Inge Antonsen - La Coruna 1991 - Foto: Per Gram
I desse dager, nærmere bestemt 13. oktober hever EASA flyforbudet for EC 225 og AS332 L2. Dette er en beslutning som EASA har tatt etter samråd med fabrikant, etter visse innskjerpende tiltak gjennom AD 2016-0199 samt Airbus Helicopters EASB 63A030 (EC 225) og EASB 63.00.83.
Men,- ettersom vi fremdeles har råderetten over eget luftrom, og et luftfartstilsyn som kan ta egne avgjørelser, blir flyforbudet ikke opphevet i Norge. (Se luftfartstilsynet.no)
Luftfartstilsynet (CAA-N) og engelske myndigheter (CAA-UK) venter på havarikommisjonens rapport og anbefalinger.
En kan stille seg spørsmålet hvor saken hadde stått dersom norske myndigheter ikke hadde råderett?
Det er også verd å merke seg at reguleringen av operasjoner i Nordsjøbassenget er bundet av et felleseuropeisk lovverk (EASA Part OPS, Air Operations EU 965/2012), men at sikkerhetstanken og treparts-samarbeidet i Norsk sektor stiller strengere krav til operasjoner og operatører enn lovverket tilsier. I Norge er det aktørene knyttet til aktiviteten i Nordsjøen som har drevet frem sikkerhetstanken og null-visjonen for helikoptertransport. Dette er ikke et arbeide som er forankret i en usikkerhet knyttet til "regelverks totale innvirkning på omkringliggende elementer", men liv og helse for de som har sin arbeidsplass i Nordsjøen.
Det kan være lett å gjøre seg bort i papirbeslutninger og gode intensjoner i troen på at andre sikkert kan gjøre jobben like godt, om ikke bedre enn oss, men det er ikke papirfly som trafikkerer oljeinstallasjonene.
Min henstilling må være at vi opprettholder kravet om Norsk AOC og Norske myndigheter som fører tilsyn med kommersiell flygning på Norsk kontinentalsokkel.
Støtt oppropet som du finner her www.hofo.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.