tirsdag 18. desember 2018

SAR - Stavanger Aftenblad følger opp


Per Gram i AW101 Cormorant i 2000 - Foto: Christian Baklund, leder av JDs Helikopterfaglig Forum

Undertegnede fløy maskinen to ganger, og jeg var begeistret. Forsinkelsen du har lest om skyldes i hovedsak Forsvaret som trenerte valg av nytt helikopter fordi de insisterte på å få inn NH90 i tjenesten. Ønsker du en redegjørelse for prosessen kontakter du meg på per.gram@hesbynett.no (Red.)

Kjøper redningshelikoptre for over 3 milliarder i 2019
Justis - og beredskapsministeren får penger til nye helikoptre og blir bedt om å unngå unødige forsinkelser. - Det er alvorlig at det stadig siver ut informasjon om at innfasingen blir ytterligere utsatt, mener SV.
OPPDATERT: 17.DES.2018 15:02
 PUBLISERT: 17.DES.2018 14:58
Geir SøndelandJOURNALIST
  
Stortinget øremerker nesten 3,1 milliarder kroner til kjøp av nye redningshelikoptre i ypperste verdensklasse neste år.
Det settes samtidig av 690,7 millioner kroner til drift av redningshelikoptertjenesten samt en tiltaksplan for Sea King-flåten som skal bidra til å opprettholde beredskapen mens Norge venter på sine 16 nye AW101-redningshelikoptre.
Det er en samlet justiskomité, inkludert Høyre, Frp, Ap, Sp og SV, som sørger for dette. Bevilgningen er helt i tråd med Høyre-, Frp- og Venstre-regjeringens forslag.
Regjeringen slipper også unna vesentlig kritikk fra opposisjonen tross en omfattende liste med problemer i anskaffelsen av Norges nye livredder.
FAKTA: NAWSARH
Dagbøter og forsinkelser
Milliardprosjektet var på etterskudd lenge før helikoptervelten på Sola, men ulykken forverret problemene.
Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) var til stede i salen i budsjettdebatten mandag, men Aftenbladet fikk ikke intervjue statsråden og dermed ingen anledning til å stille spørsmål om beredskapsutfordringer og forsinkelsene i helikoptersaken.
Samtlige nye redningshelikoptre skulle være faset inn i løpet av 2020. Stortingets vedtatte målsetting ble lagt bort før sommerferien, og myndighetene har ikke satt en ny og offisiell dato for når Sea King kan være erstattet i sin helhet.
Stortinget ble først orientert om utsettelsen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, altså 15. mai i år. Da ble sluttstreken flyttet til første halvår i 2021.
På dette tidspunktet hadde Luftforsvaret holdt på i rundt ett år med planer om å holde fire Sea King-helikoptre i lufta fram til midten av 2022, viser dokumenter Aftenbladet har innsyn i.
Ber statsråden følge saken tett
I oktober skrev Luftforsvarsstaben (LST) i et brev at det trolig blir ytterligere forsinkelser i innfasingen på rundt 9 måneder - med et usikkerhetsspenn på 3–6 måneder. På spørsmål om hvorfor Stortinget ikke er varslet om nye forsinkelser på opptil 9–15 måneder, som i så fall kan bety Sea King til 2023, har Justis- og beredskapsdepartementet svart Aftenbladet at «dette er en misforståelse» og at tidspunktet for «idriftsetting» av AW101 fortsatt er til vurdering.
I justiskomiteens budsjettinnstilling heter det at Arbeiderpartiet og SV «tar til etterretning» at innfasingen av nye redningshelikoptre tar lengre tid enn tidligere varslet, og at Justis- og beredskapsdepartementet vil informere Stortinget på egnet måte om når de nye helikoptrene er forventet å være på plass, og om årsaken til forsinkelsen.
Ap og SV minner samtidig om hvor kritiske enkelte av regjeringspartiene var til tidsbruken i anskaffelsesprosessen, og «legger derfor til grunn at statsråden følger innfasingen av de nye helikoptrene tett, slik at det ikke blir unødige forsinkelser.»
Anskaffelsen er organisert i The Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter Project (NAWSARH).
Per august 2018 utgjorde kostnadsrammen 11,651 milliarder 2018-kroner, ifølge Justis- og beredskapsdepartementet.
Det inkluderer 16 nye redningshelikoptre, infrastruktur- og basetiltak, sykehustilpasninger, vedlikehold, logistikk, drift og to Super Puma-helikoptre på Svalbard.
Vara til Wara
Møtende stortingsvararepresentant Eirik Faret Sakariassen (SV) varsler nå et skriftlig spørsmål i Stortinget som justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) plikter å svare på:
– Jeg vil stille et spørsmål for å få en avklaring på når de nye redningshelikoptrene er på plass. Jeg vil også be statsråden om en forsikring om at standarden på helikoptrene er så høy at de ikke velter eller lignende, sier Sakariassen.
Målet er 15 minutters reaksjonstid, men flere ganger i år har redningshelikopterbaser stått uten beredskap.
I tre måneder har Sola blitt stående med kun ett helikopter på grunn av en «uforklarlig feil i «flight control»-systemet».
Sakariassen understreker at i distrikter og kystnære strøk er det uholdbart med for lange perioder uten redningshelikopterberedskap.
– Sea King er nå presset til det maksimale, og da er det viktig at innfasingen av de nye redningshelikoptrene skjer så raskt som mulig. SV mener det er alvorlig at det stadig siver ut informasjon om at innfasingen blir ytterligere utsatt. Nå må vi få klargjort et tidspunkt for når Sea King skal være erstattet med AW101-helikoptrene.
– Hvor lenge er SV villig til å vente på at det settes en ny dato?
– Først må vi se hva justisministeren svarer, og så kan vi se om det er realistisk eller akseptabelt.
– Hva synes SV om informasjonsflyten? Er Stortinget blitt informert for lite og for sent?
– Regjeringen plikter å orientere om framgangen i dette, og regjeringen har i utgangspunktet lite å gå på når vi vet hvordan den har håndtert objektsikring, beredskap og sikkerhetsspørsmål i samfunnet. Så disse helikopterutsettelsene føyer seg jo inn i et bilde av en regjering som ikke prioriterer samfunnssikkerhet og beredskap høyt nok. Det mener vi ikke er holdbart, fordi dette uansett handler om folks trygghet, sier Sakariassen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.