tirsdag 25. oktober 2016

A320neo til SAS - DN


SAS fikk neste generasjons kort- og mellomdistansefly tirsdag – og gir deg mer benplass for pengene.
SAS har ventet i fem år på en helt ny «arbeidshest» i rutenettet i Skandinavia og Europa. Tirsdag kunne SAS-sjef Rickard Gustafson vise frem første utgave av kort- og mellomdistanseflyet Airbus A320neo.
30 fly blir levert i løpet av de neste årene, og skal hovedsakelig erstatte tidligere Boeing 737-fly på Arlanda-flyplassen i Stockholm.
Det første flyet skal brukes mellom Stockholm og København i starten, men blir å se i hele rutenettet etter hvert.

Betalte tolv milliarder

Flyet fra den europeiske fabrikken Airbus er en helt ny versjon av bestselgermodellen A320 og brukes av alle de store flyselskapene i Europa – og selges til kunder over hele verden. SAS har bestilt 30 stykker og flyene hadde en listepris på rundt 24 milliarder kroner ved bestilling i 2011. Fratrukket rabatter er det antatt at SAS har betalt rundt tolv milliarder kroner.
De første flyene er kjøpt av Airbus og blir deretter finansiert med «sale-lease back».
- Dette flyet er en viktig del av SAS' fremtidige strategi, sa konsernsjef Rickard Gustafson da flyet ble presentert på Arlanda tirsdag ettermiddag.
SAS investerer 500 millioner kroner i ny kabin og rask wifi.
Airbus-flyet er en direkte konkurrent til motstykket fra USA, Boeing 737. Det har både SAS og Norwegian har mange av i flåten. SAS får en ny modell med rundt 15 prosent lavere drivstofforbruk enn forgjengeren.

Ny innredning

I tillegg er det nyeste flyet utstyrt med en helt ny seteinnredning. SAS varslet tidligere i år om en forestående oppgradering av flyene på kort- og mellomdistanse for rundt 500 millioner svenske kroner. Det meste av pengene skal brukes på nye seter og, fra mai neste år, rask wifi-tilkobling på alle flyene.
Mens flyene i hjemmemarkedet hittil har hatt benplass på 29 cm mellom setene, vil de nye setene ha 31 cm.
Se bildene: 
Her er første Airbus A320neo i SAS sin hangar på Arlanda utenfor Stockholm. Alle foto: Aleksander Nordahl 

 

SAS-sjef Rikard Gustafson (til venstre) og Christopher Buckley, regionsjef Europa i Airbus gjør flyet tilgjengelig for pressen.
 

 

Den nye kabinen har seks flere seter men likevel større benplass. 

 

Den norske testpiloten Ole Jørgen Jørgensen prøvde flyet først i Hamburg. Under testflygingen stoppet han den ene motoren i luften, og starten den igjen. 

 

Nye og bedre seter lover SAS.
 

 

Toalettene på det nye Airbus-flyet er også tilrettelagt for bevegelseshemmede. 

 

USB-lading er i hvert sete.
 

 

Benplassen til denne passasjeren på 194 cm er blitt 2 cm større med den nye kabinen. 

 

Sol Viking er siste tilskudd i SAS-familien.

Her er første Airbus A320neo i SAS sin hangar på Arlanda utenfor Stockholm. Alle foto: Aleksander Nordahl
SAS-sjef Rikard Gustafson (til venstre) og Christopher Buckley, regionsjef Europa i Airbus gjør flyet tilgjengelig for pressen.

Den nye kabinen har seks flere seter men likevel større benplass.
Den norske testpiloten Ole Jørgen Jørgensen prøvde flyet først i Hamburg. Under testflygingen stoppet han den ene motoren i luften, og starten den igjen.
Nye og bedre seter lover SAS.

Toalettene på det nye Airbus-flyet er også tilrettelagt for bevegelseshemmede.
USB-lading er i hvert sete.

Benplassen til denne passasjeren på 194 cm er blitt 2 cm større med den nye kabinen.
Sol Viking er siste tilskudd i SAS-familien.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.