Kenneth Svendsen
Det var Kenneth Svendsen (Frp) som fikk æren av å glede ranværingene i dag. – Endelig er det Helgelands tur, sier han.
Foto: Vilde Bratland Erikstad / NRK
Partiene legger til grunn at inntil 600 millioner kroner av midler fra kommunen og privat næringsliv kan gi oppstart raskest mulig. Disse pengene er allerede på plass.

– Det åpnes for alternativ finansiering av prosjektet gjennom for eksempel utviklingskontrakt og offentlig-privat samarbeid. En slik finansiering skal godkjennes av Stortinget, skriver stortingsgruppene i Høyre, Frp, KrF og Venstre i en felles pressemelding.

Vil låne penger

Ordfører Geir Waage og PLU-leder Henrik Johansen
– Dette er like stort som da Stortinget bestemte at det skulle bygges et jernverk i Mo i Rana i 1946, sa ordfører Geir Waage, her sammen med PLU-sjef Henrik Johansen.
Foto: Frank Nygård / NRK
Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling er klar til å stikke spaden i jorda allerede til neste år. Han ser ikke bort fra at flyplassen står ferdig samtidig som pengene kommerst fra staten.
– Regjeringen åpner for en avtale for en eventuell mellomfinansiering. Det betyr at vi låner penger inntil pengene fra staten kommer. Fra vi setter spaden i jorda tar det to-tre år å bygge, derfor tror jeg absolutt vi kan være ferdig til 2023, sier Johansen til NRK.

Lang vei

Applaus for ny storflyplass på Helgeland
Stor applaus på pressekonferansen i Mo industripark da nyheten om regjeringens ja ble offentliggjort.
Foto: Vilde Bratland Erikstad / NRK
Helt siden 1990-tallet har innbyggerne på Helgeland kranglet om en ny storflyplass. Nå har Høyre, Frp, Venstre og KrF kommet til en enighet om storflyplassens fremtid.
Skal det etableres en felles storflyplass på Hauan i Rana, eller bør man beholde den flystrukturen man har i dag, med flere småflyplasser? Det er spørsmålet man har stilt seg i en årrekke.
Luftfartstilsynet har gitt grønt lys for søknaden om konsesjon for flyplassen, men innbyggerne på Helgeland har vært sterkt uenige om en storflyplass på Hauan i Rana vil være et gode for hele Helgeland, all den tid det kan bety nedleggelse av småflyplassene i nabobyene Sandnessjøen og Mosjøen.

Årelang krangel

Polarsirkelen lufthavn på Hauan, Mo i Rana
I forslaget til Nasjonal transportplan går regjeringen inn for å bygge ny flypass i Rana. Det foreslås bevilge 1,47 milliarder kroner i statlige midler som fases inn i andre del av planperioden.
Foto: Nordic - office of Architecture
Diskusjonen om en felles storflyplass for de tre byene Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen strekker seg helt tilbake til 1990-tallet. Først var det snakk om en felles storflyplass i Drevjadalen i Vefsn, som geografisk ligger mer eller mindre midt imellom de tre tettstedene.
Men Avinor skrinla prosjektet da den værmessige tilgjengeligheten og topografien ikke egnet seg for en storflyplass i området. Det ble bestilt en ny rapport, men Luftfartstilsynet konkluderte i 2011 med at lufthavnen ikke kunne påregne å få godkjenning i medhold av luftfartsloven.
Dermed ble prosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling ved Hauan, åtte kilometer nordøst fra Mo i Rana stående igjen som det eneste alternativet.
Det ble for alvor startskuddet for den opprivende flyplasskrangelen på Helgeland – som handler om langt mer enn en skarve flyplass. For dersom storebror Rana skal få flyplass, krever Avinor at flyplassen i Mosjøen legges ned.
Samtidig er befolkningen i Sandnessjøen redde for at ny flyplass på Indre Helgeland vil få negative konsekvenser for deres egen Stokka lufthavn, som ble forlenget til 1199 meter for ikke så lenge siden.
Dermed oppstår en klassisk lokaliseringskonflikt hvor tre nabobyer kjemper mot hverandre for å få gehør for «sitt» prosjekt.