Ny norsk helikopteraktør starter flygninger på sokkelen
Tekst og bilder : Atle Espen Helgesen
TORSDAG 30. MARS 2017
Vici Helicopter starter i sommer helikopteroperasjoner på norsk sokkel
med en ny helikoptertype, AW189. – Vi får en ny aktør med en ny helikoptertype
på sokkelen, da er det nødvendig at forbundet blir godt kjent med maskinen,
operatøren og produsenten, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø som leder utvalget.
Representanter fra Industri Energi og ledelsen i Vici Helicopter får
briefing om AW189-maskinen før avgang.
Et helhvitt, flunkende nytt
AW189-helikopter står ferdigtanket på Leonardo Helicopters Vergiate-flyplass i
Nord-Italia, mens syv representanter fra Industri Energi sitt helikopterutvalg
sjekker alle mulige deler som seter, nødutganger, instrumentering og bagasjerom
før maskinen gjøres klar for avgang.
Torstein Sandven, til daglig S92-pilot i
CHC Helikopter Service og medlem i helikopterutvalget, tar plass i cockpit
sammen med en italiensk testpilot, mens resten av utvalget finner seter bak i
kabinen.
Snart begynner hovedrotoren å svive,
turtallet øker og ikke lenge etter forlater maskinen bakken.
Vi får en rundflyging over den
italienske landsbygda, i lavt skydekke og i til dels kraftige regnbyger.
Kabinen føles forholdsvis romslig. Det
er store vinduer og greit med plass. Støynivået er akseptabelt og vi merker
ingen nevneverdige vibrasjoner.
Etter drøyt tre kvarter fører Torstein
Sandven maskinen trygt tilbake til Vergiate.
– Maskinen framstår som moderne. Den er
enkel å håndtere med nyeste instrumentering, store skjermer i cockpit og et
intuitivt maskinsystem. En av tingene jeg likte var at man hadde enkel tilgang
til system-menyer på skjermene ved å bruke knappene på spakene. Dermed unngår
man å slippe taket på spakene, sier Sandven.
Lang erfaring fra bransjen
Spennende maskin
AW189 er et mellomstort helikopter med plass til 16 offshorearbeidere.
Torstein Sandven tar plass i cockpit på AW189-maskinen.
AW-189-helikopter skal tas i bruk på
norsk sokkel til allerede sommeren av det nystartede helikopterselskapet Vici
Helicopter med hovedkontor i Stavanger.
I første omgang vil det tilby offshore
helikopterflyginger på ad hoc-markedet fra Flesland, men etter hvert tar
selskapet sikte på faste kontrakter og vekst innen passasjertrafikk på
sokkelen.
Selskapet har foreløpig bestilt to
fabrikknye AW189-maskiner.
– Vici Helicopter tok kontakt med oss
rundt årsskiftet for å orientere om sine planer om helikopterflyging offshore.
De har vist vilje til å ha dialog med oss som representerer passasjerene. Det
opplever vi som positivt, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, som leder Industri Energi
sitt helikopterutvalg.
Han sier folkene bak selskapet har lang
erfaring fra helikopterbransjen og kjenner spillereglene.
– Det er definitivt plass til en ny
helikopteraktør på norsk sokkel. Og ettersom Super Puma-maskinene ennå står på
bakken, er det behov for et alternativ, selv om vi har stor tiltro til Sikorsky
S92. Dagens situasjon med bare én helikoptertype gjør oss sårbare, sier
Fjeldsbø.
I tillegg synes han konseptet med en
helnorsk aktør, med norske eiere, er interessant.
– Ledelsen i selskapet kjenner våre
forventninger. De forsikrer oss om at de helt og holdent vil følge norske krav
og retningslinjer, sier han.
Fjeldsbø slår fast at det er avgjørende
for Industri Energi å ha tillitsbasert dialog med det nye selskapet, på linje
med den dialogen forbundet har med de to andre helikopteroperatørene CHC
Helikopter Service og Bristow.
– Vi har sterk egeninteresse av at
det bygges en god og sunn kultur i selskapet, sier han.
er AW189 som en spennende maskin med
plass til 16 passasjerer.
