Det er det norske Nærings- og fiskeridepartementet som skal stå for salget på vegne av den norske og svenske staten, opplyser Sveriges regjering i en pressemelding onsdag kveld.
Eierskapet i SAS er fordelt mellom de skandinaviske statene og private aktører. Det kommende salget retter seg mot institusjonelle investorer og gjennomføres gjennom en såkalt akselerert auksjon.
– Vi har ingen kommentar til denne pressemeldingen nå, sier kommunikasjonssjef Trond Viken i Nærings- og fiskeridepartementet til NTB.
Regjeringen har siden 2011 hatt fullmakt fra Stortinget til å selge seg ut av SAS, men verken næringsminister Monica Mæland (H) eller hennes forgjenger Trond Giske (Ap) har så langt benyttet seg av fullmakten.
– Utgangspunktet er at vi ikke har hastverk med å selge SAS. Vi skal gjøre ting fordi det er riktig, på vegne av fellesskapet. Det handler om rett pris til rett tidspunkt. Men skjer det noe som er riktig for oss og selskapet, så gjør vi det, sa Mæland til NTB i juli.
– Jeg opplever at det er en tverrpolitisk enighet om at det ikke finnes argumenter for at staten skal eie aksjer i et flyselskap, sa Mæland i det samme intervjuet.
– Den svenske staten er ikke en langsiktig eier i SAS, og vi har tillatelse fra Riksdagen til å selge deler eller hele porteføljen. Men vi har ikke fått noen seriøse tilbud på bordet. Det er ikke et aktuelt spørsmål nå. Skulle det dukke opp noe, får vi vurdere.
Den danske regjeringen har tidligere sagt seg rede til å selge sine SAS-aksjer, men finansminister Claus Hjort Fredriksen sa i sommer i en kommentar til de skandinaviske nyhetsbyråene at han avventer en gjennomgang av statlig eierskap før han forholder seg aktivt til eierskapet i SAS.
De minste ordrene og tildelinger er besluttet å være et antall aksjer som tilsvarer 100.000 svenske kroner.
Salget starter opp umiddelbart etter at pressemeldingen ble publisert onsdag kveld, opplyses det. Prissettingen og tildelingen i salget kommer til å skje i svenske kroner og levering av aksjer registrert i det svenske Euroclear-systemet ventes å finne sted mandag 17. oktober.
Både den norske og svenske staten vurder at SAS på lang sikt vil tjene på en endret eierskapsstruktur som vil medføre et redusert statlig eierskap. De to landenes regjeringene opplyser at transaksjonen er et første skritt på veien i en gradvis og ansvarlig avhendelse av den svenske og norske statens eierskap i flyselskapet.
Steen slår fast at statlig eierskap i flybransjen har gått ut på dato.
– Det er en anakronisme. SAS har i mange år jobbet hardt for å få ned kostnadene, som fortsatt ligger høyt over konkurrentene. Ytterligere kostnadskutt og nødvendige endringer vil trolig gå lettere med private eiere, fordi fagforeningene har en tendens til å være tøffere med offentlige eiere, sier Steen til NTB.
NHH-professoren påpeker at de offentlige eierne fortsatt vil sitte med et flertall av de stemmeberettigede aksjene sammen med den største private eieren, svenske Wallenberg, også etter at det varslede salget eventuelt er gjennomført.
– Wallenberg har så langt vært veldig tålmodige eiere, og i hvert fall utad opptrådt lojalt og i tråd med de offentlige eiernes ønsker. Men samtidig sier regjeringene at de ønsker å selge seg helt ned. Det vil være fornuftig. Spørsmålet er om det finnes kjøpere som er tilstrekkelig interessert. Kanskje dette er et forsøk på å se om det er mulig, vurderer Steen.
Ifølge Steen koker det ned til et spørsmål om det er interesse i markedet for å kjøpe SAS til en fornuftig pris.
Regjeringene i Sverige og Norge har besluttet at de minste ordrene og tildelinger skal være et antall aksjer som tilsvarer 100.000 svenske kroner.
– Hvis det ikke er nok kjøpere som er villig til å kjøpe til markedspris i denne runden, kan det tenkes at neste skritt blir et forsøk overfor Lufthansa eller et annet stort selskap med tilbud om å kjøpe hele selskapet, sier Steen.
På den annen side merker han seg at Danmark ikke er med på nedsalget, noe som kanskje antyder at det er vanskeligere å selge hele selskapet der en ny eier får full kontroll.
– Jeg er uansett glad for at det åpnes for statlig nedsalg, det er gode nyheter for SAS om de får det til, sier Steen. (©NTB)
Eierskapet i SAS er fordelt mellom de skandinaviske statene og private aktører. Det kommende salget retter seg mot institusjonelle investorer og gjennomføres gjennom en såkalt akselerert auksjon.
– Vi har ingen kommentar til denne pressemeldingen nå, sier kommunikasjonssjef Trond Viken i Nærings- og fiskeridepartementet til NTB.
