fredag 8. oktober 2021

Elfly i Norge - TØI rapport 1851/2021 - Fremskyndet innfasing av elfly i Norge - TØI /Stavanger Aftenblad


TØI er forhåpentligvis en uhildet institusjon, men allikevel blir jeg noe usikker siden det som du leser et resyme av under, er bestilt av noen med økonomiske interesser i saken, uthevet i gult. Aircontact Gruppen (Berg-Hansen reisebyrå) tok initiativ til etableringen av elfly fra Sola til Flesland i 2019, rapportert i Stavanger Aftenblad i november samme år. 
Den kan du lese nederst på siden.  Da var vyene å starte opp i 2023 med et 50-seters fly. Nå er det utsatt, med annen flytype enn i 2019 som tar 9 passasjerer, til 2026. Sertifiseringsproblematikken kan være forsinkende faktor. Pandemien burde ikke ha noe å si i denne sammenheng. Undertegnede har rapporten i hånda. Den er på 137 sider og ble presentert på et seminar i Stavanger for noen dager siden. 

Rapporten ble presentert på Pionerkonferansen som Næringsforeningen i Stavanger arrangerte på torsdag i uken som var, på Clarion Hotel i Stavanger.

Presentasjonene finner du her:  Pionér 2021 - Næringsforeningen i Stavanger (naeringsforeningen.no)

Det var disse to som la frem, med hovedvekt på prosjektleder Paal under her:

Arne Martin Gilberg


Arne Martin Gilberg er daglig leder i Start Norge AS. Start Norge er et nonprofit-selskap dannet av Aircontact Group AS, Berg-Hansen Reisebureu, Avinor AS og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Selskapet har som formål å legge til rette for at elfly, lavutslippsfly og nullutslippsfly tidlig blir en del av kommersiell luftfart i Norge. Start Norge ønsker å gjøre landet til en ledende kraft innen miljøvennlig luftfart.

Paal Brevik Wangsness


Paal Wangsness er seniorforsker hos Transportøkonomisk Institutt (TØI), i forskningsgruppa, Samfunnsøkonomiske analyser. Paal har en mastergrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo og University of Minnesota. Han har jobbet som rådgiver i PwC, og har lang erfaring med gjennomføring av flere samfunnsøkonomiske analyser, eksterne kvalitetssikringer og evalueringer. I TØI har Paal bl.a. gjennomført og bidratt til metodeutvikling for samfunnsøkonomiske analyser, innen både person og godstransport. Totalt har han medvirket i 20 TØI-rapporter og 8 vitenskapelige artikler på 6 år. I 2020 fullførte Paal sine doktorgradsstudier ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) med avhandlingen «Economics and policies for the electrification of transport».

Stavanger Aftenblad hadde i går en nær identisk artikkel som den nevnt tidligere fra 2019. Hva begrepet "Fremskyndet" betyr må jeg lese meg til. (Red.)


 

Elfly-rute Stavanger - Bergen 

Forsert innfasing av elfly samfunnsmessig gunstig

En satsing på en demonstrasjonscase med elfly mellom Stavanger og Bergen på 2020-tallet kan forventes å bidra til en fremskynding av elfly i norsk luftfart og ha større netto samfunnsnytte enn ikke å satse.

Det er hovedkonklusjonen i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Start Norge AS som har satt som mål at verdens første kommersielle elflyrute blir etablert mellom Stavanger og Bergen i løpet av 2026. 

Konklusjonen forutsetter at de ambisiøse klimamålene Norge har satt seg skal gjennomføres og at flytrafikken fortsetter som i dag. En demonstrasjonscase vil kunne forsere innfasingen av elfly i Norge og dermed bidra til å redusere CO2-utslippene. Om dette legges til grunn kan det være samfunnsmessig lønnsomt med offentlig støtte til en slik demonstrasjonscase, blant annet gjennom offentlig finansiering av ladeinfrastruktur.
 
Andre incentiver som kan være effektive for å stimulere til bruk av nullutslippsfly er fritak for flypassasjeravgift over en lengre periode og å bruke flypassasjeravgiften til å finansiere et klimafond for luftfart. Rapporten trekker også fram at utslippskravene som luftfartsmyndighetene setter for FOT-rutene kan gjøres strengere slik at innfasingstempoet av ny teknologi øker. 

Avstanden mellom Stavanger og Bergen er kun 160 kilometer i luftlinje og passer godt til en demonstrasjonscase da første generasjons batterielektriske fly ligger an til å ha en rekkevidde på ca. 350–400 km. Kundegrunnlaget er dessuten relativt stort, ca 550 000 passasjerer årlig og fly er konkurransedyktig på strekningen da alternative transportmåter tar lang tid.
 
Om man gjennomfører et slikt prøveprosjekt kan det føre til en raskere innfasing av elfly også andre steder i landet enn om man ikke gjør det. Det kan også føre til at elfly tas i bruk raskere i andre land og gi Norge erfaring som foregangsland for elektrifisering av luftfarten, på samme måte som vi har vært langt framme når det gjelder elektrifisering av andre transportmidler som personbiler, ferjer og sykler.
 
Hvor stor effekt et slikt forsøk kan ha, er vanskelig å beregne. Rapporten tar utgangspunkt i målsettingene til Avinor og Luftfartstilsynet at de første ordinære innenriks ruteflygninger skal være elektrifiserte innen 2030. Innen 2040 skal all sivil innenriks luftfart i Norge være elektrifisert slik at klimagassutslippene blir redusert med minst 80 prosent sammenliknet med 2020.

Rapporten vurderer at om det ikke gjøres vellykkede demonstrasjonscase med elfly på 2020-tallet, virker en storstilt innfasing av elfly fra og med 2030 å være svært optimistisk, og likeså oppnåelse av ambisiøse utslippsmål innen 2040.