– Vi har fulgt med på utviklingen av
AW189 i lang tid. Før hadde vi en del spørsmål knyttet til modellen og uttrykte
vår skepsis i flere fora, men mye av dette er nå utbedret. Jeg tror AW189 blir
et godt tilskudd til dagens S92-maskiner, til tross for at den har noen
begrensinger på grunn av størrelsen og begrenset rekkevidde, sier Fjeldsbø.
Aw189-maskinen er eneste helikopter på
markedet som er sertifisert for å kunne fly uten tilførsel av olje i hele 50
minutter. -Det er en viktig sikkerhetsmargin som gjør at pilotene har bedre tid
til å finne alternative landingsplasser i tilfelle de får bortfall av
oljetrykk, sier Fjeldsbø.
Maskinen er også sertifisert med
avisingsutstyr, som er en forutsetning for å fly fra Bergen og nordover. Og den
er sertifisert for såkalt sea state 6, som betyr at den kan nødlande på sjøen i
4-6 meter høye bølger og fremdeles holde seg flytende.
Den er også utstyrt med nyeste
antikollisjonssystem, TCAS II, som betyr at maskinen automatisk unngår andre
flyvemaskiner, hvis piloten selv ikke foretar unnamanøver.
Store vinduer i kabinen gir romfølelse
og er viktig i forhold til eventuell evakuering.
Kronglete bagasjerom
Tekniker og medlem av
helikopterutvalget, Tommy Olsen, opplyser at motoren i AW189 er den samme som
står i Sikorsky S92. – Det er en velprøvd og driftssikker motor som vi har god
erfaring med. Den har også mye kraft, sier han.
Hovedverneombud i
ConocoPhillips, Frode Nirisen, bemerker at nakkestøttene med fordel bør
justeres for å bedre komforten ved bruk av overlevelsesdrakt. Mens klubbleder i
CHC, Hans Petter Jensen, påpeker at bagasjerommet er i minste laget og noe
kronglete plassert.
Produsent Leonardo Helicopters
opplyser at det jobbes med en stigeløsning for å få lettere tilgang til
bagasjerommet, men vedgår at det kan gi utfordringer for helikoptervaktene
(HLO) ute på plattformene i dårlig vær.
Industri Energi ønsker dessuten
et støykart over helikopteret, sånn at HLO kan unngå å oppholde seg i de mest
støyutsatte områdene rundt helikopteret.
Etablert dialog
Henrik S. Fjeldsbø (th) i samtale med en av Leonardo-representantene på
produksjonslinjen.
I løpet av besøket hos Leonardo
Helicopters fikk Industri Energis helikopterutvalg også en grundig orientering
om det italienske konsernet, samt omvisning i fabrikken og produksjonslinjen.
– Det er spesielt interessant å se
produksjonslinjen og girkasseproduksjonen, fordi der får man inntrykk av
kulturen og sikkerhetsfokuset i konsernet. Vi får se hvilke system de har for
kvalitetssikring og hvordan dette følges videre i organisasjonen, sier Henrik
Fjeldsbø.
Han sier det heller ikke må
undervurderes hvor viktig det er å etablere kontakt og dialog med sentrale folk
hos helikopterprodusenten.
– Slik får vi lettere tilgang på
informasjon direkte fra produsenten. Det er særlig viktig hvis det skjer noe
uforutsett. Samtidig får produsenten se hvilken kompetanse Industri Energi
besitter innenfor helikopterfagfeltet, sier Fjeldsbø.
Krever simulator i Norge
Industri Energi spilte overfor
Leonardo inn at de som produsent må bidra for å fremme beste praksis, framfor
bare å stille minimumskrav overfor operatørene.
– Vi ønsker blant annet at
helikopterprodusentene oppfordrer helikopterselskapene til å lese av data fra
vitale deler (HUMS) etter hver flyging på verdensbasis, slik vi gjør i Norge,
sier Fjeldsbø.
Industri Energi er også tydelig
på at vi ønsker både delelager og simulatortrening for AW189 i Norge.
– Hvis Leonardo Helicopters vil
vokse i helikoptermarkedet på norsk sokkel er nærhet til simulator svært
viktig. Helikopterselskapene må slippe å måtte sende pilotene til Storbritannia
eller Italia for å trene i realistiske omgivelser som en simulator gir, sier
Fjeldsbø.
Han viser til at det finnes et
stort simulatormiljø i Norge, som Industri Energi ønsker å støtte opp om og
videreutvikle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.