P-8 - Foto: USN
Andøya
flystasjon blir ikke nedlagt så lenge 333. skvadron i Luftforsvaret opererer de
fire snart 30 år gamle maritime patruljefly av typen Lockheed Martin P-3C
Orion.
Av JAN-PETTER
HELGESEN
OSLO
Flyene vil
sannsynlig være i drift i Luftforsvaret til 2022 til 2024. Først da vil Andøya
bli stengt som flystasjon og base. Drift og virksomhet for 333. skvadron vil
fra samme tidspunkt bli overført til Evenes flystasjon mellom Harstad og Narvik.
Det var forsvarsminister Ine
Marie Søreide Eriksen som opplyser dette. Anledningen var et foredrag som hun
holdt om den nye langtidsplanen for forsvaret for årene 2017 -2021 for en
fullsatt møtesal i Den norske Atlanterhavskomite i Oslo fredag.
Forsvarsministeren gjorde det
klart at Norge skal operere maritime overvåkingsfly også i framtiden. Hun
nevnte ikke hvilken flytype, men det er stor sannsynlighet for at norske
myndigheter vil anskaffe fire til seks fly av den amerikanskbygde Boeing P-8A
Poseidon som USA og noen andre land har kjøpt.
Lettere å
beskytte
De nye
patruljeflyene vil bli stasjonert på Evenes dersom Stortinget ikke sier noe
annet. Årsaken til valget av Nordland-flyplassen er at stedet også blir framskutt
base i nord for seks av Luftforsvarets nye kampfly av typen Lockheed Martin
F-35.
- Myndighetene går inn for
Evenes av beskyttelsesgrunn. Det er enklere og billigere å etablere luftvern
med både korthold- og langtrekkende
raketter på en i stedet for to baser, sa forsvarstatsråden.
Pris for opptil seks nye P-8A
er tidligere anslått til 11,5 milliarder kroner.
USA vil ha tilsammen 118 fly
av typen. Australia har bestilt 12. Det samme har India. I tillegg vil
Storbritannia ha ni fly, mens også New Zealand har sagt seg interessert i flytypen
som erstatning for sine seks Orion-fly.
Om en eventuell norsk
bestilling sa statsråden at det på sikt blir billigere for Norge å kjøpe nye
fly med lave vedlikeholdkostnader enn å beholde de gamle Orion. Disse flyene har
riktignok skrog og vinger som gjør at de kan fly i mange år framover, men med
foreldet utstyr og høye utgifter til vedlikehold vil de bli dyrere i drift enn
å kjøpe nytt.
Tankfly
Ministeren sa
ellers at Norge er villig til å inngå samarbeid med Nederland og Polen og
kanskje Tyskland om anskaffelse av tankfly til de nye kampflyene. Opprinnelig
var seks Nato-land med i prosjektet, men tre har trukket seg. Tysklands
eventuelle deltakelse kan gjøre
prosjektet aktuelt å gjennomføre.
Ine Marie Søreide Eriksen
opplyste også at den nye helikopterbasen for Sjøforsvarets seks
NH-90-helikoptre på Haakonsvern ble offisielt åpnet i forrige uke.
Hun opplyste videre at Norges 18 Bell 412 SP skal samles på Rygge flystasjon for å være disponible for spesialstyrkene og politiets beredskaps tropper. Et helikopter står i dag i kontinuerlig beredskap for denne oppgaven.
Hun opplyste videre at Norges 18 Bell 412 SP skal samles på Rygge flystasjon for å være disponible for spesialstyrkene og politiets beredskaps tropper. Et helikopter står i dag i kontinuerlig beredskap for denne oppgaven.
Helikoptrene er små og gamle,
De er bygget i 1987 og 1988, har begrenset rekkevidde og kan bare ta fem-seks
soldater om gangen. Større helikoptre er aktuelle å kjøpe, men ikke i den
kommende fireårs-perioden, sa forsvarsministeren.
Langtidsplanen for forsvaret
for de kommende fire årene skal behandles i Stortinget tirsdag 4. oktober.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.