Når Statoils egen granskningsgruppe fredag formiddag legger fram rapporten sin etter helikopterulykken ved Turøy, er det uten kritiske funn.
Hovedkonklusjonene er at arbeidet med helikoptersikkerhet i Statoil er høyt prioritert og «vel ansett blan eksterne samarbeidspartnere». Statoil bør fortsatt ha ambisjon om å være ledende innen helikoptersikkerhet, også når bransjen opplever lav oljepris og kutter kostnader.
Granskningsgruppen foreslår åtte tiltak for å styrke Statoils arbeid med helikoptersikkerhet og beredskap:
  • Behov fort å se på sammenhengen mellom faktorer som «enkeltvis eller samlet kan påvirke sikkerheten knyttet til helikoptertransport».
  • Sikkerhetsarbeidet i Statoil knyttet til helikoptertransport framstår komplisert. Gruppen sier ikke at dette har påvirket kvaliteten i arbeidet, men anbefaler likevel forenkling og klarere rolleforståelse.
  • Bedre samhandling med helikopteroperatørene og fabrikantene.
  • Vurdere flere konsekvensreduserende tiltak.
  • Være tydelig på egen ambisjon om å opprettholde og forbedre dagens standard.
  • Må rekruttere personell for å opprettholde kompetanse og kapasitet i avdelingen for flysikkerhet.
Gunnar Breivik, som leder granskninger i Statoil, sier på en pressekonferanse at gruppen som gransket denne ulykken var større enn normalt ved granskninger.
– Sikkerhet på helikoptertransport er et resultat av en dynamisk samhandling mellom partene i bransjen.
– Vi har fått en kultur som er bygget opp gjennom flere tiår. Statoil vil fortsatt ha en ambisjon om å ha stort fokus på helikoptersikkerhet, selv i en periode med kostnadskutt, sier Breivik.
– I Statoil og på norsk sokkel prioriterer vi å redusere sannsynligheten for at noe skal skje, i stedet for å fokusere på konsekvensene av det som har skjedd, sier Breivik.
Han sier at det nye regelverket for helikoptersikkerhet som EU planlegger å innføre vil gi en endring i risikobildet.
Helikoptertrafikken offshore reguleres i dag av en EU-forordning fra 2012. Dette regelverket inneholder ikke egne regler for offshoreflygninger. Derfor kan norske myndigheter fortsatt ha nasjonale tilleggsregler for dette.
Oljeselskapene har i dag tilleggskrav til sikkerheten. Disse er fastsatt i retningslinjene fra bransjeforeningen Norsk Olje og Gass, som i dag benyttes som kontraktsmessige krav mellom olje- og gasselskapene og helikopterselskapene.
Dette kan komme til å endre seg dersom Norge må innføre felleseuropeiske regler for helikoptersikkerhet.
– Granskningsgruppen har funnet at det er en risiko for at dette ikke vil stille strenge nok sikkerhetskrav. Norsk sokkel er et tøft og værhardt område, som krever ekstra sikkerhetskrav og regler, sier Breivik.
Han sier også det er en bekymring knyttet til at selskapet som ikke har de samme erfaringene på sikkerhet på norsk sokkel kan komme inn i markedet.

Ambisjoner

Anders Opedal, driftsdirektør i Statoil, sier at rapporten vil danne grunnlag for selskapets helikoptersikkerhetsarbeid i årene framover.
– Vi leter hele tiden på måter vi kan bli bedre på, og rapporten er et godt bidrag til dette, sier han.
– Vi går nå gjennom tiltakene for å sikre læring.
Opedal sier at Statoil må ha en ambisjon om å opprettholde kravene for helikoptersikkerhet eller forbedre dem.
– Det er helt grunnleggende at effektiviseringsarbeidet ikke skal gå ut over sikkerhetsarbeidet. For oss er det helt avgjørende for oss at alle som drar offshore har tillit til det arbeidet vi gjør, sier han.

Lærdom

– Ingen kan gjøre om på det som skjedde, men det vi gjøre er å ta lærdom og styrke sikkerheten, sier Arne Sigve Nylund, sjef for norsk sokkel.
– Sikkerheten for alle som jobber for oss i havet er viktig for oss.
I løpet av ett år har Statoil over 150.000 passasjerer, sier Nylund.
– Derfor har vi et stort ansvar. Det er et ansvar vi ta alvorlig, og vi jobber aktivt med å redusere risikoen.
– Statoil jobber godt med flysikkerhet, men når en ulykke skjer er det mye å lære. Samarbeid med andre bransjeaktører er helt vesentlig for å løfte sikkerheten. Vi kommer til å legge en helhetlig strategi for flysikkerheten, sier Nylund.
Han sier at trepartssamarbeidet på norsk sokkel har vært en klar styrke.
– Vi skal følge sikkerhetsstandarden vi har jobbet fram sammen.