BOAC-fly på vej til British Airways
British Airways vil i midten af februar få sendt en Boeing 747 retur fra malerhallen, efter det er blevet malet i det historiske BOAC-design.
Et af verdens største passagerfly lander snart i London Heathrow med et vaskeægte retro-look.
British Airways kan i år fejre 100-års jubilæum, og i den forbindelse har det britiske flyselskab valgt at ’gendanne’ et af sine ikoniske fly fra tiden under BOAC (British Overseas Airways Corporation).
Et af selskabets Boeing 747-400-fly er derfor sendt i malerhallen for at få en bemaling, der svarer til det design, som BOAC fløj med. BOAC fløj med disse farver i tiden fra 1964 til 1974, og nu vender designet således tilbage for en stund.
Boeing 747-flyet er i øjeblikket i malerhal i Dublin i Irland, men dobbeltdækkerflyet vil være færdigmalet og klar til levering i London Heathrow den 18. februar. Den følgende dag vil flyet træde ind og operere på British Airways’ ruter. Dette falder i øvrigt sammen med 50-året for den første Boeing 747-flyvning nogle få dage tidligere.
Perfekt tidspunkt til retrofly
Det er indtil videre første fly, som British Airways vil få malet i de populære retro-farver i forbindelse med 100-året. Yderligere tre fly vil senere blive malet i de ikoniske retro-farver. Alle nye fly til det britiske flyselskab vil fortsat blive leveret med det velkendte Chatham Dockyard-udseende.
Det er indtil videre første fly, som British Airways vil få malet i de populære retro-farver i forbindelse med 100-året. Yderligere tre fly vil senere blive malet i de ikoniske retro-farver. Alle nye fly til det britiske flyselskab vil fortsat blive leveret med det velkendte Chatham Dockyard-udseende.
“Mange British Airways-kunder og -kolleger har gode minder fra vores tidligere designs, og de deler regelmæssigt deres billeder fra hele verden, så det er utrolig spændende at genintroducere dette klassiske BOAC-design,” siger Alex Cruz, koncernchef i British Airways, i en pressemeddelelse.
“Vores historie har gjort os til, hvem vi er i dag, så vores 100-årsdag er det perfekte tidspunkt til at gense vores arv og Storbritanniens luftfartslandskab gennem dette ikoniske flydesign.”
Den omdannede Boeing 747-400 til British Airways har registreringen G-BYGC, og flyet blev leveret til selskabet i januar 1999. Flytypen er bevidst valgt til at få retro-looket, da den er en senere variant af samme flytype, som BOAC opererede med det velkendte design.
BOAC-bemalingen forbliver på Boeing 747-flyet, indtil det efter planen skal pensioneres i 2023. På dette tidspunkt vil British Airways have sendt de fleste af sine i alt 34 Boeing 747-fly på pension. De ikoniske dobbeltdækkerfly vil de kommende år blive erstattet med nye og mere moderne langdistancefly.
Kæmpeinvestering i nye fly
British Airways vil de kommende år få leveret 18 nye Airbus A350-1000, 12 Boeing 787-10 Dreamliners, 17 Airbus A320neo samt ni Airbus A321neo. Alle flyleverancer er en del af en samlet investering på 6,5 milliarder pund – svarende til 55 milliarder kroner.
British Airways vil de kommende år få leveret 18 nye Airbus A350-1000, 12 Boeing 787-10 Dreamliners, 17 Airbus A320neo samt ni Airbus A321neo. Alle flyleverancer er en del af en samlet investering på 6,5 milliarder pund – svarende til 55 milliarder kroner.
Historien om British Airways begyndte den 25. august 1919. Forløberen til det britiske flyselskab, Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) introducerede verdens første daglige internationale rute, der gik fra London til Paris.
De to separate flyselskaber BOAC og BEA (British European Airways) blev i 1974 slået sammen til det selskab, vi kender i dag: British Airways.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.