– Rett pris til rett tid
Den norske regjeringen bekreftet imidlertid salgsplanene i en pressemelding kort tid etter Sveriges regjering onsdag kveld.Regjeringen har siden 2011 hatt fullmakt fra Stortinget til å selge seg ut av SAS, men verken næringsminister Monica Mæland (H) eller hennes forgjenger Trond Giske (Ap) har så langt benyttet seg av fullmakten.
– Utgangspunktet er at vi ikke har hastverk med å selge SAS. Vi skal gjøre ting fordi det er riktig, på vegne av fellesskapet. Det handler om rett pris til rett tidspunkt. Men skjer det noe som er riktig for oss og selskapet, så gjør vi det, sa Mæland til NTB i juli.
– Jeg opplever at det er en tverrpolitisk enighet om at det ikke finnes argumenter for at staten skal eie aksjer i et flyselskap, sa Mæland i det samme intervjuet.
Ikke langsiktig eier
Samtidig sa næringsministerens svenske sosialdemokratiske kollega Michael Damberg følgende:– Den svenske staten er ikke en langsiktig eier i SAS, og vi har tillatelse fra Riksdagen til å selge deler eller hele porteføljen. Men vi har ikke fått noen seriøse tilbud på bordet. Det er ikke et aktuelt spørsmål nå. Skulle det dukke opp noe, får vi vurdere.
Den danske regjeringen har tidligere sagt seg rede til å selge sine SAS-aksjer, men finansminister Claus Hjort Fredriksen sa i sommer i en kommentar til de skandinaviske nyhetsbyråene at han avventer en gjennomgang av statlig eierskap før han forholder seg aktivt til eierskapet i SAS.
– Vil tjene på å selge
Ifølge Sveriges regjering dreier det seg om såkalte stamaksjer, eller ordinære aksjer som ofte omtales som A-aksjer.De minste ordrene og tildelinger er besluttet å være et antall aksjer som tilsvarer 100.000 svenske kroner.
Salget starter opp umiddelbart etter at pressemeldingen ble publisert onsdag kveld, opplyses det. Prissettingen og tildelingen i salget kommer til å skje i svenske kroner og levering av aksjer registrert i det svenske Euroclear-systemet ventes å finne sted mandag 17. oktober.
Både den norske og svenske staten vurder at SAS på lang sikt vil tjene på en endret eierskapsstruktur som vil medføre et redusert statlig eierskap. De to landenes regjeringene opplyser at transaksjonen er et første skritt på veien i en gradvis og ansvarlig avhendelse av den svenske og norske statens eierskap i flyselskapet.
- Fornuftig av staten å selge SAS
Det vil være fornuftig av de skandinaviske regjeringene å selge seg helt ut av SAS, men det gjenstår å se om det finnes kjøpere, mener NHH-professor og flyanalytiker Frode Steen.
Publisert: 12.10.2016 — 22:00 Oppdatert: 12.10.2016 — 22:01
Anakronisme
Steen slår fast at statlig eierskap i flybransjen har gått ut på dato.
– Det er en anakronisme. SAS har i mange år jobbet hardt for å få ned kostnadene, som fortsatt ligger høyt over konkurrentene. Ytterligere kostnadskutt og nødvendige endringer vil trolig gå lettere med private eiere, fordi fagforeningene har en tendens til å være tøffere med offentlige eiere, sier Steen til NTB.
Et forsøk
NHH-professoren påpeker at de offentlige eierne fortsatt vil sitte med et flertall av de stemmeberettigede aksjene sammen med den største private eieren, svenske Wallenberg, også etter at det varslede salget eventuelt er gjennomført.
– Wallenberg har så langt vært veldig tålmodige eiere, og i hvert fall utad opptrådt lojalt og i tråd med de offentlige eiernes ønsker. Men samtidig sier regjeringene at de ønsker å selge seg helt ned. Det vil være fornuftig. Spørsmålet er om det finnes kjøpere som er tilstrekkelig interessert. Kanskje dette er et forsøk på å se om det er mulig, vurderer Steen.
Gode nyheter
Ifølge Steen koker det ned til et spørsmål om det er interesse i markedet for å kjøpe SAS til en fornuftig pris.
Regjeringene i Sverige og Norge har besluttet at de minste ordrene og tildelinger skal være et antall aksjer som tilsvarer 100.000 svenske kroner.
– Hvis det ikke er nok kjøpere som er villig til å kjøpe til markedspris i denne runden, kan det tenkes at neste skritt blir et forsøk overfor Lufthansa eller et annet stort selskap med tilbud om å kjøpe hele selskapet, sier Steen.
På den annen side merker han seg at Danmark ikke er med på nedsalget, noe som kanskje antyder at det er vanskeligere å selge hele selskapet der en ny eier får full kontroll.
– Jeg er uansett glad for at det åpnes for statlig nedsalg, det er gode nyheter for SAS om de får det til, sier Steen. (©NTB)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.