Spanske ansatte i harnisk
Ifølge fagforeningen USO prøver Norwegian å skyve
fra seg ansvaret for 1300 spanske piloter og kabinpersonale.
6.
MAI 2020 KL. 17.12
Mens Norwegians
konsernsjef Jacob Schram kan glede seg over långivernes og aksjonærenes ja til
sin redningsplan, råder fortvilelsen blant spanske piloter og kabinansatte.
De frykter at et datterselskap uten penger i kassa - Norwegian Air
Resources i Spania (NAR ES) - vil få ansvaret for å betale dem det de har krav
på mens flyene er parkert og de er uten en jobb å gå til.
De ansatte har fått
beskjed om å levere tilbake uniformer og ID-kort.
- Det er indignasjon og
forvirring i like deler blant de spanske arbeiderne, fordi selskapet sier at vi
ikke er oppsagt, mens handlingene deres viser det motsatte, sier Ernesto
Iglesias, luftfartsansvarlig i fagforeningen USO, som organiserer kabinansatte.
«En fiksjon»
Ifølge Iglesias har
Norwegian 900 kabinansatte og 400 piloter i Spania.
I en pressemelding som USO
sendte ut onsdag står det om «indignasjon og forbløffelse» etter at det ble
bekjentgjort at CV-er skulle samles inn.
- Det er uforståelig at
Norwegian later som de ikke kjenner besetninger som de inntil helt nylig
instruerte, programmerte flyginger for, overlot ansvaret for de dyre flyene
til, og så videre, står det i pressemeldingen.
USO mistenker at Norwegian
nå prøver å bygge opp «en fiksjon» om at de spanske besetningene er «arbeidere
i eksterne byråer».
«De facto
oppsigelse»
- Vi krever at Norwegian
Air Shuttle anerkjenner arbeiderne i NAR ES i Spania som sine ansatte. Hvis det
blir en kollektiv oppsigelse, er det en plikt etter loven til å betale 20 dager
når man har jobbet et år i bedriften, sier Iglesias til Børsen.
-
INDIGNASJON: - Det er indignasjon og forvirring i like deler blant de spanske
arbeiderne, fordi selskapet sier at vi ikke er oppsagt, mens handlingene deres
viser det motsatte, sier Ernesto Iglesias, luftfartsansvarlig i fagforeningen
USO. Foto: Jacques Hvistendahl
Han frykter at Norwegian
ikke vil ta ansvaret for det spanske datterselskapets forpliktelser - og at de
ansatte dermed ikke vil få pengene sine.
Ifølge pressemeldingen fra
USO tyder Norwegians opptreden på «en de facto oppsigelse som har som hensikt å
etterlate seg en gjeld som den spanske staten og dens bidragsytere skal ta seg
av, mens morselskapet får støtte på 300 millioner euro fra den norske stat».
Forbereder
rettslige skritt
I pressemeldingen står det
at USO nå vil be om mekling, i forberedelsen av rettslige skritt for det USO
mener er ulovlig formidling av arbeidskraft fra NAR ES til Norwegian.
«I denne meklingen vil USO
kreve at Norwegian (NAS) tar ansvar for de 1300 spanske arbeiderne, samme hva
situasjonen eller tiltakene måtte være som iverksettes når det gjelder
restruktureringen», skriver USO.
Forhistorien til dagens
situasjon går tilbake til 2015, da den spanske Arbeidsinspeksjonen avgjorde at
innleien av kabinpersonale fra bemanningsselskapet Adecco var ulovlig.
Deretter overtok
Norwegians spanske datterselskap NAR ES rollen med å leie ut kabinpersonale til
Norwegian.
Norwegian kommenterer
Norwegians
informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen kommenterer saken på denne måten:
«På grunn av den
ekstraordinære situasjonen som har rammet luftfarten spesielt hardt, ble
Norwegians datterselskaper i Sverige og Danmark begjært konkurs. Samtidig var
Norwegian dessverre tvunget til å avvikle avtalene med OSM Aviation i en rekke
land der alle fly er parkert, inkludert Spania. Dette ble kommunisert til alle
berørte kolleger og offentligheten allerede 20. april. Ansatte i det spanske
selskapet Norwegian Air Resources er underlagt spansk lovgivning og
permitteringsregler. Både kabinforeningen USO og pilotforeningen SEPLA har
inngått kollektivavtaler med det spanske datterselskapet, så denne dialogen må
derfor foregå mellom de rettmessige partene. Vi forstår at våre kolleger er
frustrerte over denne situasjonen.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.