onsdag 8. juli 2020

Helikopter - Stappfulle helikoptre offshore må opphøre mener LO`s helikopterutvalg


Koronafrykt i LO: - Vi håper sunn fornuft vil seire
Forbundene i LO-systemet krever at all helikopterflyging med full cabin, 19 passasjerer, må opphøre.
SIkorsky S92 lander på Ekofisk
Oljearbeiderne må bruke helikopter for å komme til og fra jobb. Her en Sikorsky S92A under landing på Ekofisk. Foto: Atle Espen Helgesen

Publisert:Oppdatert: 7. juli 2020 19:51, Publisert: 7. juli 2020 18:03
- Munnbind har usikker eller liten effekt, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø som er leder for LOs helikopterutvalg og forbundssekretær i Industri Energi.
Som følge av korona-pandemien måtte oljeselskapene en periode redusere kapasiteten på helikoptrene som transporterer oljearbeidere til og fra norsk sokkel. Men de siste ukene har de igjen hatt mulighet til å fly med full kapasitet, det vil si 19 i stedet for 12 passasjerer. Da kapasiteten økte, innførte Equinor krav om munnbind.
Dette ble kjent den 19. juni, og Industri Energi var allerede da misfornøyde med løsningen. De bad om at ingen helikoptre ble fullt opp før alle nødvendige avklaringer var gitt av helsemyndighetene. I denne forbindelse sendte Industri Energi brev til Helsedirektoratet hvor de etterspør en helsefaglig vurdering for helikopterflyging.
Basert på svarene LOs helikopterutvalg har fått skriftlig mener de FHI og Helsedirektoratet klart anbefaler ledige seter mellom oljearbeidere som fraktes offshore.
«Henger ikke på greip»
Nå krever LOs helikopterutvalg at all helikopterflyging med 19 passasjerer må opphøre.
– Vi håper sunn fornuft vil seire, og at oljeselskapene vil ta dette til etterretning. I ordinær luftfart kan en velge om en vil utsette seg for økt risiko. Som offshorearbeider har man ikke muligheten til å la være å fly, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, som er leder for LOs helikopterutvalg og forbundssekretær i Industri Energi.
Han kan fortelle at både tillitsvalgte og medlemmer har kontaktet fagforeningen etter at oljeselskap begynte å fly med full helikopterkabin.
– Arbeiderne synes ikke at dette henger på greip. De opplever et strengt regime fra de reiser hjemmefra og ut til heliporten, og når de kommer ut offshore, både når det gjelder avstand og hvor mange de kan omgi seg med. Da er det underlig å bli plassert skulder ved skulder under transporten, sier Fjeldsbø.
Ifølge Fjeldsbø blir norske passasjerer plassert sammen med kolleger fra utlandet som har karantefritak før de skal offshore.
– Under arbeidet har de avstandsregler, og på fritida er de i karantene. Men alle blir stua sammen på helikopteret på vei ut.
Henrik_Fjeldsbø_1
Henrik Fjeldsbø, leder i LO helikopter og forbundssekretær i Industri Energi. Foto: Atle Espen Helgesen

Munnbind ikke nok
Fjeldsbø synest ikke at et munnbind er tilstrekkelig for å kompensere for fulle kabiner.
– Helsemyndighetene er klare på at munnbind har usikker eller liten effekt. I tillegg må man ta det av seg fem eller ti minutt før landing, og da går vinninga opp i spinninga. Årsaken til at man må ta dem av, er at landinga på helidekk er en kritisk fase der munnbind kan være til hinder om noe skulle skje.
Jan Hodneland, direktør for arbeidsliv i bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass, sier til Aftenbladet at han ennå ikke har fått satt seg inn i kravet fra LOs helikopterutvalg.
– Men vi skal se på dette og selvfølgelig gi et svar, sier Hodneland.
Morten Eek, pressekontakt i Equinor, sier at selskapet forholder seg til at helikopterselskapene siden juni kan fly med full kapasitet basert på de tillatelser som helsemyndigheter og luftfartsmyndigheter da konkluderte ut fra rundt smittevern og risiko.
– Jeg har ikke opplysninger om at det er noe her er endret, sier Eek.
ConocoPhillips har i motsetning til Equinor en avtale med oljearbeiderne om at de fortsatt skal fly med 12 passasjerer ombord til og fra sine installasjoner. Ifølge pressekontakt Stig S. Kvendseth blir ordningen med redusert passasjerantall vurdert kontinuerlig.


Anbefaler ledig sete
Helsemyndighetene anbefaler at helikopterselskapene tilstreber økt avstand. Men motsetter seg ikke at alle seter blir brukt. Det viser korrespondansen med oljearbeiderne.
Slik svarer Helsedirektoratet i brev til fagforbundet Industri Energi 23. juni:
«Helsedirektoratet viser til at Regjeringen i forbindelse med
siste oppdatering av veilederen 12.06.20 har moderert avstandsanbefalingen slik at alle seter på fly kan brukes. Vi vurderer at dette også bør gjelde for helikoptre. Helsedirektoratet anbefaler likevel at man, i tråd med EASAs anbefalinger og generelle råd,
tilstreber økt avstand (ett ledig sete) mellom personer i helikopteret der det er mulig med hensyn til antall passasjerer, last m.v.»
Folkehelseinstituttet FHI svarer 3. juli:
«Folkehelseinstituttet deler Helsedirektoratets vurdering (...) Vi har ikke sikker dokumentasjon på smitte i fly, og vi kjenner ikke til dokumentasjon på smitte i helikopter. Dette utelukker ikke at smitte kan forekomme, men det ser så langt ikke ut til å skje hyppig. Avstand er det viktigste tiltaket for å redusere smitterisiko, og norske helsemyndigheter vurderer som EASA at munnbind kun er aktuelt som et tilleggstiltak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.