tirsdag 6. desember 2016

Helikopter - Statoil vil ikke bruke helikoptertypen selv om flyforbudet løftes - NRK

Hamremoen har neppe noe valg. Han uttaler seg vel vitende om at ikke en eneste oljearbeider vil sette seg inn i EC225 med mindre vesentlige forbedringer som er testet over tid, er utført i hovedgirboksen. (Red.)

På bildet Eurocopter EC 225 LP operert av CHC Helikopter Service. Det var en tilsvarende maskin som styrtet. FOTO: Jan Inge Haga

Statoil nekter å fly ulykkesmaskinen igjen

Selv om luftfartstilsynet skulle oppheve flyforbudet for Super Puma-typen som styrtet ved Turøy, slik EU har gjort, nekter Statoil.


                     
Statoil vil ikke ta i bruk H225-helikopteret, selv om luftfartstilsynet skulle oppheve flyforbudet etter press fra den europeiske luftfartsmyndigheten EASA og overvåkingsorganet ESA.
– Det er riktig, sier Erik Hamremoen som er ansvarlig for flysikkerheten i Statoil. Han er også leder for den luftfartsfaglig ekspertgruppen i bransjeforeningen Norsk olje og gass.
Norge og Storbritannia er alene om å opprettholde flyforbundet for to typer såkalte Super Puma-helikoptre etter Turøy-ulykken i april. Tolv menn og en kvinne omkom i ulykken.

Luftfartstilsynet avventer

– Inntil videre er det ingen endringer i flyforbundet, sa Ørnulf Lien i Luftfartstilsynet til Aftenbladet sist uke.
Da ble en rapport om helikoptersikkerheten offshore i Norge sammenlignet med Storbritannia og Canada lagt fram på Sola.
Sintef og Norsk olje og gass ble møtt med kritiske spørsmål etter en ny rapport om helikoptersikkerheten på norsk sokkel.
Fra 2000 til 2016 skjedde det i gjennomsnitt en alvorlig helikopterhendelse per år samlet sett i landene Norge, Storbritannia og Canada. Seks av 17 ulykker i denne perioden var dødsulykker.
Super Puma eller varianter av Super Puma-helikopteret har vært involvert i en overvekt av ulykkene, men helikopteret har også vært det som er blitt mest benyttet, ifølge Sintef som har laget rapporten på oppdrag for Norsk olje og gass.
Statoil utelukker ikke at kostnadskutt har betydning for sikkerheten

Erik Hamremoen er ansvarlig for flysikkerheten i Statoil.
Jon Ingemundsen

Sju Super Puma fløy for Statoil

Statoil brukte før Turøy-ulykken til sammen sju Super Puma-helikoptre av typen H225 på norsk sokkel. Nå er disse erstattet av helikoptertypen Sikorsky S-92.
– To H225-helikoptre ble brukt i tilbringertjeneste før Turøy-ulykken, ulykkeshelikopteret og ett til. I tillegg hadde vi fem maskiner i SAR-tjeneste (søk og redning). Vi kommer til å bruke Sikorsky S-92 og eventuelt se etter andre modeller framover, sier pressekontakt Morten Eek i Statoil.
Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) opphevet 7. oktober flyforbudet for Super Puma H225-helikoptre fra Airbus Helicopters. EASA har iverksatt tiltak etter Turøy-ulykken som de mener er tilstrekkelige for sikkerheten.
Overvåkingsorganet ESA, som påser at Norges avtaler med EU blir fulgt, krever også at Norge opphever flyforbudet på linje med resten av EU, ifølge TV2.


Tolv menn og en kvinne omkom i Turøy-ulykken i april.
Jon Ingemundsen

Sikres å fly i Norge

Jevnt over er sikkerheten for offshore helikoptertransport god når norsk og britisk sokkel sammenlignes, ifølge Sintef.
Også når Turøy-ulykken tas med. I perioden 1999–2016, med Turøy-ulykken, var det 1,0 omkomne per million personflytimer i Norge, mens det i Storbritannia var 4,0 omkomne per million personflytimer.
Men nå utfordres dagens særnorske bransjekrav for helikoptertrafikk offshore. Statoil advarer mot å innføre det felleseuropeisk helikopterregelverk på norsk sokkel (HOFO).
– Vi har uttrykt bekymring for at en ved å innføre et endret regelverk, så kan risiko øke og sikkerheten bli redusert. For å sikre at sikkerhetskravene holdes minst like strenge, vil vi da uansett stille selskapsspesifikke krav i helikopterkontraktene som fordrer sertifisering godkjent i Norge og tilsyn underlagt norske myndigheter som i dag, sier Eek.


Statoil ønsker et regelverk som bygger videre på den strenge retningslinjen som industrien og myndighetene gjennom samarbeidet i Norsk olje og gass har etablert over tid. - Det innebærer blant annet at leverandører til oss skal ha sertifisering som er godkjent i Norge slik at de er underlagt norske tilsynsaktiviteter, sier Morten Eek i Statoil.
Anders Minge

– Katatrofe med EU-regler

Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF), som blant annet består av representanter helikopteroperatørene, oljeindustrien, Avinor og fagforeningene, framførte nylig samme bekymring overfor samferdeselsdepartementet.
– Det er en unisont bekymret for konsekvensene dersom felleseuropeiske tilleggsregler for offshore helikopteroperasjoner (HOFO) blir innført på norsk sokkel, sier Roy Erling Furre, nestleder og HMS-ansvarlig i fagforeningen Safe.

KLAR BESKJED FRA FLYGERE:
– ESAs helikopterkrav er uakseptabelt
– Men vi merket på kroppsspråk og mimikk at representantene i samferdselsdepartementet tenker annerledes, sier Furre til Aftenbladet.
Han frykter at EU-regelverket vil bli innført.
– Det vil være en katastrofe, mener vi. Da mister vi all kontroll med sikkerhetsarbeidet. Da blir beslutninger om helikoptersikkerheten tatt i det landet helikopteret er hjemmehørende, sier Furre.
Regelverket for såkalt «Helicopter Offshore Operations» (HOFO) betyr fri konkurranse om helikopterkontrakter, og at tilsynsansvaret ligger i det EU/EØS-landet hvor selskapet har sin hovedbase. Det betyr at hvis utenlandske aktører får slippe til på norsk sokkel, vil Luftfartstilsynet ikke ha samme adgang til kontroller og stikkprøver som i dag.


Statoil hadde inntil Turøy-ulykken fem Eurocopter EC 225-maskiner i bruk for redningsoppdrag i Nordsjøen.
Aasland, Jarle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.