torsdag 31. januar 2019

Helikopter - NH90 skandalen - Aftenposten

NH90 stuper på Le Bourget 2017 - Foto: Per Gram

Aftenposten har en lengre informativ artikkel om skandalen. Her er også viktig informasjon om hvorfor Forsvaret ikke valgte Seahawk fra Sikorsky. Det var i hovedsak fordi helikopteret ikke fløt*. Hvorfor ikke danskene så dette momentet som avgjørende fremkommer i utdraget under, men sjekk hele artikkelen her: https://tinyurl.com/yat3a7mg I artikkelen fremkommer at S-92A er like stor som NH90. Det er feil, den er større. S-92A har bl.a. ståhøyde i kabinen, 182cm, mens kabinhøyden i NH90 er 158 cm. Merk deg at fremtidens kystvaktfartøyer som planlegges nå, dimensjonerer hangaren etter S60 Seahawks mål.

*I ettertid kan en finne statistiske data fra alle operatører gjennom hele 30 år som kan fortelle Forsvaret om det noen
gang har vært behov for at Seahawk fløt for å redde besetningen, dette for å etterprøve Sikorskys egen oppfatning som fremkommer nederst i utdraget her. (Red.)

SH-60 Seahawk - Foto: Sikorsky
SH-60B Seahawk - Foto: USN

Takket nei til flyteevne

Holder så den påstanden vann?
Aftenposten har fått tilgang til en rapport fra den danske Forsvarskommandoen fra august 2012. Den vurderer nettopp om danske MH-60R skal utstyres med et system for nødoppdrift, kalt EFS. Systemet skal sikre at fartøyet skal flyte under besetningens evakuering.
Danskene takket nei. I rapporten begrunnes det med at helikopteret ville bli vesentlig dyrere, at det dermed ikke lenger ville være «hyllevare», men ikke minst med at effekten er begrenset, og at flyteevne bare vil fungere under en rekke gitte omstendigheter.
Rapporten opplyser at US Navy fjernet EFS fra sin Sea Hawk flåte. At den amerikanske kystvakten, som opererer i Alaska og i arktiske områder, har gjort det samme, og at Australia ikke har ønsket EFS på sine Sea Hawks.

– Statistisk ikke høyere overlevelse

Ifølge Alex Sharp hos Sikorsky har australsk og amerikansk marine gjort individuelle vurderinger av alle hendelser knyttet til luftfartøyer, og kommet til at nødoppdriftssystem statistisk sett ikke gitt høyere overlevelse.
Viktigere er helikopterets robusthet ved møte med havoverflaten, hvor mye besetningen har trent, og annet utstyr, som redningsflåter.
Sharp opplyser at Sea Hawk MH-60R pr. nå har fløyet 105.000 timer, noe som tilsvarer 30 år med planlagt dansk bruk, uten å ha måttet nødlande på vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.