Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Under
en pressekonferanse i Mo i Rana i dag la regjeringspartiene frem sine planer for
flyplass-strukturen på Helgeland.
Det
planlegges at det skal bygges en regional lufthavn på Hauan i Rana. Det foreslås
avsatt 1,47 mrd. kroner i statlige midler som fases inn i andre del av
planperioden 2018-2029. Det legges til grunn at kommunen og privat næringsliv
yter et tilskudd på 600 millioner kroner.
-Det
er gledelig at en avklaring omkring finansieringen kommer på plass, og Avinor
vil ha tett dialog med vår eier, Samferdselsdepartementet, i den videre
prosessen. At lufthavnstrukturen på Helgeland består vil vi planlegge for i vårt
videre arbeid. Vi har nylig besluttet å ruste opp Mosjøen lufthavn med nytt
rullebanedekke og oppussing av terminalbygget, for å bevare en god og sikkert
drift på Mosjøen i årene som kommer, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i
Avinor.
Regjeringen sier ja til storflyplass, men venter med å gi penger
Regjeringen, KrF og Venstre sier ja til å prioritere ny storflyplass på Helgeland i Nasjonal transportplan. Men flyplassentusiastene må vente på friske penger fra staten.
I forslaget til Nasjonal transportplan går regjeringen inn for å bygge ny flypass i Rana. Det foreslås bevilge 1,47 milliarder kroner i statlige midler, men disse pengene fases inn først i andre del av planperioden – det vil si tidligst i 2024.
Partiene legger til grunn at inntil 600 millioner kroner av midler fra kommunen og privat næringsliv kan gi oppstart raskest mulig. Disse pengene er allerede på plass.
– Det åpnes for alternativ finansiering av prosjektet gjennom for eksempel utviklingskontrakt og offentlig-privat samarbeid. En slik finansiering skal godkjennes av Stortinget, skriver stortingsgruppene i Høyre, Frp, KrF og Venstre i en felles pressemelding.
Vil låne penger
Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling er klar til å stikke spaden i jorda allerede til neste år. Han ser ikke bort fra at flyplassen står ferdig samtidig som pengene kommerst fra staten. – Regjeringen åpner for en avtale for en eventuell mellomfinansiering. Det betyr at vi låner penger inntil pengene fra staten kommer. Fra vi setter spaden i jorda tar det to-tre år å bygge, derfor tror jeg absolutt vi kan være ferdig til 2023, sier Johansen til NRK.
Lang vei
Helt siden 1990-tallet har innbyggerne på Helgeland kranglet om en ny storflyplass. Nå har Høyre, Frp, Venstre og KrF kommet til en enighet om storflyplassens fremtid.
Skal det etableres en felles storflyplass på Hauan i Rana, eller bør man beholde den flystrukturen man har i dag, med flere småflyplasser? Det er spørsmålet man har stilt seg i en årrekke.
Luftfartstilsynet har gitt grønt lys for søknaden om konsesjon for flyplassen, men innbyggerne på Helgeland har vært sterkt uenige om en storflyplass på Hauan i Rana vil være et gode for hele Helgeland, all den tid det kan bety nedleggelse av småflyplassene i nabobyene Sandnessjøen og Mosjøen.
Diskusjonen om en felles storflyplass for de tre byene Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen strekker seg helt tilbake til 1990-tallet. Først var det snakk om en felles storflyplass i Drevjadalen i Vefsn, som geografisk ligger mer eller mindre midt imellom de tre tettstedene.
Men Avinor skrinla prosjektet da den værmessige tilgjengeligheten og topografien ikke egnet seg for en storflyplass i området. Det ble bestilt en ny rapport, men Luftfartstilsynet konkluderte i 2011 med at lufthavnen ikke kunne påregne å få godkjenning i medhold av luftfartsloven.
Dermed ble prosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling ved Hauan, åtte kilometer nordøst fra Mo i Rana stående igjen som det eneste alternativet. Det ble for alvor startskuddet for den opprivende flyplasskrangelen på Helgeland – som handler om langt mer enn en skarve flyplass. For dersom storebror Rana skal få flyplass, krever Avinor at flyplassen i Mosjøen legges ned.
Samtidig er befolkningen i Sandnessjøen redde for at ny flyplass på Indre Helgeland vil få negative konsekvenser for deres egen Stokka lufthavn, som ble forlenget til 1199 meter for ikke så lenge siden.
Dermed oppstår en klassisk lokaliseringskonflikt hvor tre nabobyer kjemper mot hverandre for å få gehør for «sitt» prosjekt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.