søndag 30. oktober 2016

Ryanair og Rygge - Nettavisen


Parat: - Dette tror vi er den egentlige grunnen til at Ryanair vil ut av Rygge
   
 
GIKK TIL SAK: Tidligere Ryanair-flyvertinne Alessandra Cocca gikk i 2013 til sak mot det irske selskapet etter at hun ble sagt opp. I september skal Høyesterett avgjøre hvilke lands lover som skal legges til…Taper Ryanair Alessanda Cocca-saken, vil selskapets kostnader i Norge øke med 30 til 40 prosent, hevder Parat.
Fagforbundet Parat anslår at Ryanairs kostnader i Norge vil øke med 30 til 40 prosent dersom lavprisselskapet taper i Høyesterett i september, skriver VG.
Vegard Einan, nestleder i Parat, sier til avisa at han tror Ryanairs forretningsmodell uansett står for fall i Norge. Han tror den omstridte flyseteavgiften, som Ryanair har brukt som argument for at de vil avslutte sitt engasjement på Moss lufthavn Rygge, innebærer en bagatellmessig kostnad for selskapet sammenlignet med det de kan stå overfor i Alessandra Cocca-saken.

- Den egentlige grunnen


- I Parat er vi imot flyseteavgiften, men saken er den at Ryanair, etter vår mening, driver ulovlig i Norge i dag. Vinner vi fram med denne prinsippielle saken, må de ta høyde for økt sosiale kostnader. Det er lovfestet fire ukers ferie, innskudd til foretakspensjon, arbeidsgiveravgift, sykepenger. Dette tror vi er den egentlige grunnen til at Ryanair vil ut av Rygge, sier Einan til Nettavisen.

Fikk sparken i 2013


Den italienske flyvertinnen Alessandra Cocca var ansatt i et bemanningsselskap og leid ut til Ryanair med base på Rygge. Hun ble oppsagt i 2013. Parat, med LO som partshjelp, saksøkte Ryanair fordi de mente oppsigelsen var ugyldig etter norsk lov. Ryanair på sin side mener Cocca var ansatt i Irland. Borgarting lagmannsrett ga i fjor flyvertinnen medhold i at hun var beskyttet av norsk lovgivning, noe Ryanair anket. Høyesterett skal nå avgjøre hvilke lands lover som skal legges til grunn i saken.
 
Ryanair har hele tiden avvist søksmålet og argumentert med at det er frivillig å jobbe i selskapet. Videre hevder Ryanair at en eventuell rettssak må føres i Irland og avgjøres etter irsk lov – fordi det er der selskapet er registrert.

Lignende saker i Frankrike og Danmark


Vegar Einan peker overfor Nettavisen på at Ryanair ble utfordret i en lignende sak i Frankrike. Frankrike har en lov som sier at dersom du har regelmessig drift og fast tilstedeværelse med personell og fly, så skal du følge fransk lov. Saken handlet om manglende innbetaling av sosiale skatter og avgifter og førte til at Ryanair forlot Marseille i 2011.
I Danmark gikk dansk fagbevegelse til sak for å stadfeste retten til å kreve tariffavtale for Ryanair-ansatte. De fikk medhold i dansk rett, og det resulterte i at Ryanair stengte basen i Billund.

Ryanair kaller inn til pressekonferanse


Flyselskapet Ryanair inviterer mediene til en pressekonferanse kommende onsdag i Oslo, melder NTB. Det er samme som regjeringens omstridte flypassasjeravgift trer i kraft.
Pressekontakt Hans Jørgen Elnæs i Ryanair vil overfor NTB ikke opplyse noe mer om hva som er tema for orienteringen.
Vegard Einan, nestleder i Parat.Foto: (Parat): Vegard Einan, nestleder i Parat. Foto: (Parat)© Leveres av Nettavisen Vegard Einan, nestleder i Parat. Foto: (Parat)
I forbindelse med tirsdagens vedtak om å legge ned flyplassen på Rygge fra 1. november, kunngjorde styret på Rygge sivile lufthavn at Ryanairs ruteprogram vil bli offentliggjort i løpet av neste uke.
Ryanair har sagt opp sin baseavtale med flyplassen fra 1. november og begrunner beslutningen med regjeringens nye flypassasjeravgift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.