A380-fly landede i tre forsøg
Et Airbus A380-800-fly fra Emirates foretog en såkaldt ’go around’ fra 122 meters højde i en afstand af hele 15 kilometer fra landingsbanen i Moskvas Domodedovo-lufthavn.
En ganske usædvanlig og bemærkelsesværdig hændelse fandt sted den 10. september tæt på den russiske hovedstadslufthavn Domodedovo.
Dubai-selskabet Emirates var undervejs med et Airbus A380-800-fly – registrering A6-EEZ – på rutenummer EK131 fra Dubai til lufthavnen i Moskva, da megajumboen i relativ stor afstand fra landingsbanen pludselig gik ned til lav højde.
The Aviation Herald skriver, at A380-flyet på sin indflyvnings-glidebane placerede sig på den forlængede centerlinje på bane 14R i en afstand af otte nautiske mil (15 kilometer, red.) fra banetærsklen, da flyet pludselig gik ned til blot 400 fod (122 meter, red.) over landjorden – altså et godt stykke under flyets normale glidebane. En helt usædvanlig højde i dén afstand fra landingsbanen.
I 400 fods højde indledte verdens største passagerfly en go around (afbrudt landing, red.), hvor det fortsatte lige frem og steg til sikker flyvehøjde.
Emirates-flyet fortsatte i landingsrunden og placerede sig igen på den forlængede centerlinje på bane 14R. Men heller ikke i anden omgang lykkedes det flyet at lande, da det ikke indledte en nedstigning og i stedet sluttede sig til proceduren for mislykket landing.
I tredje forsøg lykkedes det imidlertid A380-flyet at foretage en normal anflyvning, og landingen foregik uden problemer 35 minutter efter den første go around fra 400 fods højde.
Alvorlig hændelsePositions- og højdedata fra transponderen viser, at flyet havde en magnetisk kurs på 190 grader, da piloterne foretog go around i en højde af 1.000 fod over havniveau – otte nautiske mil før banetærsklen. Da lufthavnen ligger i 592 fods højde over havets overflade, svarer det til, at flyet lå i en højde af cirka 400 fod.
Emirates har den 18. september over for The Aviation Herald fortalt, at hændelsen bliver undersøgt af den civile luftfartsmyndighed i De Forenede Arabiske Emirater, GCAA. Flyselskabet ønsker ikke at give yderligere oplysninger, mens undersøgelsen står på.
GCAA har efterfølgende rapporteret, at hændelsen er blevet klassificeret som alvorlig, og at den bliver undersøgt af De Forenede Arabiske Emiraters center for flyulykker, AAIS.
Det står dermed stadig hen i det uvisse, hvad der forårsagede de to afbrudte landinger med A380-flyet i Domodedovo-lufthavnen.
Vejret har efter alt at dømme ikke spillet en væsentlig rolle, da den specifikke flyveudsigt for lufthavnen – den såkaldte METAR – viser, at der var godt vejr omkring landingstidspunktet kl. 20.30 til 21.00 lokal tid den 10. september. Vinden var kun omkring tre meter i sekundet, der var ikke nedbør eller skydække og sigtbarheden var rigtig god.
Dubai-selskabet Emirates var undervejs med et Airbus A380-800-fly – registrering A6-EEZ – på rutenummer EK131 fra Dubai til lufthavnen i Moskva, da megajumboen i relativ stor afstand fra landingsbanen pludselig gik ned til lav højde.
The Aviation Herald skriver, at A380-flyet på sin indflyvnings-glidebane placerede sig på den forlængede centerlinje på bane 14R i en afstand af otte nautiske mil (15 kilometer, red.) fra banetærsklen, da flyet pludselig gik ned til blot 400 fod (122 meter, red.) over landjorden – altså et godt stykke under flyets normale glidebane. En helt usædvanlig højde i dén afstand fra landingsbanen.
I 400 fods højde indledte verdens største passagerfly en go around (afbrudt landing, red.), hvor det fortsatte lige frem og steg til sikker flyvehøjde.
Emirates-flyet fortsatte i landingsrunden og placerede sig igen på den forlængede centerlinje på bane 14R. Men heller ikke i anden omgang lykkedes det flyet at lande, da det ikke indledte en nedstigning og i stedet sluttede sig til proceduren for mislykket landing.
I tredje forsøg lykkedes det imidlertid A380-flyet at foretage en normal anflyvning, og landingen foregik uden problemer 35 minutter efter den første go around fra 400 fods højde.
Alvorlig hændelsePositions- og højdedata fra transponderen viser, at flyet havde en magnetisk kurs på 190 grader, da piloterne foretog go around i en højde af 1.000 fod over havniveau – otte nautiske mil før banetærsklen. Da lufthavnen ligger i 592 fods højde over havets overflade, svarer det til, at flyet lå i en højde af cirka 400 fod.
Emirates har den 18. september over for The Aviation Herald fortalt, at hændelsen bliver undersøgt af den civile luftfartsmyndighed i De Forenede Arabiske Emirater, GCAA. Flyselskabet ønsker ikke at give yderligere oplysninger, mens undersøgelsen står på.
GCAA har efterfølgende rapporteret, at hændelsen er blevet klassificeret som alvorlig, og at den bliver undersøgt af De Forenede Arabiske Emiraters center for flyulykker, AAIS.
Det står dermed stadig hen i det uvisse, hvad der forårsagede de to afbrudte landinger med A380-flyet i Domodedovo-lufthavnen.
Vejret har efter alt at dømme ikke spillet en væsentlig rolle, da den specifikke flyveudsigt for lufthavnen – den såkaldte METAR – viser, at der var godt vejr omkring landingstidspunktet kl. 20.30 til 21.00 lokal tid den 10. september. Vinden var kun omkring tre meter i sekundet, der var ikke nedbør eller skydække og sigtbarheden var rigtig god.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.