torsdag 20. desember 2018

SAR - Stavanger Aftenblad med oppfølging - SA


ALLER
AW101 og Sea King på Gardermoen 2002 - Foto: Per Gram

Departement innrømmer for optimistiske helikopter-planer
Nestkommanderende i Luftforsvaret kjeftet på for optimistiske planer. Nå kommer innrømmelsen etter utsettelser og problemer for Norges nye redningshelikoptre.
OPPDATERT: 20.DES.2018 08:09 - PUBLISERT: 20.DES.2018 08:09

Leverandøren av Norges nye redningshelikoptre er ilagt dagbøter på opptil 217.000 kroner per dag.
Anskaffelsen av 16 nye redningshelikoptre er en del av «The Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter Project (NAWSARH).
Nestkommanderende i Luftforsvaret, brigader og stabssjef Aage Longva, skrev i en rapport i september at det er utfordrende «å forholde seg til en i overkant optimistisk fremdriftsplanlegging fra NAWSARH sin side».
Justis- og beredskapsdepartementet (JD) innrømmer nå for første gang at planene var for optimistiske på enkelte områder - etter en omfattende liste med problemer.
– Tidspunktene som har vært lagt til grunn, har vært vurdert som realistiske. Forsinkelser i utvikling og testing av nye systemer har imidlertid tatt lenger tid enn forventet. Sett i etterkant ser vi at det på enkelte områder av anskaffelsen har vært for optimistisk planlegging, skriver departementet i en e-post.
FAKTA: NAWSARH
Svarer på e-post
Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara var til stede da Stortinget mandag satte av et milliardbeløp i 2019 til AW101, men Aftenbladet fikk ikke anledning til å intervjue ham av departementet.
Aftenbladet har flere ganger bedt om kommentarer og intervju fra NAWSARH-prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth på Sola, men han viser til «stående ordre» om å sluse slike henvendelser til JD.
Ifølge et styringsdokument skal NAWSARH tilstrebe størst mulig grad av åpenhet, mens generelle mediehenvendelser om prosjektet skal håndteres av prosjektleder, som imidlertid ikke kan uttale seg om «saker med politisk innhold eller som sorterer under prosjekteier».
Da Aftenbladet på ba om intervju med Aarseth 6. desember, ble han gjort tilgjengelig for intervju med statssekretær først 14. desember.
JD påpeker at NAWSARH er en del av JD og at JD eier redningshelikoptertjenesten og har ansvaret for anskaffelsen.
– Erfaringsmessig glir mange av problemstillingene over i spørsmål som er av en annen karakter enn hva prosjektleder skal besvare. Derfor er det hensiktsmessig at alle mediehenvendelser rettes til kommunikasjonsenheten i JD for koordinering og vurdering, svarer JD i en e-post.
– Samarbeidet fungerer veldig bra
Datoer for nye milepæler om inn- og utfasing er foreløpig ikke offentliggjort.
– NAWSARH har ikke blitt et problemprosjekt. Anskaffelsen av nye redninghelikoptre er en kompleks prosess, som omfatter et stort spekter av utfordringer, både av teknisk, økonomisk, juridisk, og organisatorisk. Utfordringer håndteres fortløpende ved bl.a. kartlegging av risiko og tiltakslister, skriver JD i en e-post.
– Tidspunktet for driftssetting av de første redningshelikoptrene er til vurdering. Det pågår et planleggingsarbeid mellom Forsvarsdepartementet ved forsvarssektoren og Justis- og beredskapsdepartementet ved NAWSARH-prosjektet.
– Forsvarssektoren er en sentral premissleverandør i arbeidet med innkjøpet av nye redningshelikopter. NAWSARH-prosjektet forestår anskaffelsesprosessen av ny redningshelikopterkapasitet til erstatning for dagens Sea King redningshelikoptre. Samarbeidet fungerer veldig bra og vi ser alle frem til å få på plass nye redningshelikoptre, avslutter JD.
Så forsinkelser komme
Morten Sandvik, tillitsvalgt ved 330-skvadronen i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF), forteller at personellet har visst at det ville bli en forsinkelse med innfasingen.
– Det skjønte vi tidlig. Samtidig er det ikke mer enn hva en kan forvente av et så stort prosjekt. Ett års forsinkelse vil ha lite å si, alle den tid vi vil ha Sea King i drift, og det er laget gode planer for å håndtere dette. Så for Sea King per nå, så ser jeg ikke noe dramatikk i det.
– Er det ikke så viktig om det blir 2020 eller 2023 før alle AW101 er faset inn?
– Jo, tre år er det, men ett år fra eller til betyr ikke så mye. I en sånn prosess er det alltid endringer i planer, datoer og milepæler som blir flyttet fram og tilbake. Ledelsen har vært klar på at de ikke forteller uten at de vet noe konkret, sier Sandvik.
– Skvadronsjefen vår har laget en bra plan for Sea King, så vi er ikke redde for at vi skal stå uten beredskap. Det vil det heller aldri være akseptabelt for myndighetene å være. Også de er interessert i å ivareta Sea King så lenge som nødvendig, sier han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.