torsdag 13. desember 2018

SAR - Forsvaret bare roter med nær sagt alt de foretar seg - Stavanger Aftenblad




  • Byttes ut innen 2008, sa Stortinget i 2002. Nå ligger det an til at Sea King kan være i bruk til 2023, skal vi tro dokumenter fra Luftforsvaret. Det avfeier Justis- og beredskapsdepartementet som en misforståelse. Tidspunktet for å sette alle de nye redningshelikoptrene i drift, er fortsatt til vurdering, ifølge departementet. Her fra Flydagen på Sola i 2015. Lars Idar Waage
    Galleri

Skulle byttes ut i 2008 - Sea King i lufta på ubestemt tid



I 2002 mente Stortinget at «svært gamle» Sea King-helikoptrene måtte byttes ut. Nå gir nye forsinkelser økt risiko for lavere beredskap, mer Sea King og bruk av nye og gamle redningshelikoptre som delelagre i nødstilfeller.

Men allerede i 2002 sa en enstemmig justiskomité at Sea King måtte byttes ut innen 2008 fordi de var blitt «svært gamle».
Fortsatt er det uklart når Sea King vil være erstattet av 16 nye AW101-maskiner.

I forrige uke avbildet Aftenbladet den nye typen AW101-redningshelikoptre som skal erstatte Sea King. Det er uklart når de 16 nye helikoptrene vil være i drift.
Fredrik Refvem

«Kannibalisering»

Stortinget vedtok i 2011 at 16 nye redningshelikoptre skulle være i lufta innen 2020. Den planen ryker.
Anskaffelsen er organisert i The Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter Project (NAWSARH), med prosjektkontor på Sola.
Prosjektet har støtt på en rekke problemer.
Ta for eksempel august i år. 30 færre flytimer enn planlagt med AW101 blir gjennomført. Deler mangler. Tekniske feil oppstår. To, nye helikoptre står på bakken for å være delelager for et tredje helikopter.
«Kannibaliseringen» var en nødløsning, ifølge Justis- og beredskapsdepartementet (JD).
– Hendelsene i august var ekstraordinære og skyldes blant annet at flere større vedlikeholdsoperasjoner falt på samme tid. Som en nødløsning ble det hentet deler fra andre helikoptre som uansett gikk gjennom vedlikehold for å holde ett helikopter mest mulig operativt. Dette er ikke noe det planlegges for. Siden august har ikke lignende forhold oppstått, og det har den senere tid ikke vært noen kansellerte treningsflyginger på grunn av tekniske problemer. AW101 benyttes ikke for reelle oppdrag, heter det i en e-post fra kommunikasjonsavdelingen.

Overrasket Sea King-sjef

Nå er planen å skvise mer flytid ut av Sea King-helikoptrene. Det innebærer færre IRAN enn først planlagt. IRAN står for Inspect and Repair As Necessary og er et vedlikeholdsprogram for levetidsforlengelse av helikoptre.
12. oktober ga JD grønt lys til en forlenget vedlikeholdskontrakt med AIM uten anbud. Samtidig konstaterte departementet at Luftforsvarets plan innebærer færre «mini-IRAN» og mer flytimer på øvrige skrog.
Dette var ukjente og nye opplysninger for 330-skvadronssjef Svein Tore Pettersen, som umiddelbart stilte seg spørrende til formuleringer om færre IRAN da Aftenbladet viste ham dokumentasjon på dette.
Pettersen, som ikke er involvert i NAWSARH-anskaffelsen, vil imidlertid ikke kommentere eller la seg bli sitert på dette, ut over at det er JD som tar beslutninger om IRAN.
Overfor Aftenbladet presiserer JD at det ikke skal kuttes i ordinært vedlikehold.
– Avtalen gir en økning i antall tilgjengelige flytimer i henhold til behov, svarer JD, som ikke vil oppgi kontraktsverdi.


Hastverk: Risiko for Sea King-stopp

Myndighetene har hatt hastverk. Norge risikerte å stå uten en driftsavtale på Rolls Royce-motorene til Sea King etter august 2019 uten en ny avtale. Det vil gi beredskapsavbrudd i perioder og gradvis forverring over tid, viser et brev fra Luftforsvaret, som ikke ville garantere for Sea King-drift etter august 2019 uten en ny fullmakt.
Luftforsvaret la i oktober press på JD for et grønt lys til en ny kontrakt med AIM. Vedlikeholdsselskapet påpekte at tid er kritisk og at man allerede har dårlig tid til å skaffe nødvendige deler før motorene begynner å gå ut på flytid.

