mandag 31. desember 2018

Nyttårshilsen til mine lesere

Foto: Per Gram

Verden er mer utrygg en noen gang i min levetid.
Kanskje med unntak av Cuba krisen.
Uroen i Europa, inkludert Brexit og økende høyreekstremisme, samt vår ustadige venn "over there", har ført til at Kina og Russland har fått fritt spillerom. Min forsvarsbevissthet har øket i takt med det som skjer ute i verden nå. Dette er delvis anskueliggjort i bildet over fra Duxford tatt i 2016. Dux er en del av historien om de som kjempet for at vi skulle bli frie i 1945. Dessverre synes ikke våre politikere dette er noe å bry seg om nå, vi skrenker heller inn på forsvarsutgiftene, eller disponerer midlene på en slik måte at det virker uforståelig, selv på folk som har ganske god greie på ting, Eksempelvis å flytte 333 skvadron til Evenes. Det er særdeles bekymringsverdig at ikke rapporten etter AW101 velten er klar. Det kan imidlertid virke som om Forsvaret ikke takler flere hendelser som har et Human Performance aspekt ved seg samtidig. Vi kan bare være takknemlige for at ikke mennesker omkom eller ble skadet i hendelsene, som altså også inkluderer KNM Helge Ingstad. Jeg legger nok en gang merke til innsatsen til sivile besetninger i SAR oppdrag hvor liv er i fare. Jeg mener bestemt at vår redningstjeneste, som er sivil, bør siviliseres. Politi- og beredskapsdepartementet dekker utgiftene til driften, mens Forsvaret opererer den sivile tjenesten.

2018 var et nesten utrolig luftfartsår.
En merker seg dessverre at året som straks ligger bak oss, har vært et ulykkesår for luftfarten med 10x flere omkomne enn året før. Det er særdeles trist at moderne teknologi kan bidra til ulykker, og ikke bare hindre dem i å skje. Mange mener at flygerne kan være skurkene. Det kan skyldes mangel på trening og/eller opplæring, men det er grunn til å spørre seg om ikke AI, artificial intelligence, sammen med avanserte datasystemer kan greie jobben uten flygernes innblanding. Pre-programmerte ubemannede fly har alt fløyet i mange år.

Jeg er også forbauset over at antallet helikopterulykker ikke avtar. Jeg mener veldig sterkt at to flygere i all kommersiell helikopterflyging og i HEMS, må være med to kvalifiserte flygere.


Urban Mobility Systems er i skuddet som aldri før. Det er fly- eller helikoptre, eller en blanding av disse, som kan fly, gjerne uten flyger, i urbane strøk. Problemet akkurat nå er at det ikke finnes sertifiseringsregler for slike, men de kommer. Hvilke regler som skal gjelde for separasjon av trafikken er enda ikke klart.

Elektriske- eller hybride fly kommer for kommersielle operasjoner, kanskje alt om fire-fem år. Heller ikke innen dette segmentet er det klare regler for sertifisering. Det synes som om teknologiene akkurat nå fokuseres på en blanding av el. og hydrogen/brennselceller. Å gå rett på kun el. er det ikke mange som tror på akkurat nå.

Elementene over er kun et lite utdrag av det som skjer i luftfarten nå. Jeg presenterer det jeg mener er viktigst på bloggen, så følg med i mitt 10. år som blogger neste år. Da setter jeg igjen kursen mot Paris og Le Bourget, samt Duxford Flying Legends.

Godt og trygt Nytt År!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.