torsdag 2. februar 2017

Avinor vil gi rabatt til fraktruter

Avinor

 

Avinor lanserer oppstartstøtte for fraktruter til inn- og utland

Avinor - 02-02-2017 14:00 CET

Avinor ønsker å legge mer til rette for flyfrakt (Foto: Avinor Oslo lufthavn)

Avinor ønsker å legge mer til rette for flyfrakt gjennom etablering av nye fraktruter og nye terminaler tilknyttet flyplassene.
En sterkt vekst i norsk eksportnæring aktualiserer i stadig større grad behovet for effektiv logistikk ut i verdensmarkedene.
I 2016 lanserte Avinor en egen strategi for flyfrakt med hovedfokus på Oslo lufthavn for ytterligere å kunne legge til rette for norsk eksportnæring og befeste Norge som det største flyfraktmarkedet i Norden.
- I løpet av fjoråret økte antall ukentlige fraktflygninger på over 100 tonn med 85 prosent, med en samlet kapasitetsøkning i antall tonn på 102 prosent. Dette er ny kapasitet som er helt nødvendig dersom norsk sjømateksport skal kunne fortsette å være konkurransedyktig i årene som kommer. I tillegg opplevde vi en stor vekst på ekspressgods som fraktes av flyselskapene som daglig flyr til og fra Avinors flyplasser, sier cargosjef i Avinor, Martin Langaas.
Ønsker å stimulere til mer flyfrakt
For å møte den forventede eksportveksten fra Norge, og i tett dialog med sjømatnæringen, jobber nå Avinor med flere prosjekter som skal gi bedre forutsetninger for sjømatnæringen til å nå sine vekstmål. Ett av disse er et nytt insentivprogram som har til formål å stimulere til flere nye fraktruter.
- Mange av råvarene Norge eksporterer har kritiske tidskrav før det skal selges på markedet.
Avinor ønsker å legge til rette for at de geografiske avstandene fra norske flyplasser og ut i verdensmarkedene reduseres ved å tilby effektive forbindelser fra Avinor sine flyplasser.
Oppstartsøtten for nye innlands og utlands fraktruter gjelder fra 1. februar 2017. 

Fakta – Oppstartstøtte:
  • Rabatter kan gis til et flyselskap for å fremme nye fraktruter fra en av Avinors lufthavner til en ny destinasjon.

  • Med «ny fraktrute» menes helårsrute med minst en ukentlig avgang mellom to destinasjoner hvor det ikke allerede eksisterer en helårsrute med minst én ukentlig avgang.

  • Dersom det allerede er avganger til flyplasser innenfor samme IATA city pair, defineres destinasjonene ikke som ny, og kvalifiserer ikke til oppstartstøtte.

  • En rute vurderes som ny dersom ingen andre selskaper har drevet frakttransport på strekningen, med minst en ukentlig avgang de siste 12 måneder.

  • Det gis ikke rabatt for flygninger nattestid (24:00-06:00). 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.