lørdag 12. september 2020

Tonje Skinnarland foredro i LMS Oslo mandag - Her et utdrag vedr. P-8 og NH90

 Er 10 besetninger på P-8 realistisk? NH90 er fantastisk når det flyr! (Red.)

Utdrag fra GIL Skinnarlands presentasjon i LMS mandag - Mottatt fra en kilde i Oslo

Den sikkerhetspolitiske utviklingen i nordområdene har ført til at maritim overvåking og innsamling er viktigere enn noen gang. MPA-miljøet på Andøya gjennomfører operative tokt flere ganger i uka og sørger for tilstedeværelse, innsamling og overvåking i nord. De suppleres fra EK-fly miljøet som deployerer regelmessig nordover for det vi kaller OPS NORD operasjoner. Begge miljøene gjør en imponerende innsats for å produsere og levere strategisk viktige operative leveranser på tross av aldrende flysystemer og marginal bemanning. 

P-8A USN på Andøya juni 2017 - Foto: Per Gram

Vi ser veldig fram til å motta P-8 som skal erstatte rollene som i dag utføres av P-3C og DA-20. Vi er godt i gang med de forberedende planene før mottak av de første flyene på Evenes i starten av 2022. De første crewene er allerede utdannet og lærer seg nå systemet svært godt å kjenne som instruktører og deltakere innen operativ test og evaluering hos US Navy. 

Fra 2022 skal disse operere, teste og utvikle P-8 fra norsk jord i norske forhold. Dette skal gjøres fra midlertidige fasiliteter på Evenes fram til den helt nye MPA infrastrukturen står ferdig i løpet av 2023. Planen er å etablere initiell operative evne (IOC) med P-8 i 2023 og være fullt operative (FOC) med 5 fly og 10 crew i 2025.  

Det er utfordrende å operere P-3C og DA-20 samtidig som vi konverterer og nyutdanner personell til P-8 og bygger opp en ny kamp- og MPA-base på Evenes. Tidslinjene er stramme og det pågår svært mye byggearbeid samtidig som vi bygger opp luftvingen. Som i F-35 prosjektet og oppbyggingen av Ørland, har vi et svært godt og konstruktivt samarbeid med Forsvarsbygg, Forsvarsmateriell og alle andre aktører som vi er avhengige av for å lykkes. 

Innfasing av P-8 vil gi oss betydelig økt kapasitet innenfor maritim overvåking, innsamling og i anti-ubåtkrigføring. Det gir også større potensial for tettere samarbeid med både USA og UK når de viktige ubåt-jakt operasjonene må gjennomføres for å holde kontroll på russiske strategiske ubåter på patrulje i Atlanterhavet.   

 

NH90 Andøya juni 2017 - Foto: Per Gram

Sjøforsvaret med sine ubåter og fregatter er også helt sentrale i slike operasjoner. Våre maritime helikoptre NH-90 er helt avgjørende for fregattenes anti-ubåt kapasitet. 

Denne våren embarkerte vi for første gang NH90 på Nansen-klasse fregatt, og vi når stadig nye milepæler i utviklingen. 334 skvadronen er etablert på Luftforsvarsbase Håkonsvern i Bergen. De første operative testene viser at anti-ubåtsensoren på NH90 er meget kapabel. Samvirketrening mellom ubåt, fregatt, NH90 og MPA har vært svært vellykket så langt. NH90 har potensiale til å bli en meget god kapabilitet innenfor anti-ubåtoperasjoner som vil øke fregattenes operative evne betraktelig. 

Vi startet med kystvaktoperasjoner på NH90 medio 2019. 337 skvadronen seiler med Kystvakten så ofte som mulig, og NH-90 har ved flere anledninger gjort en forskjell i både i kystvakt-, søk- og redningsrollen i flere operasjoner. 

Men materiell-leveransen er altfor sein, flytimeuttaket er for lite og det er veldig dyrt å drifte. Hovedutfordringen er en sterkt forsinket leveranse av helikoptrene og mangel på reservedeler fra leverandøren. Dette oppleves svært frustrerende for alle oss som jobber hardt for å få helikopteret i operativ drift så raskt som mulig. NH-90 systemet viser seg dessuten å være svært vedlikeholdskrevende som gir færre flytimer med mye høyere driftskostnader enn planlagt. 

Det vil derfor ikke være mulig å produsere og levere det antall timer som tilfredsstiller Sjøforsvarets behov i begge rollene. Planen for hvor mye som er realistisk å få ut av systemet gjennomgås nå på nytt. 

NH-90 er likevel en fantastisk kapasitet når det flyr, og vårt fokus er å gjøre alt vi kan for å bli operative i begge roller. Maritim helikopterving på Bardufoss, vår strategiske vedlikeholds- partner KAMS, og alle aktører i forsvarssektoren, jobber knallhardt for å få hele flåten operativ med gode logistikk- og vedlikeholdsløsninger så fort som mulig. Forutsatt at vi får tilgang på resterende helikopter og reservedelsflyten åpner seg som planlagt, sikter vi mot å være initielt operative med fregatthelikopter i 2022 og fullt operativ i begge roller i 2024, om enn med et mindre volum enn planlagt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.