Koronafrykt i LO: - Vi håper sunn fornuft vil
seire
Forbundene i LO-systemet krever at all helikopterflyging med full
cabin, 19 passasjerer, må opphøre.
Oljearbeiderne må bruke helikopter for å komme til og fra jobb. Her en Sikorsky S92A under landing på Ekofisk. Foto: Atle Espen Helgesen
Publisert:Oppdatert: 7.
juli 2020 19:51, Publisert: 7. juli 2020 18:03
- Munnbind har
usikker eller liten effekt, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø som er leder for LOs
helikopterutvalg og forbundssekretær i Industri Energi.
Som følge av
korona-pandemien måtte oljeselskapene en periode redusere kapasiteten på
helikoptrene som transporterer oljearbeidere til og fra norsk sokkel. Men de
siste ukene har de igjen hatt mulighet til å fly med full kapasitet, det vil si
19 i stedet for 12 passasjerer. Da kapasiteten
økte, innførte Equinor krav om munnbind.
Dette ble kjent
den 19. juni, og Industri Energi var allerede da misfornøyde med løsningen. De
bad om at ingen helikoptre ble fullt opp før alle nødvendige avklaringer var
gitt av helsemyndighetene. I denne forbindelse sendte Industri Energi brev til
Helsedirektoratet hvor de etterspør en helsefaglig vurdering for
helikopterflyging.
Basert på svarene
LOs helikopterutvalg har fått skriftlig mener de FHI og Helsedirektoratet klart
anbefaler ledige seter mellom oljearbeidere som fraktes offshore.
«Henger ikke på greip»
Nå krever LOs
helikopterutvalg at all helikopterflyging med 19 passasjerer må opphøre.
– Vi håper sunn
fornuft vil seire, og at oljeselskapene vil ta dette til etterretning. I
ordinær luftfart kan en velge om en vil utsette seg for økt risiko. Som
offshorearbeider har man ikke muligheten til å la være å fly, sier Henrik
Solvorn Fjeldsbø, som er leder for LOs helikopterutvalg og forbundssekretær i
Industri Energi.
Han kan fortelle
at både tillitsvalgte og medlemmer har kontaktet fagforeningen etter at
oljeselskap begynte å fly med full helikopterkabin.
– Arbeiderne synes
ikke at dette henger på greip. De opplever et strengt regime fra de reiser
hjemmefra og ut til heliporten, og når de kommer ut offshore, både når det
gjelder avstand og hvor mange de kan omgi seg med. Da er det underlig å bli
plassert skulder ved skulder under transporten, sier Fjeldsbø.
Ifølge Fjeldsbø
blir norske passasjerer plassert sammen med kolleger fra utlandet som har
karantefritak før de skal offshore.
– Under arbeidet
har de avstandsregler, og på fritida er de i karantene. Men alle blir stua
sammen på helikopteret på vei ut.
Henrik Fjeldsbø, leder i LO helikopter og forbundssekretær i Industri Energi. Foto: Atle Espen Helgesen
Munnbind ikke nok
Fjeldsbø synest
ikke at et munnbind er tilstrekkelig for å kompensere for fulle kabiner.
– Helsemyndighetene
er klare på at munnbind har usikker eller liten effekt. I tillegg må man ta det
av seg fem eller ti minutt før landing, og da går vinninga opp i spinninga.
Årsaken til at man må ta dem av, er at landinga på helidekk er en kritisk fase
der munnbind kan være til hinder om noe skulle skje.
Jan Hodneland,
direktør for arbeidsliv i bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass, sier til
Aftenbladet at han ennå ikke har fått satt seg inn i kravet fra LOs
helikopterutvalg.
– Men vi skal se
på dette og selvfølgelig gi et svar, sier Hodneland.
Morten Eek,
pressekontakt i Equinor, sier at selskapet forholder seg til at
helikopterselskapene siden juni kan fly med full kapasitet basert på de
tillatelser som helsemyndigheter og luftfartsmyndigheter da konkluderte ut fra
rundt smittevern og risiko.
– Jeg har ikke
opplysninger om at det er noe her er endret, sier Eek.
ConocoPhillips har
i motsetning til Equinor en avtale med oljearbeiderne om at de fortsatt skal
fly med 12 passasjerer ombord til og fra sine installasjoner. Ifølge
pressekontakt Stig S. Kvendseth blir ordningen med redusert passasjerantall
vurdert kontinuerlig.
Anbefaler ledig sete
Helsemyndighetene
anbefaler at helikopterselskapene tilstreber økt avstand. Men motsetter seg
ikke at alle seter blir brukt. Det viser korrespondansen med oljearbeiderne.
Slik svarer
Helsedirektoratet i brev til fagforbundet Industri Energi 23. juni:
«Helsedirektoratet
viser til at Regjeringen i forbindelse med
siste oppdatering av veilederen 12.06.20 har moderert avstandsanbefalingen slik at alle seter på fly kan brukes. Vi vurderer at dette også bør gjelde for helikoptre. Helsedirektoratet anbefaler likevel at man, i tråd med EASAs anbefalinger og generelle råd,
tilstreber økt avstand (ett ledig sete) mellom personer i helikopteret der det er mulig med hensyn til antall passasjerer, last m.v.»
siste oppdatering av veilederen 12.06.20 har moderert avstandsanbefalingen slik at alle seter på fly kan brukes. Vi vurderer at dette også bør gjelde for helikoptre. Helsedirektoratet anbefaler likevel at man, i tråd med EASAs anbefalinger og generelle råd,
tilstreber økt avstand (ett ledig sete) mellom personer i helikopteret der det er mulig med hensyn til antall passasjerer, last m.v.»
Folkehelseinstituttet
FHI svarer 3. juli:
«Folkehelseinstituttet
deler Helsedirektoratets vurdering (...) Vi har ikke sikker dokumentasjon på
smitte i fly, og vi kjenner ikke til dokumentasjon på smitte i helikopter.
Dette utelukker ikke at smitte kan forekomme, men det ser så langt ikke ut til
å skje hyppig. Avstand er det viktigste tiltaket for å redusere
smitterisiko, og norske helsemyndigheter vurderer som EASA at munnbind kun er
aktuelt som et tilleggstiltak.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.