Slike
PW4056-motorer finnes på hundrevis av Boeing 747-400-fly, men tre eksemplarer
av dem under hver ving er mer ekstraordinært.
STRATOLAUNCH
Nedtelling
til jomfruferden.
- PER ERLIEN DALLØKKEN
- LUFTFART
- 27. SEP. 2017 -
14:34
Med over 117 meter fra vingetupp til vingetupp, er
Stratolaunch det største flyet, målt i vingespenn, som er laget.
Mellom de to flykroppene skal det
henge nyttelast. Flyet er konstruert for å være en flygende
oppskytingsplattform for bæreraketter som skal ta med seg satellitter til lav
jordbane.
I mai ble gigantflyet rullet ut første gang. Og
etter noen måneder med bakketesting av ulik art, passerte prosjektet en ny
milepæl i forrige uke. Da ble de seks motorene startet opp for første gang.
Plukket fra to B747-400
Det er kanskje riktigere å si at de ble startet
opp før første gang etter at de ble montert under vingene på Stratolaunch.
Pratt&Whitney PW4000-motorene er nemlig
plukket fra to Boeing 747-400-fly som fløy for United Airlines fram til 2008.
Det er flere av komponentene fra de to 20 år gamle jumbojetene som gjenbrukes i
bæreflyet. Det gjelder blant annet mye av avionikken, førerkabinen og
landingsstellet.
Stratolaunch og partneren Scaled
Composites har bedrevet bakketesting de siste fire månedene. I forrige uke ble
de seks PW4000-motorene startet opp før første gang.
Foto: Dylan Schwartz
Foto: Dylan Schwartz
Ifølge Stratolaunch har motortestingen blitt
gjennomført trinnvis. Først er de startet ved hjelp av hjelpeaggregatet
(Auxiliary Power Unit, APU) som såkalt «dry motor», deretter med tilførsel av
drivstoff («wet») og til slutt full oppstart av hver enkelt av de seks og
kjøring på tomgang. Hver av motorene kan levere cirka 250 kN skyvkraft.
Siden utrullingsseremonien for fire måneder siden er
det blant annet gjennomført tester av de seks drivstofftankene,
flykontrollsystemene og styreflatene på vinger og stabilisatorer. Nå fortsetter
motortestingen med økende krafttilførsel og det gjøres etter hvert klart for
taksetesting.
Stratolaunch har ikke oppgitt noen dato for
jomfruferden, men bekrefter at de er i rute for den første
oppskytings-demonstrasjonen i 2019.
Kan ta med seg 250 tonn
Det er Scaled Composites, som er et datterselskap
av Northrop Grumman, som bygger flyet i en hangar på Mojave air and space port
i California. Her går det under navnet Model 351. Også kallenavnet «Roc», etter fabeldyret
rokk, en hvit kjempefugl, er blitt brukt.
Etter at flyet for første gang sto på sine egne 28
hjul, ble det veid inn til om lag 500.000 pund, altså nærmere 227 tonn.
Rundt 90 tonn av dette er komposittmaterialer. Stratolaunch-flyet designet
for å kunne ta av med en vekt på hele 590 tonn (MTOW). Bæreevnen skal være
rundt 250 tonn, med andre ord identisk nyttelastkapasitet som på Antonov
An-225. Den ukrainske kjempen har imidlertid maksimal avgangsvekt på hele 640
tonn.
Det er altså i bredden at bæreflyet stikker seg
ut, også sammenlignet med vingespennet på andre digre fly:
- Airbus
A380-800: 79,75 meter
- Antonov
An-225: 88,4 meter
- Boeing
747-8: 68,5 meter
- Hughes
H-4 Hercules: 97,54 meter
Selskapet Stratolaunch ble grunnlagt i 2011
av Microsoft-gründeren Paul Allen. I dette prosjektet samarbeider de
i tillegg til Scaled Composites med Orbital ATK som bidrar med
raketteknologien.
Orbital er veteraner med luft-til-bane-konseptet.
Allerede i 1990 fløy Pegasus-raketten for første gang etter å
ha blitt sluppet fra et lekkert Lockheed L1011. Den litt mindre smekre
Stratolauncher skal imidlertid klare å frakte med seg tre slike tretrinns
bæreraketter på én gang, selv om de første planlagte oppskytingene vil foregå
med kun én Pegasus XL. Det skal være mulig å ta med satellitter opp til 450 kg
til lav jordbane på det selskapet beskriver som en «enkel, pålitelig og
rutinemessig» måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.