Varsler slutten på
flyferier
Tor
Sandberg - Dagsavisen.no
30. nov.
2017 09:45 – Oppdatert 30. nov. 2017 09:45
Klimautslippene
fra flybransjen fortsetter å vokse. Målet til FNs luftfartsorganisasjon ICAO,
er å stabilisere utslippene på 2020-nivået, men langt fra alle er sikre på at
dette er et oppnåelig mål i og med den sterke veksten i flytrafikken.
Forskningsleder
vil sette flyene til lange utenlandsreiser på bakken og erstatte dem med båt,
tog og buss.
En slik
stans i de interkontinentale flyreisene er nødvendig for å få store nok kutt i
klimautslippene til å stanse den globale oppvarmingen, mener professor Carlo
Aall, som er forskningsleder ved Vestlandsforsking.
– Det er
rett og slett ikke mulig i det tidsrommet vi har for å klare 1,5 til
2-gradersmålet, å utvikle en teknologi som tillater dagens omfang av langdistanseflyreiser,
sier Aall.
– I
prinsippet må vi kutte ut alle lange flyreiser. Skal vi tilbakelegge de samme
strekningene, må vi reise på en annen måte, med båt, tog eller buss, fortsetter
han.
Vil endre livene våre
En
gjennomføring av Aalls forslag vil snu opp ned på ferievanene til mange
nordmenn. Reiseaktiviteten, ikke minst med fly, øker jevnt og trutt og er i ferd
med å nå de samme høyder som passasjerflyene gjerne befinner seg på.
– Har
man først fått smaken på å reise, kan det være vanskelig å slutte, uttalte
bloggeren Renate Sandvik i en artikkel i Dagsavisen nylig.
Hun har
så langt besøkt hele 94 land.
– Vi reiser
mye, mye mer, uttalte markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen i
Ticket, Norges største feriereisebyrå, i samme artikkel.
Tickets
bookingsstatistikk viser en økning på hele 27 prosent denne vinteren,
sammenlignet med forrige vinter. 56 prosent flere har bestilt reise til en
storby. Slik Aall vurderer det, må det bli slutt på slike langweekender i
europeiske storbyer, så lenge ferden går med fly.
– Eller
så må vi velge byer i land som er så nære at vi kan reise dit med for eksempel
tog, sier han.
I siste
utgave av Klima, magasinet til Cicero Senter for klimaforskning, advarer Aall
både reiselivsnæringen og andre mot ambisjonene om videre vekst i lange reiser
med fly.
–
Reiselivsnæringen kan ikke fortsette å tenke vekst, vekst, vekst i langreiser
med fly. Reiselivsforskere, reiselivspolitikere og næringslivsfolk som ser bort
fra klimautfordringene under selve reisen, gjør næringen en bjørnetjeneste ved
å gjøre den sårbar for endringene som vil tvinge seg fram for å nå de
internasjonale klimamålene, uttaler Aall der.
Gjennom
Parisavtalen har landene satt seg som mål at den globale oppvarmingen skal
holdes godt under 2 grader, og at man skal tilstrebe å begrense
temperaturøkningen til 1,5 grader. Den norske regjeringen vil bidra til dette
ved å gjøre som EU og kutte utslippene med 40 prosent fram mot 2030.
Les hele artikkelen her: https://tinyurl.com/y7q54rao
Les hele artikkelen her: https://tinyurl.com/y7q54rao
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.