mandag 25. mai 2020

Elfly - Widerøe cooler`n ned - NRK


Sjekk heler artikkelen her: https://tinyurl.com/y7w44eu5

Frykter elfly-mål skal ryke på grunn av korona
Koronapandemien har gitt flybransjen mye annet å tenke på enn framtidas fly. Widerøe er innstilt på at målet om minst én nullutslippsrute innen 2030 kan ryke.
Illustrasjon av E-Fan X der Airbus og Rolls-Royce etter planen skulle teste en kombinasjon av elektrisk og bensindrevet framdrift i luften.











FLYVENDE LAB: Prosjektet E-Fan X innebar å bytte ut en av de fire motorene på et BAe 146 med en elektrisk motor og teste hybridteknologi i luften. Det ble kansellert av Airbus og Rolls-Royce i april.
FOTO: ILLUSTRASJON / AIRBUS
Publisert i dag kl. 05:20
– Bransjen har det knalltøft. Alt er snudd på hodet og alle planer skyves, men målet er det samme, sier direktør for strategisk utvikling i Widerøe, Andreas Kollbye Aks, til NRK.
Widerøe har satt seg hårete mål når det gjelder fly og klima. I løpet av 10-15 år må selskapets aldrende kortbaneflåte skiftes ut. Planen er at det skal skje med fly som slipper ut null eller nesten null klimagasser – avhengig av hvor langt du skal fly.
Men den siste tiden har koronapandemien stjålet det meste av oppmerksomheten.
– Først og fremst er vår jobb nå å redde Widerøe, arbeidsplasser og kritisk infrastruktur, sier Aks.
Før korona var ambisjonen å få på plass minst én kommersiell rute med nullutslippsfly innen 2030. Det var en krevende ambisjon allerede da. Riktignok finnes det elektriske fly, men ikke av den størrelsen Widerøe trenger. Det må forskes, utvikles, testes og sertifiseres.
– Er det fortsatt målet å fly minst én rute uten utslipp i 2030?
– Ja, det er fortsatt målet. Så er vi alle i bransjen påvirket av koronasituasjonen her og nå, men vi tåler en forsinkelse, sier Aks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.