Tenerife Norte, Los Rodeos, ved byen La Laguna 2009 - Spanias høyeste fjell Teide i bakgrunnen - Foto: Per Gram
Tåkedis gjør at den rutinerte kapteinen for sent oppdager Pan Am Flight 1736 som er foran dem på rullebanen med 396 mennesker om bord. Mannskapet på Pan Am-flyet oppdager hva som er i ferd med å skje omtrent 9 sekunder før sammenstøtet. Fortvilet forsøker de å styre sin store jumbojet av rullebanen. Få sekunder etter oppdager KLM-pilotene Pan Am-flyet foran seg. De forsøker å få flyet opp i luften umiddelbart, så brått at halen på flyet skraper i bakken over en lengde på 20 meter.
Men katastrofen er uunngåelig. KLM-flyet kjører i 250 kilometer i timen. For sakte til å kunne lette, for raskt til å kunne stoppe. Lydopptak fra cockpiten til Pan Am-flyet forteller sin dystre historie:
«Goddamn that son-of-a-bitch is coming straight at us! Get off! Get off! GET OFF!»
I neste sekund høres en eksplosjon. Klokken er 17.06.50.
Nederste del av KLM-flyet kolliderer med taket av Pan Am like foran vingen. Pan Am bryter ut i brann, mens KLM flyet styrter 150 meter lenger borte og sklir nedover rullebanen. På Pan Am overlever bare 61 av 396 om bord. Samtlige 248 om bord på KLM-flyet dør. Til sammen mister 583 personer livet. Historiens verste flyulykke er et faktum.
(Saken fortsetter under)
40 år siden i dag
I dag er det 40 år siden den tragiske flyulykken på Los Rodeos, nå Tenerife Nord-flyplassen, på den spanske ferieøya. Under trettiårsmarkeringen i 2007 ble det reist et minnesmerke for å markere tragedien. Minnesmerket er 18 meter høyt og har form som en spiraltrapp opp mot himmelen.– Tragedien vil binde oss ofrene sammen for evig, bare slik kan vi fortsette sorgprosessen, fortalte amerikanske Karen Tafuni til den spanske avisen El Mundo dengang. Hun mistet moren sin i ulykken. Det var for det meste amerikanere og nederlendere som omkom.
Da ABC Nyheter nylig var i kontakt med en talsperson for flyplassen Tenerife Nord, ble det sagt at det ikke er planlagt noen markering i anledning 40-årsdagen. Kanskje fordi det ikke er en ulykke man så gjerne prater om. Men for mange er minnene brent inn i hukommelsen. Flere av øyboerne bidro i det grusomme arbeidet etter ulykken, for eksempel med å fotografere likene som ble oppbevart i en hangar på flyplassen, eller gjøre likene klar til å sendes tilbake til sine respektive hjem. Spanske medier skriver i forbindelse med 40-årsdagen at Tenerife på denne tiden ikke hadde nok kister til alle de omkomne. Lokalbefolkningen måtte derfor hive seg rundt og lage flere hundre nye.
Les også: Færre flyulykker i 2016, men flere dødsofre
(Saken fortsetter under)
- Flere bilder1 av 4 : En Røde Kors-arbeider går gjennom personlige eiendeler fra hundrevis av biter av bagasje som er plukket opp blant vraket av KLM- og Pan Am-flyene på rullebanen på Los Rodeos Airport. Foto: AP Photo
- 2 av 4 : De utbrente restene etter KLM Flight 4805 etter det kolliderte med Pan Am Flight 1736. Etter ulykken ble det bygget ny flyplass på sørsiden av Tenerife som var mindre utsatt for tåke. Los Rodeos brukes fortsatt som lokalflyplass. Foto: AP Photo
- 3 av 4 : Vrakdelene etter to Boeing 747 jumbojetfly ligger strødd utover rullebanen på Los Rodeos-flyplassen på Tenerife i Kanariøyene. Foto: AP Photo
- 4 av 4 : Flygerne ombord på KLM Flight 4805: kaptein Jacob Louis Veldhuyzen van Zanten, co-pilot Klaas Meurs og flyingeniør Willem Schreuder. Foto: AP Photo
En serie uheldige omstendigheter
Etterforskningen etter ulykken avdekket en hel serie av uheldige omstendigheter som ledet opp mot katastrofen. Det var som hentet fra manualen til Murphys lov, loven som sier at alt som kan gå galt, vil gå galt.Det hele startet om ettermiddagen samme dag med at en bombe sprengtes i en blomsterbutikk i passasjerterminalen på Gandoflyplassen på naboøya Gran Canaria. Syv personer ble skadet i eksplosjonen. Trusler om at nok en bombe ville eksplodere, gjorde at flyplassen ble stengt og trafikken omdirigert til Los Rodeos på Tenerife.
Men den mye mindre flyplassen var på denne tiden ikke dimensjonert for å håndtere så stor trafikk. Den hadde ingen bakkeradar til å overvåke trafikken, og bare én rullebane. Siden det var søndag, var det helgerush av passasjerfly fulle av turister som både skulle ankomme og forlate de populære Kanariøyene. Oppstillingsplassen var full av fly. Flyplassen sør på øya, Tenerife South, var fortsatt under konstruksjon med planlagt åpning i november året etter. Tåke drev inn over Tenerife og reduserte sikten, hvilket gjorde situasjonen enda mer utfordrende.
I tillegg skjedde kommunikasjonen mellom de to flyene og kontrolltårnet via radio på samme frekvens. Dette førte til den skjebnesvangre misforståelsen i det den erfarne KLM-kapteinen startet opp den store jumbojeten, til tross for styrmannens og maskinistens advarsler om at de trodde det kunne befinne seg et annet fly på rullebanen. Få sekunder senere var katastrofen et faktum.
Les også: Slik overlever man en flyulykke
Gjorde luftfarten tryggere
Ulykken i 1977 bidro til å gjøre luftfarten sikrere. Havariet bidro blant annet til å flytte fokuset for ulykkegranskning fra individet til organisasjonen. Det vil si fra handlende mennesker til selve lufttransportsystemet som helhet. Etter ulykken ble standardfraser på engelsk innført mellom flygeledere og besetning. For ytterligere å unngå misforståelser, ble det bestemt at beskjeder fra kontrolltårnet må repeteres av besetningen - og at avgjørelser må skje i fellesskap med samtlige piloter.I tillegg innførte man krav om bakkeradar, slik storflyplassene i London, Paris og New York hadde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.