Dersom en demonstrasjonscase mellom Stavanger og Bergen vil forsere innfasingen av elfly i norsk luftfart med fem år, vil det akkumulert spare utslipp av ca 6 millioner tonn CO2-ekvivalenter over en 30-års periode. 
Prosjektet har spurt 1000 transportbrukere på strekningen om hvordan de stiller seg til å bruke elfly. Over 70 prosent er positive til å bruke elfly som reisealternativ. En liten økning i flytiden på 10 minutter gjorde lite utslag. De under 30 år var mer positive enn de over 50 år. 

Blant de som stilte seg positive er det noen som er villige til å betale en noe høyere billettpris for elfly enn for konvensjonelt fly, men flertallet blant de elfly-positive var ikke villige til å gå opp i pris for å velge elfly framfor konvensjonelle fly.

Mindretallet av de spurte, som enten er negative eller usikre, virker vanskelige å overbevise. Selv om man reduserte billettprisen med 90 prosent svarte under halvparten at de ville velge elfly-alternativet.

En liten andel av respondentene uttrykte noe bekymring for rekkeviddeproblemer, også på korte strekninger. Derimot stoler to tredeler av respondentene fullt og helt på myndighetenes sikkerhetssertifiseringer.

Rapporten er gjennomført på oppdrag fra Start Norge AS c/o Aircontact Group AS. For mer informasjon om elfly-ambisjonene til Start Norge og deres samarbeidspartnere, se elflyportalen.no


Rapport:
Fremskyndet innfasing av elfly i Norge. Mulige samfunnsmessige konsekvenser og virkemidler. TØI rapport 1851/2021. Forfattere: Paal Brevik Wangsness, Inga Margrete Ydersbond, Knut Veisten og Eivind Farstad.

Aftenbladet 5.11.2019:

Stavanger-Bergen kan få verdens første elfly-rute

SOLA: Flere aktører slår seg sammen for å lansere verdens første kommersielle elfly-rute, mellom Stavanger og Bergen. Målet er at ruten skal være i drift fra 2023.

Julie Teresa Olsen

- Målet er å få verdens første kommersielle elfly-rute. Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, mener administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen, vel vitende om at konkurransen er hard.

Over hele verden jobber produsenter og aktører for å få flere elfly på vingene.

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Sparebanken Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Ideen startet hos reisebyrået Berg Hansen som selger rundt 2,5 millioner flyreiser i året.

- Flyreiser gir betydelige klimaavtrykk. Samtidig har vi behov for økt mobilitet for å opprettholde spredt bosetting og sikre gode vilkår for næringslivet. Det betyr at vi trenger å fly mer, og den ligningen går ikke opp. Folk har behov for å fly, og det vil vi at de skal fortsette med. Målet er å være en pådriver for å få fortgang i innføringen av elfly, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen Reisebureau.

Strekningen mellom Stavanger og Bergen er 16 mil og har rundt 550.000 passasjerer i året. Den ideelle avstand, ifølge Minge.

Sparebanken Vest bevilger kr 1,6 millioner til utredning.

Aircontact group har opsjon på fem fly med en passasjerkapasitet på opptil 12 seter. Selskapet eier Berg Hansen, hvor ideen oppsto.

Avinor Flesland og Sola skal ha ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

Krever investeringer

Bare ladingen av ett eneste elektrisk fly krever like mye energi som det hele Stavanger lufthavn, Sola til enhver tid bruker. Store investeringer må på plass før elflytrafikk på Sola kan bli dagligdags.

I dag vil et Dash 8-fly med 38 passasjer ha et drivstofforbruk tilsvarende 2230 kilowattimer (kWh). Mens en Zunum, et elektrisk fly med 50 passasjer som nå testes ut, vil ha et elektrisk energiforbruk på 800 kWh, altså en tredjedel av et vanlig fly.

- Det er ingen som foreløpig vet helt hvordan dette skal se ut i praksis, så for oss er det kjempeviktig å få flere partnere som kan bidra til planleggingen, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Sola.

Avinor er allerede i gang med å planlegge for fremtidens energibruk. I 2020 skal det lages ny bru på gate 20 med nok kraft til å kunne lade et elfly. Bare dette utgjør en investering på 30 millioner kroner. Målet er at Stavanger lufthavn, Sola skal bli selvforsynt med fornybar energi i 2025, gjennom en stor satsing på blant annet sol og vind.

- Det er vanskelig å si hvor fort dette kan gå, men et slikt prosjekt som dette er en stor pådriver for å få det til. Det er helt naturlig at det første flyet kommer i denne regionen som allerede er fremoverlent når det gjelder fornybar-satsingen, mener Sigmundstad.

Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040, skriver Avinor på sine nettsider. I januar startet de første utredningene med mål om at verdens første kommersielle flyrute med elfly skal gå mellom Stavanger og Bergen. Nonprofit-selskapet Start Norge AS skal administrere og fronte prosjektsamarbeidet.

Forventer skepsis

- Når teknologien viser seg å fungere over tid, kan dette gå veldig fort. Spørsmålet blir hvor raskt vi klarer å skaffe nok fly, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen Reisebureau.

- Det vil alltid være noen som er redde for å fly, men det handler om hvilke erfaringer vi gjør oss. Kanskje kommer noen til å være litt skeptiske i starten, men dette kommer til å ta av, sier Villadsen.

- Nå er elfly blir godkjent av norske luftfartsmyndigheter, vil det være akkurat like trygt som andre fly, understreker Sigmundstad i Avinor.

Næringsforeningen arrangerer neste uke bærekraftskonferansen Pionér i en hangar på Sola. Hele den første timen er satt av til å presentere satsingen som skal være startskuddet for kommersielle flyreiser med elfly.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.