Det anses i brevet som «svært risikabelt» for Sea King-driften å avvente situasjonen inntil omfanget av NAWSARH-forsinkelser er bedre kjent.
Samtidig varsler Luftforsvarsstaben at det er sannsynlig med ytterligere justeringer i driften i 2019–2022 og at kostnader til AIM kan øke.
«Det haster nå med en avklaring», skriver en fagdirektør i JD med kopi til prosjektledelsen i NAWSARH 9. oktober og viser til at AIM egentlig ville hatt tilbakemelding innen 1. oktober.
Også Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har vært utålmodige og ringer fagdirektøren direkte «for å gi uttrykk for viktigheten av å få tatt en beslutning.»
12. oktober legger JD risikobildet fra Luftforsvaret til grunn og gir grønt lys for ny avtale med AIM, mens den endelige vurderingen rundt levetidsforlengelse for Sea King forskyves med mulig beslutning sommeren 2019. Årsaken er at man vil konkludere på Sea King med minst mulig usikkerhet, slik at mest mulig riktige investeringer kan gjøres, oppgir JD.
– Usikkerheten reduseres dess lengre en beslutning avventes, og dette avveies løpende. «En ny prosess» betyr en ny vurdering av behovet for flere mini-IRAN enn det som i dag er planlagt dersom forsinkelser skulle oppstå, opplyser departementet.
Bekymrer det 330-sjefen at grønt lys gis før AW101-forsinkelser er avklart?
– Vi ønsker å komme i gang med AW101, men hvis vi må fly Sea King, vil vi gjøre det på en trygg måte, sier Pettersen.

12. juni 2017 åpnet den nye hangaren på Sola for AW101 av daværende justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (bak) og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H). Da hadde Luftforsvaret allerede varslet tiltak på grunn av forsinkelser med AW101. Og 24. november 2017 veltet det første AW101-helikopteret på Sola. Til høyre: 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen.
Johansen, Carina / NTB scanpix

Stortinget varslet cirka ett år etter

Alle de nye redningshelikoptrene skulle være operative innen 2020, men Stortingets forutsetning vil bli brutt. Målsettingen er ikke lenger gjeldende, bekrefter Andreas Bondevik, senior kommunikasjonsrådgiver i JD.
Stortinget ble først orientert om utsettelsen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, altså 15. mai i år.
Da ble sluttstreken flyttet til første halvår i 2021. På dette tidspunktet hadde Luftforsvaret holdt på i rundt ett år med planer om å holde fire Sea King-helikoptre i lufta fram til midten av 2022, viser dokumenter Aftenbladet har innsyn i.
1. juni 2017 varslet Luftforsvaret en revidert plan for Sea King for å unngå at Norge ikke kunne levere redningsberedskap ved eventuelle ytterligere forsinkelser med de nye redningshelikoptrene. Dette var nesten et halvår før helikoptervelten på Sola.
Fortsatt Sea King-drift var eneste mulighet, fastslo Luftforsvaret i et brev 5. juli 2017 overfor JD og Forsvarsdepartementet (FD). Samtidig ble det foreslått å ta høyde for en ytterligere forsinkelse på 12 måneder og drift frem til midten av 2022.
Dette var over åtte måneder før Erna Solberg (H) 9. mars i år svarte Jonas Gahr Støre (Ap) i Stortinget at 16 nye AW101 redningshelikoptre etter planen skal være faset inn i løpet av 2020.
I brevet i juli 2017 orienterte Luftforsvarsstaben om forsinkelser hos leverandøren Leonardo Helicopters. Det påvirket NAWSARH-milepæler, operativ testing og evaluering, utstedelse av sertifikater og godkjenninger og økte risikoen for «at man ikke kan levere en redningsberedskap» ved eventuelle ytterligere forsinkelser.
Luftforsvaret foreslo overfor JD og FD fire operative Sea King-helikoptre og Sea King-drift til midten av 2022. Det ble også skissert en plan for å kunne øke flytiden for Sea King med 2750 flytimer ut 2022 - drøyt 38 prosent over budsjett.
Så hvorfor gikk det nesten et år før Stortinget ble orientert?
JD resonnerer oppsummert slik:
  • På tidspunktet for brevet (5. juli 2017) var innfasing innen 2020 fremdeles «forventningen». Enkelte leveranser var forsinket, men det ble arbeidet med tiltak for å kompensere for dette.
  • Arbeidet med levetidsforlengelse for Sea King må ta høyde for lange leveringstider på kritiske deler og komponenter, samt tilgang til personell med nødvendig kompetanse.
  • Det er kritisk å opprettholde redningshelikopterberedskapen, så levetidsforlengelser for Sea King må baseres på konservative antagelser og ta høyde for forsinkelser ut over de til enhver tid gjeldende tidsplaner for innfasingen av AW101.

