fredag 29. september 2017

Luftkrig bygger seg opp over Atlanteren - NRK


Klart for «luftkrig» mellom USA, Canada og EU

Flyprodusenten Boeing maner til handelskrig mot sin kanadiske konkurrent Bombardier. Nå kaster britenes statsminister Theresa May seg inn i kampen på kanadiernes side.



DUMPING: Et Bombardier-fly av typen CS100 monteres på fabrikken i Quebec. Boeing mener flyprodusenten bedriver prisdumping, og hevder selskapet har mottatt over tre milliarder dollar i subsidier fra Storbritannia, Canada og Quebec-provinsen.

FOTO: RYAN REMIORZ / AP



 Publisert i går, for 10 timer sidenTheresa May

REFS: Britenes statsminister Theresa May beskylder Boeing for å undergrave handelsforholdet med Storbritannia.

FOTO: JOHN STILLWELL / AP


TRUER: Statsminister Justin Trudeau signaliserte tidligere denne måneden Canada kan avlsye et ventet innkjøp av Boeing-militærfly til en verdi av fem milliarder amerikanske dollar.

FOTO: CHRIS WATTIE / REUTERS

Torsdag sendte May en streng advarsel til den amerikanske flyprodusenten Boeing, og anklaget dem for å undergrave handelsforholdet til Storbritannia.

Nå ber hun Verdens handelsorganisasjon (WTO) gripe inn i konflikten.

– Dette er ikke den typen atferd vi forventer fra en mangeårig partner, sier May til nyhetsbyrået AP torsdag.

Straffetoll på 220 prosent

Etter en klage fra Boeing foreslo det amerikanske handelsdepartementet denne uka å innføre en straffetoll på nesten 220 prosent på Bombardiers C-serie.

Boeing, som har hovedsete i Chicago, beskylder Bombardier, som får økonomisk støtte fra både Storbritannia og Canada, for å dumpe flyene sine på det amerikanske markedet, skriver AP.

I fjor bestilte det amerikanske flyselskapet Delta 75 Bombardier-fly av typen CS100, med opsjon på ytterligere 100, og Boeing hevder Bombardier har solgt flyene for mindre enn det de faktisk koster å produsere.

Delta påpeker på sin side at Boeing ikke lenger lager 100-seters passasjerfly av den typen selskapet trenger for å betjene sine innenriksflyginger, og at Bombardier dermed ikke er en direkte konkurrent.

Men ifølge en analyse i The Economist, kan Boeings motivasjon i vel så stor grad være frykten for fremtidig konkurranse fra statssubsidierte flyprodusenter i Europa, Kina og Russland.


Trenger støtten

Både Trudeau og May har gode grunner til å involvere seg så sterkt i konflikten, skriver The Economist.

Skulle Boeing få viljen sin, kan det true 3500 arbeidsplasser i den franskspråklige provinsen Quebec, hvor den kanadiske regjeringen prøver å unngå å gi vann på mølla til separatistene som vil løsrive seg fra resten av landet.

I tillegg kan 4500 arbeidsplasser i Nord-Irland være i fare. Etter vårens valg i Storbritannia er Mays regjering avhengig av støtten fra de nordirske parlamentsmedlemmene i Democratic Unionist Party. Partiet står sterkest nettopp øst i Belfast, der Bombardier-fabrikken ligger.

Varsler reaksjoner

Handelskonflikten kommer samtidig ubeleilig for Storbritannia, som har forventninger om å handle mer med USA når de forlater EU i 2019.

Canada har nå truet med å avlyse et ventet innkjøp av militærfly fra Boeing verdt fem milliarder dollar dersom selskapet skulle gå seirende ut av konflikten med Bombardier.

– Vi gjør ikke forretninger med et selskap som er opptatt med å saksøke oss, sa Canadas statsminister Justin Trudeau om konflikten da han møtte sin britiske motpart tidligere denne måneden.

Onsdag denne uka truet Storbritannia med å gjøre det samme.

– Dette er ikke den oppførselen vi forventer av Boeing, og dette kan sette vårt fremtidige forhold med selskapet i fare, sa forsvarsminister Michael Fallon i en uttalelse.


Leaders express disappointment at Bombardier tax ruling

The US Commerce Department yesterday backed Boeing in its challenge to Bombardier, recommending a large tariff on sales of the Canadian firm's C Series jetliner.
Leaders express disappointment at Bombardier tax ruling

The preliminary ruling by the International Trade Commission, an arm of the US Commerce Department, recommends a 219.63% tariff on the delivery of each airliner.
Boeing complained Bombardier got unfair state subsidies from the UK and Canada, helping it win a major order. Bombardier said it will fight the ruling.

Industry impact

A statement from Bombardier said: “We strongly disagree with the Commerce Department’s preliminary decision. The magnitude of the proposed duty is absurd and divorced from the reality about the financing of multi-billion-dollar aircraft programs. This result underscores what we have been saying for months: the US trade laws were never intended to be used in this manner, and Boeing is seeking to use a skewed process to stifle competition and prevent US airlines and their passengers from benefiting from the C Series.
“The simple truth is that Bombardier created a superior aircraft that is more efficient, more comfortable, and quieter. The C Series serves a market segment not supported by any US manufacturer. Delta wants to bring this remarkable new aircraft to the US flying public. Boeing wants to prevent US passengers from realising these benefits, irrespective of the harm that it would cause to the US aerospace industry and the cost to airlines and consumers.”

Long way to go

 UK Prime Minister Theresa May said she is "bitterly disappointed" at the decision noting that Bombardier is one of Northern Ireland's biggest employers. She said the government will work with the company to protect "vital jobs".
ADS Chief Executive Paul Everitt commented: “This ruling is extremely disappointing and unsettling for Northern Ireland’s aerospace industry. However, it is a preliminary ruling and there is still a long way to go in this process.

“The UK Government must now work with the Canadian and US Governments to take all appropriate steps in the coming weeks and months to find an amicable resolution to this dispute, which is not in the interests of the global aerospace sector.
“Bombardier is an important part of the UK aerospace industry, and especially in Northern Ireland where it employs thousands of people.
“The company has high potential for future growth as demand for new aircraft remains high, and the Belfast site works with a supply chain of more than 800 companies in the UK and Ireland.”


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.