·
En tydelig forskjell mellom passasjer-utgaven og SAR-utgaven av
Sikorsky S92, er skyvedøren. JON
INGEMUNDSEN
Her er helikopteret som skal gjøre offshorejobben tryggere
I går lettet et splitter
nytt redningshelikopter mot Statfjordfeltet. Et annet er nylig stasjonert på
Sola. De spesialutstyrte Sikorsky S 92 er et vesentlig bidrag til
helikoptersikkerheten offshore.
OPPDATERT: 29.SEP.2017 17:35
PUBLISERT: 29.SEP.2017
17:16
–
Dette er teknologi vi har stor tro på og er svært komfortable med. Disse
helikoptrene er blant de nyeste og med best teknologi på markedet, med over en
million flytimer, sier Philippe F. Mathieu, ansvarlig for helikoptertjenesten i
Statoil.
Regularitet
og tekniske krav har vært viktig for Statoil når CHC skulle anskaffe nye
maskiner på Solabasen og på Statfjordfeltet.
–
Vi må kunne bruke maskinene når vi trenger det. 90 prosent av flyvingene er
rene ambulanseoppdrag. Sikre operasjoner blir nå enda tryggere enn tidligere.
Det betyr mye for oss å være i en veldig robust situasjon. Det er vi med disse
to nye helikoptrene på plass, sier Mathieu.
Her er helikopteret på vei til første arbeidsdag på Statfjord.
JON INGEMUNDSEN
Sar-helikopteret
(search and rescue) på Stafjord vil også bringe arbeidere mellom
installasjonene offshore, bussing, som Statoil kaller det.
–
Det er viktig å utnytte ressursene, sier statoildirektøren.
–
Vi har hatt et godt samarbeid med både Bristow og CHC og opplevd begge som
støttende etter ulykken for snart halvannet år siden. De har hjulpet til med å
sikre beredskap fram til nå. Det er vi takknemlige for, sier Mathieu.
Anestesisykepleier Tina Brandal er fornøyd med sin nye arbeidsplass. Nå
kan hun stå oppreist inne i helikopteret.
JON INGEMUNDSEN
Nye
og større
Sikorskyhelikoptrene
som nå overtar for eldre Puma-maskiner er betydelig større. Den totale lengden
er 20,88 meter og høyden er 5,47 meter. Den store forskjellen merkes også inne
i helikopteret. Innvendig høyde er hele 183 cm. Tom veier maskinen 8 tonn.
Maksimal tyngde er fire tonn ekstra.
-Nå
kan jeg stå mens jeg arbeider med pasienten, sier anestesisykepleier Tina
Brandal, som tidligere måtte sitte på knærne.
-Det
øker prisen med omtrent 20 prosent, sier CHC-direktør Arne Roland.
Administrerende direktør i CHC, Arne Roland, slutter i selskapet.
JON INGEMUNDSEN
Redningsheisen
har 90 meter wire og heiser med en fart på 1,5 meter pr. sekund. Det gjør at
det ved normale heisoperasjoner bare tar to minutter mellom hver person som
heises inn i maskinen.
Styrmann Magnus Jarl Molnes til venstre og SAR-kaptein Tron Husebø i
cockpiten på det nye redningshelikopteret til CHC.
JON INGEMUNDSEN
Det
er delt samband ombord, slik at personer som er hentet opp av sjøen ikke får
høre alt redningsmannskapet prater om under operasjonen.
Det
er god plass til å ta med ekstra flåter og lensepumpe ved behov. Maskinen har
også en oppgradert autopilot og posisjoneringssensor.
Et kraftig søkelys er montert på helikopteret. det kan styres av enten
styrmann eller heisoperatøren.
JON INGEMUNDSEN
Langtrekkende
-Dette
helikopteret er like manøvrerbart som Pumaen, men det tar litt mer tid, sier
kaptein Tron Husebø.
-Dette
er en veldig opptur og en kjempebra maskin for oss, sier han. Rekkevidden er
økt og vi kan nå være i luften i 3,5 timer. Farten er 260 kilometer i timen. Vi
får enkelt 21 personer inn i den nye maskinen, men ved behov tror jeg vi skal
få plass til 25 stykker, sier Husebø.
Fra
basen på Sola overvåker vi områdene rundt Sleipner og Utsira.
Redningshelikopteret på Oseberg-plattformen avløser oss nordover, men vind og
vær avgjør hvilket helikopter som blir benyttet til oppdragene. Det avgjøres av
operasjonssenteret på Sleipner, sier Husebø.
Beredskapstiden
er som før, 15 minutter på dagtid og 20 minutter om natten.
FAKTA: HER ER
SAR-HELIKOPTERNE STASJONERT
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.