Det tok over 300 dager fra AW101-helikopteret veltet på Sola i fjor til reparasjon ble bestilt. Justis- og beredskapsdepartementet (JD) mener reparasjonen ikke er tidskritisk for fremdriften i prosjektet. Grundighet og statens kommersielle interesser ble vektlagt før en raskest mulig beslutningsprosess, ifølge JD.
Jarle Aasland

– Alltid et sjokk

Så, 24. november 2017, veltet det første AW101-helikopteret under bakkekjøring på Sola.
Hendelsen, som ikke er nevnt i årsrapportene til verken Forsvaret eller Forsvarsmateriell, ga nye utsettelser. Reparasjonen koster 99 millioner og ble bestilt først 309 dager etter velten, viser et brev fra NAWSARH til leverandøren Leonardo.
JD mener reparasjonen ikke var tidskritisk for framdriften. Grundighet og statens kommersielle interesser ble prioritert foran å presse på for en raskest mulig beslutningsprosess, svarer departementet på spørsmål om dette.
Før reparasjon kunne bestilles måtte det også oppnås klarhet i skadeomfang i tillegg til at en god pris måtte forhandles, ifølge JD:
– I tiden fra hendelsen til bestilling av reparasjon ble helikopterets skader først grundig inspisert på Sola, motorer ble sendt til fabrikant for detaljert inspeksjon og helikopteret ble så transportert til England for ytterligere inspeksjoner. Dette var arbeid som uansett måtte gjennomføres, svarer departementet.

Skvadronsjef Svein Tore Pettersen er glad for at det ikke gikk noen liv tapt da et AW101-redningshelikopter veltet på Sola i november i fjor. Her står han foran et Sea King-helikopter som AW101 skal erstatte. Pettersen er ikke direkte involvert i AW101-anskaffelsen.
Fredrik Refvem
Skvadronsjef Pettersen, som til våren sender folk på kurs for å lære seg AW101, ønsker i utgangspunktet ikke å kommentere helikoptervelten. Han er altså ikke involvert i selve AW101-anskaffelsen.
– Det er alltid et sjokk når flymaskiner ødelegges. Det er veldig trist når sånne ting skjer, men jeg er glad at det ikke gikk noen liv og at organisasjonen er oppe og går, sier Pettersen.


– Forhøyet risiko

Flere planer måtte legges: 5150 ekstra flytimer for Sea King i 2018–2022 - et Sea King-system som, ifølge Luftforsvaret, er «presset til det maksimale». I år har Sea King-vansker ført til redningshelikopterbaser uten beredskap. Opptil fem Sea King-maskiner har vært ute av spill - samtidig.
Planen innebærer «forhøyet risiko for driftssikkerhet ved uforutsette hendelser» grunnet kutt i vedlikehold for økt levetid, altså «mini-IRAN».
– Med forhøyet driftssikkerhet menes risiko for at den aldrende skrogparken gir redusert beredskapsgrad for den operative leveransen. Sikkerhet skal alltid ivaretas. Sea King utgjør en god redningshelikopterberedskap, og det legges opp til at denne fortsatt skal utgjøre hovedkapasiteten frem til de nye redningshelikoptrene er innfaset, opplyser JD i en e-post.
Det forutsettes også «kannibalisering» der Sea King-helikoptre som er «utfløyet», benyttes som delelager for andre Sea King-er.
Pettersen påpeker at kannibalisering er helt vanlig, men at det er ønskelig å holde det til et minimum.
– Hovedproblemet er at det blir et dobbelt sett av arbeidsoppgaver. Du må ta deler av det ene, sette det inn i det andre, og så må du gjerne på med deler igjen i helikopteret du hentet deler fra. Det er ikke optimalt, men det er helt vanlig og blir kvalitetssikret gjennom gode rutiner, sier han.

Nye forsinkelser?

Da statsbudsjettet for 2019 kom 8. oktober i år, var tidspunktet for «driftsetting» av de 16 nye AW101-helikoptrene fortsatt til vurdering.
Milepælen var også i det blå da regjeringen 23. november i år varslet Stortinget om behov for nye 12,7 millioner kroner til NAWSARH i år på grunn av stor aktivitet, forsinkelser og helikoptervelten.
Men allerede 2. oktober skriver Luftforsvarsstaben (LST) i et brev at det trolig blir ytterligere forsinkelser i NAWSARH-innfasingen på rundt 9 måneder - med et usikkerhetsspenn på 3–6 måneder.
LST skisserer blant annet «store konsekvenser» for Sea King-driften, ytterligere 2900 flytimer for Sea King som ikke er en del av den nye AIM-avtalen, og behov for en ny plan for å håndtere situasjonen.
På spørsmål om hvorfor Stortinget ikke er varslet om nye forsinkelser på opptil 9–15 måneder, som i så fall kan bety Sea King til 2023, svarer JD at «dette er en misforståelse» og at tidspunktet for «idriftsetting» av AW101 fortsatt er til vurdering:
– Det pågår et planleggingsarbeid mellom Forsvarsdepartementet ved forsvarssektoren, som er en sentral premissleverandør i arbeidet med innkjøpet av nye redningshelikopterne, og Justis- og beredskapsdepartementet. Stortinget vil bli orientert på egnet måte, skriver JD i en e-post.
PS! Svarene fra JD i denne artikkelen er klarert av politisk ledelse i departementet, får Aftenbladet opplyst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.