torsdag 11. mars 2021

Norwegian - I restruktureringsprosessen taper kundene - ABC Nyheter

 Undertegnede har måttet ty til juridisk bistand for å få tilbake det selskapet skyldte meg. Nå har de "beslaglagt" 4400 poeng, tilsv. Nok 4400,-, som jeg p.t. ikke får bruke. (Red.)

Foto: Finansavisen

Norwegian vil ikke refundere 34.000 kunder

Magnus Fossen

11. mars 2021 09:59 – Oppdatert 11. mars 2021 09:59

Det kriserammede flyselskapet melder i en pressemelding at de som ikke allerede har fått refundert sine billetter, trolig må se langt etter pengene.

I en pressemelding torsdag morgen forteller Norwegian at planen for den finansielle restruktureringen av selskapet er lagt frem for kreditorer og aksjonærer. Dersom den godkjennes har selskapet som mål at restruktureringen vil være ferdigstilt i mai 2021.

Men selskapet melder også at de ikke klarer å refundere de siste kundene som ikke allerede har fått sine billetter refundert. De skylder på den irske rekonstruksjonsprosessen.

Irsk domstol gir Norwegian medhold mot leasingselskaper og godtar redningsplan

LES SAKEN

Fra selskapets side har vi ønsket å refundere de siste kundene fullstendig, og vi beklager at det ikke blir mulig, sier finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen i pressemldingen.

Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene. I Norge gjelder det nesten samtlige kunder, 99,6 prosent, skriver selskapet.

I alt er det 34.000 kunder som ikke får full refusjon.

«Til tross for diskusjoner med både den irske Examiner og den norske rekonstruktøren, har det dessverre vist seg umulig å refundere gjenstående kundekrav fullt ut på grunn av grunnleggende prinsipper i slike rekonstruksjonsprosesser.» heter det i pressemeldingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.