Ta for eksempel rasulykken i Tamokdalen. Ville en
tjeneste med et "All Weather Search And Rescue" kapabilitet kunnet
bistå på et mye tidligere tidspunkt enn det som i virkeligheten skjedde? Dagens
tjeneste må fly rundt kysten for å unngå ising. Hvor mange redningsoppdrag har
blitt avvist eller forsinket fordi helikoptrene ikke tåler ising? Og til sist; hva betyr
"All Weather"? Saken føyer seg inn i utvist uforstand når det gjelder
offentlige innkjøp, ref NH90 saken. (Red.)
2014: Hovedredningssentralen
er uroet for at Sea King brukes for mye. 2017: Sea King setter ny rekord i
flytid. 2018: Sea King er presset til det maksimale. 2019: Ingen avklaring på
hvor lenge Sea King må fly.
OPPDATERT: 04.JAN.2019 18:20 - PUBLISERT: 04.JAN.2019 18:20
Geir
Søndeland JOURNALIST
I
et møte i Justis- og beredskapsdepartementet (JD) i 2014 mellom departementet,
Politidirektoratet og en rekke tillitsvalgte og representanter fra
arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen sjøfart, luftfart, industri og
offshore ble redningshelikoptertjenesten drøftet.
På
møtet uttrykte Hovedredningssentralen (HRS) «bekymring for om man nå strekker
seg for langt i bruken av Sea King til ulike oppdrag».
Flyr
rundt i pensjonsalder
Allerede
12 år tidligere sa en samlet justiskomité på Stortinget i 2002 at Sea King-helikoptrene
var blitt svært gamle og måtte byttes ut. Men i 2017 satte Sea King ny rekord i antall flytimer.
I
2018 rapporterte Luftforsvaret at Sea King og personellet er presset til det
maksimale og at opptil fem Sea King-helikoptre var
ute av spill - samtidig.
–
Det er ikke dramatisk, men det er jo sårbart. Tilgangen på personell er bare
akkurat så stor som den må være. Da blir det veldig viktig å passe på at folk
blir i jobbene sine, fordi personell er en kritisk suksessfaktor, sier Morten
Sandvik, tillitsvalgt ved 330-skvadronen i Norges offisers- og
spesialistforbund (NOF).
NOF
representerer om lag halvparten av de organiserte ved 330. 2017 og 2018 har
vært de travleste Sandvik kan huske.
–
Ja. Antallet oppdrag øker jo jevnt og trutt, så belastningen øker når du går
vakter. Samtidig er dette ivaretatt av bestemmelser, så det er på langt nær
farlig, sier Sandvik, som understreker at 330-skvadronen er et attraktivt sted
å jobbe.
Tillitsmannen
sier penger aldri har vært et problem, men at det handler om å få nok flytimer
ut av Sea King, sørge for nok vedlikehold og at tilgangen på reservedeler og
personell er god.
–
Men vi har aldri brukt opp en pott med tilgjengelige flytimer. Den potten er i
praksis uendelig. Vi vil jo aldri slutte å fly i desember hvis vi har brukt opp
den budsjetterte kvoten flytimer, påpeker han.
Sandvik
erkjenner at Sea King-systemet er presset, gammelt og vedlikeholdskrevende.
–
Slik har egentlig tilstanden vært over flere år, så for oss er det som
beskrives i disse rapportene, (egentlig) normalsituasjonen, sier Sandvik og
viser til statusrapporter der dette framkommer.
SV:
– Alvorlig
HRS,
som kan beordre og disponere Sea King, har opplyst Aftenbladet om et «meget
høyt arbeidspress på eget personell».
I
en e-post til Aftenbladet vedgår JD til tider svært høy belastning ved HRS.
–
Antall hendelser har økt kraftig over en periode på flere år og sentralene
preges også av sesongvariasjoner som følge av ferieperioder, uværsperioder osv.
Det er nylig gjennomført en status- og tilstandsvurdering av den
samfunnskritiske funksjonen redningstjeneste. Departementets vurdering i den
forbindelse er at evnen til redningsledelse, som er HRSs viktigste funksjon, i
all hovedsak er god, skriver JD.
I
tillegg er innføringen av nye redningshelikoptre utsatt på ubestemt tid etter en lang rekke med problemer.
Prosjektet forkortes NAWSARH og har base på Sola.
Ifølge
justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) vurderes det fortsatt når
de første, nye redningshelikoptrene skal settes i drift. Overfor Aftenbladet
har JD innrømmet at planene har vært for optimistiske.
–
Stortinget vil bli informert om saken på egnet måte og så snart det lar seg
gjøre, skriver Wara i et svar denne uken
til Eirik Faret Sakariassen (SV).
Stortingsvararepresentanten
har utfordret Wara på deler av Aftenblad-omtalen, og mener det er alvorlig med
stadige beskjeder om utsettelser og uavklarte tidspunkter om erstatningen.
Han
har bedt Wara garantere for at Sea King kan operere på et tilfredsstillende
nivå til de nye er på plass.
Utsteder
ingen garantier
Wara
vil ikke garantere noe. Men:
–
Jeg er trygg på at redningshelikopterberedskapen vil bli ivaretatt frem til de
nye redningshelikoptrene er innfaset. Disse vil ha langt bedre rekkevidde,
større hastighet og bedre evne til å operere i dårlig vær enn dagens Sea
King-maskin, skriver statsråden.
–
Den norske redningstjenesten vil derfor bli vesentlig styrket - både over hav
og land, skriver Wara.
Han legger til grunn at Forsvaret ved
330-skvadronen leverer tjenester av høy kvalitet og i henhold til tjenestens
målsettinger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.