Rullebanen i Tromsø kan bli utvidet raskere enn
forventet
Statens vegvesen og Avinor med
kreativt samarbeid som kan sette fart på planen. I beste fall er arbeidet med
lengre rullebane i gang fra år 2020.
NY RULLEBANE: En forlengelse av rullebanen på Langnes vil bety flere
muligheter for å ta imot store fly fra andre kontinenter, men ikke alle
flytyper.
FOTO: HARALD ALBRIGTSEN / NRK
Eirik Hind SveenJournalist
Oppdatert i går, kl.
10:33
I masterplanen for
Tromsø lufthavn frem mot år 2040 er rullebanen på Langnes planlagt utvidet med
300 meter. Dette skal skje i planperioden mellom 2030 og 2040.
Men nå har Avinor
og Statens vegvesen inngått et samarbeid der de ser på muligheten framskynde
planene:
– I forbindelse
med Statens vegvesens plan om en ny Langnes-forbindelse, der det er snakk om en
tunnel, vil det bli en del overskuddsmasser. Hvis det er mulig kan disse
massene brukes til å forlenge rullebanen, forteller lufthavnsjef Ivar Helsing
Schrøen.
Fra 2020?
SAMARBEIDER MED VEGVESENET: Lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen i Tromsø
forteller at de har diskutert planene med vegvesenet det siste halvåret.
FOTO: HÅKON
BJØRNGÅRD / NRK
Schrøen forteller
at Tromsø lufthavn og Statens vegvesen opprettet en dialog for mer enn et halvt
år siden om hvordan man kunne samarbeide i arbeidet med tunnel og rullebane.
Han vil ikke spå
hvor tidlig en ny rullebane vil være på plass:
– Jeg vil ikke
love noe, men vi ser kanskje for oss at vi kan komme i gang en gang før
masterplanen. Det vil si en gang mellom 2020 og 2030. I beste fall snakker vi
om en framskyvning på ti år, sier Schrøen.
LES OGSÅ:
Ikke alle fly
Flere reisende har
ført til at Tromsø lufthavn skal de neste årene utvides for 300 millioner
kroner, mens rullebaneforlengelsen altså ligger i de langsiktige planene.
Schrøen
understreker at en forlengelse av rullebanen ikke automatisk betyr at man kan
ta imot alle flytyper:
– Det er ikke slik
at om man forlenger rullebanen med 500 meter vil man automatisk kunne ta imot
de største flyene. Der har vi dessverre begrensninger i begge ender, både nord
og sør, på grunn av fjellformasjoner. Det vil nesten være umulig å ta ned de
aller største flyene, uansett hvor lang rullebanen er, sier han.
– Er det fortsatt
snakk om en forlengelse på 300 meter?
– Det er usikkert.
Man må se på hva slags behov det er, sier Schrøen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.