Er 10 besetninger på P-8 realistisk? NH90 er fantastisk når det flyr! (Red.)
Utdrag fra GIL Skinnarlands presentasjon i LMS mandag - Mottatt fra en kilde i Oslo
Den sikkerhetspolitiske utviklingen i nordområdene har ført til at maritim overvåking og innsamling er viktigere enn noen gang. MPA-miljøet på Andøya gjennomfører operative tokt flere ganger i uka og sørger for tilstedeværelse, innsamling og overvåking i nord. De suppleres fra EK-fly miljøet som deployerer regelmessig nordover for det vi kaller OPS NORD operasjoner. Begge miljøene gjør en imponerende innsats for å produsere og levere strategisk viktige operative leveranser på tross av aldrende flysystemer og marginal bemanning.
Vi ser veldig fram
til å motta P-8 som skal erstatte rollene som i dag utføres av P-3C og DA-20.
Vi er godt i gang med de forberedende planene før mottak av de første flyene på
Evenes i starten av 2022. De første crewene er allerede utdannet og lærer seg
nå systemet svært godt å kjenne som instruktører og deltakere innen operativ
test og evaluering hos US Navy.
Fra 2022 skal disse
operere, teste og utvikle P-8 fra norsk jord i norske forhold. Dette skal
gjøres fra midlertidige fasiliteter på Evenes fram til den helt nye MPA
infrastrukturen står ferdig i løpet av 2023. Planen er å etablere initiell
operative evne (IOC) med P-8 i 2023 og være fullt operative (FOC) med 5 fly og
10 crew i 2025.
Det er utfordrende å
operere P-3C og DA-20 samtidig som vi konverterer og nyutdanner personell til
P-8 og bygger opp en ny kamp- og MPA-base på Evenes. Tidslinjene er stramme og
det pågår svært mye byggearbeid samtidig som vi bygger opp luftvingen. Som i
F-35 prosjektet og oppbyggingen av Ørland, har vi et svært godt og konstruktivt
samarbeid med Forsvarsbygg, Forsvarsmateriell og alle andre aktører som vi er
avhengige av for å lykkes.
Innfasing av P-8 vil
gi oss betydelig økt kapasitet innenfor maritim overvåking, innsamling og i
anti-ubåtkrigføring. Det gir også større potensial for tettere samarbeid med
både USA og UK når de viktige ubåt-jakt operasjonene må gjennomføres for å
holde kontroll på russiske strategiske ubåter på patrulje i
Atlanterhavet.
Sjøforsvaret med
sine ubåter og fregatter er også helt sentrale i slike operasjoner. Våre maritime
helikoptre NH-90 er helt avgjørende for fregattenes anti-ubåt
kapasitet.
Denne våren
embarkerte vi for første gang NH90 på Nansen-klasse fregatt, og vi når stadig
nye milepæler i utviklingen. 334 skvadronen er etablert på Luftforsvarsbase
Håkonsvern i Bergen. De første operative testene viser at anti-ubåtsensoren på
NH90 er meget kapabel. Samvirketrening mellom ubåt, fregatt, NH90 og MPA har
vært svært vellykket så langt. NH90 har potensiale til å bli en meget god
kapabilitet innenfor anti-ubåtoperasjoner som vil øke fregattenes operative
evne betraktelig.
Vi startet med
kystvaktoperasjoner på NH90 medio 2019. 337 skvadronen seiler med Kystvakten så
ofte som mulig, og NH-90 har ved flere anledninger gjort en forskjell i både i
kystvakt-, søk- og redningsrollen i flere operasjoner.
Men
materiell-leveransen er altfor sein, flytimeuttaket er for lite og det er
veldig dyrt å drifte. Hovedutfordringen er en sterkt forsinket leveranse av
helikoptrene og mangel på reservedeler fra leverandøren. Dette oppleves svært
frustrerende for alle oss som jobber hardt for å få helikopteret i operativ
drift så raskt som mulig. NH-90 systemet viser seg dessuten å være svært
vedlikeholdskrevende som gir færre flytimer med mye høyere driftskostnader enn
planlagt.
Det vil derfor ikke
være mulig å produsere og levere det antall timer som tilfredsstiller
Sjøforsvarets behov i begge rollene. Planen for hvor mye som er realistisk å få
ut av systemet gjennomgås nå på nytt.
NH-90 er likevel en
fantastisk kapasitet når det flyr, og vårt fokus er å gjøre alt vi kan for å
bli operative i begge roller. Maritim helikopterving på Bardufoss, vår
strategiske vedlikeholds- partner KAMS, og alle aktører i forsvarssektoren,
jobber knallhardt for å få hele flåten operativ med gode logistikk- og
vedlikeholdsløsninger så fort som mulig. Forutsatt at vi får tilgang på resterende
helikopter og reservedelsflyten åpner seg som planlagt, sikter vi mot å være
initielt operative med fregatthelikopter i 2022 og fullt operativ i begge
roller i 2024, om enn med et mindre volum enn planlagt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.