fredag 29. september 2017

SAR offshore - CHC på jobb - Stavanger Aftenblad

·       
En tydelig forskjell mellom passasjer-utgaven og SAR-utgaven av Sikorsky S92, er skyvedøren. JON INGEMUNDSEN
Her er helikopteret som skal gjøre offshorejobben tryggere
I går lettet et splitter nytt redningshelikopter mot Statfjordfeltet. Et annet er nylig stasjonert på Sola. De spesialutstyrte Sikorsky S 92 er et vesentlig bidrag til helikoptersikkerheten offshore.
OPPDATERT: 29.SEP.2017 17:35

 PUBLISERT: 29.SEP.2017 17:16

  
– Dette er teknologi vi har stor tro på og er svært komfortable med. Disse helikoptrene er blant de nyeste og med best teknologi på markedet, med over en million flytimer, sier Philippe F. Mathieu, ansvarlig for helikoptertjenesten i Statoil.
Regularitet og tekniske krav har vært viktig for Statoil når CHC skulle anskaffe nye maskiner på Solabasen og på Statfjordfeltet.
– Vi må kunne bruke maskinene når vi trenger det. 90 prosent av flyvingene er rene ambulanseoppdrag. Sikre operasjoner blir nå enda tryggere enn tidligere. Det betyr mye for oss å være i en veldig robust situasjon. Det er vi med disse to nye helikoptrene på plass, sier Mathieu.

Her er helikopteret på vei til første arbeidsdag på Statfjord.
 JON INGEMUNDSEN
Sar-helikopteret (search and rescue) på Stafjord vil også bringe arbeidere mellom installasjonene offshore, bussing, som Statoil kaller det.
– Det er viktig å utnytte ressursene, sier statoildirektøren.
– Vi har hatt et godt samarbeid med både Bristow og CHC og opplevd begge som støttende etter ulykken for snart halvannet år siden. De har hjulpet til med å sikre beredskap fram til nå. Det er vi takknemlige for, sier Mathieu.

Anestesisykepleier Tina Brandal er fornøyd med sin nye arbeidsplass. Nå kan hun stå oppreist inne i helikopteret.
 JON INGEMUNDSEN
Nye og større
Sikorskyhelikoptrene som nå overtar for eldre Puma-maskiner er betydelig større. Den totale lengden er 20,88 meter og høyden er 5,47 meter. Den store forskjellen merkes også inne i helikopteret. Innvendig høyde er hele 183 cm. Tom veier maskinen 8 tonn. Maksimal tyngde er fire tonn ekstra.
-Nå kan jeg stå mens jeg arbeider med pasienten, sier anestesisykepleier Tina Brandal, som tidligere måtte sitte på knærne.
Helikopteret er godt utstyrt med det beste og nyeste av tekniske hjelpemidler.
-Det øker prisen med omtrent 20 prosent, sier CHC-direktør Arne Roland.

Administrerende direktør i CHC, Arne Roland, slutter i selskapet.
 JON INGEMUNDSEN
Heisoperatør Even Herigstad forteller gjerne om kvalitetene til nye nye kontoret sitt:
Redningsheisen har 90 meter wire og heiser med en fart på 1,5 meter pr. sekund. Det gjør at det ved normale heisoperasjoner bare tar to minutter mellom hver person som heises inn i maskinen.

Styrmann Magnus Jarl Molnes til venstre og SAR-kaptein Tron Husebø i cockpiten på det nye redningshelikopteret til CHC.
 JON INGEMUNDSEN
Det er delt samband ombord, slik at personer som er hentet opp av sjøen ikke får høre alt redningsmannskapet prater om under operasjonen.
Heisoperatøren kan styre helikopteret horisontalt hvis flygerne ikke har sikt til dem som skal heises.
Det er god plass til å ta med ekstra flåter og lensepumpe ved behov. Maskinen har også en oppgradert autopilot og posisjoneringssensor.



Et kraftig søkelys er montert på helikopteret. det kan styres av enten styrmann eller heisoperatøren.
 JON INGEMUNDSEN
Langtrekkende
-Dette helikopteret er like manøvrerbart som Pumaen, men det tar litt mer tid, sier kaptein Tron Husebø.
-Dette er en veldig opptur og en kjempebra maskin for oss, sier han. Rekkevidden er økt og vi kan nå være i luften i 3,5 timer. Farten er 260 kilometer i timen. Vi får enkelt 21 personer inn i den nye maskinen, men ved behov tror jeg vi skal få plass til 25 stykker, sier Husebø.
Fra basen på Sola overvåker vi områdene rundt Sleipner og Utsira. Redningshelikopteret på Oseberg-plattformen avløser oss nordover, men vind og vær avgjør hvilket helikopter som blir benyttet til oppdragene. Det avgjøres av operasjonssenteret på Sleipner, sier Husebø.
Beredskapstiden er som før, 15 minutter på dagtid og 20 minutter om natten.

FAKTA: HER ER SAR-HELIKOPTERNE STASJONERT

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.