikopterselskaper fra utlandet, når reglene fra EU-tilsynet EASA innføres i vinter.
Leder Leif Sande i fagforeningen Industri Energi sier tilstanden kan bli ute av kontroll for norske myndigheter. Han er engasjert i sikkerhetskulturen etter Turøy-ulykken og mener flere aktører skaper økt risiko for ulykker. Han er spesielt bekymret for nye aktører fra Øst- og Sør-Europa.
– Dette er land hvor myndighetene mangler kunnskap om offshoretrafikken i Nordsjøen, sier han. Avdelingsdirektør Jan Petter Steinland i Luftfartstilsynet sier at det er en oppfølging av utenlandske aktører i Norge.
Samferdselsdepartementet, som har bestilt en utredning av det nye lovverket, ønsker ikke å kommentere saken så lenge utredningen pågår. (NTB)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.