Airbus har kunnet feire runde tall hyppigere de siste årene enn i starten. (Bilde: Kjersti Magnussen)
Airbus-fly nummer ti tusen
Denne grafen viser 42 år med Airbus-produksjon
I dag overleveres fly nummer 10 000.
I dag leverer selskapet fra seg fly nummer ti tusen fra fabrikken utenfor Toulouse. En A350-900 XWB til Singapore Airlines har æren av å være midtpunktet på denne store dagen for europeisk flyindustri.
Som oversikten vår viser, har milepælene kommet med stadig hyppigere frekvens siden første leveranse i 1974.
Airbus har de siste årene produsert over 600 fly i året. Nå i september var månedsproduksjonen oppe i 62 fly og om et par år vil produksjonstakten være skrudd til ytterligere et par hakk: Etter planen vil det i 2019 bygges 120 A350 XWB og hele 720 A320 Neo på de fire fabrikkene i Frankrike, Tyskland, Kina og USA.
(Se sammenligning mellom fjorårsproduksjonen til Airbus og Boeing nederst i artikkelen)
Til SAS i 1980
10. mai 1974 var starten. Første fly som ble levert var et 270-seters A300B2 og lanseringskunden var selvsagt Air France.
En viktig nyvinning var at dette var det første bredbuksflyet med kun to motorer. I dag er det regelen og ikke unntaket, enten det er snakk om A330/350 eller B777/787.
17. januar 1980 mottok SAS sitt første A300B2-320, som var en skreddersydd variant med om lag 400 endringer fra standard B2. I starten fløy Snorre Viking faktisk blant annet mellom Oslo og København. Under den første landingen på Arlanda fokuserte TU på at maskinen og dens Pratt&Whitney-motorer bråket lite.
På denne tida hadde Airbus samlet til sammen 402 bestillinger/leveranser siden starten fordelt på 32 flyselskaper, og europeerne hadde dermed allerede passert Lockheed og McDonnell Douglas.
Det ble i alt produsert 878 eksemplarer av A300/310, og da flytypen feiret 40-årsjubileum i 2014, var fortsatt over 400 eksemplarer i drift.
SAS hadde A300 i noen få år, får Airbus fikk fornyet tillit på tidlig 2000-tall med A330/340 og senere med nye versjoner av A330, A320 og A350.
Også Norwegian har blitt airbuskunde og blir for eksempel blant de første til å ta i bruk A321LR i 2019.
Slo gjennom i USA
I april dette året var det produsert 660 fly og ordreboka telte ytterligere 1700 bestillinger. Den senere suksessen A330/340 var nylig lansert. Og det var nettopp en A340-300, til Air France, som fikk æren av å bli Airbus-fly nummer tusen, to år senere. Deretter gikk det kun seks år før det var produsert nye tusen fly.
- Boeing 100 år: Nei, Teknisk Ukeblad, her er det to motorer, ikke tre
Lufthansa
Også dette var en A340-300 som ble levert til Lufthansa 18. mai 1999. Etter at fly nummer tre tusen, en A320, ble levert til JetBlue Airways 19. juli 2002, var det igjen Lufthansa som mottok fly nummer fire tusen, denne gang en A330-300 9. september 2005.Lufthansa mottok sin første A300 i 1976, var lanseringskunde på A310 i 1978 og var dessuten en drivkraft bak lanseringen av 330/340-programmet i 1987. Den tyske flaggbæreren var dessuten lanseringskunde på A321 i 1989.
Det tok kun to år å nå milepælen med fly nummer fem tusen, en A330-200 til Qantas levert i desember 2007.
Den 3. august 2013 ble fly nummer 8.000 levert, en A320 til Air Asia i Malaysia, og deretter tok det i overkant av 19 måneder før fly nummer 9.000 ble levert. Dette var et A321 som ble levert til VietJetAir, et av flere hurtig voksende flyselskaper i Sørøst-Asia.
- Besøkte Norge: Han glidefløy en Airbus med 306 om bord i en halv time
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.