SAS
Refses: - Luftens pirater
Tirsdag
demonstrerer flere tusen piloter i Skandinavia mot SAS' behandling etter
coronakrisa. Rødt-politiker Mimir Kristjansson advarer flyselskapet om
konsekvensene.
SAS:
Flere tusener piloter demonstrer tirsdag mot SAS' behandling etter coronakrisa.
Foto: Vidar Ruud / NTB
Publisert mandag 18. oktober 2021 - 07:43
SAS-pilotene har reagert kraftig
på selskapets håndtering i kjølvannet av coronapandemien. Etter en periode med
full krise for flybransjen, har pilene pekt oppover i takt med gjenåpning og
lettelser i smitteverntiltak.
En stor gruppe piloter som ble
sagt opp da krisa sto på som verst, mener SAS ikke har fulgt opp lovnadene om å
få jobbene tilbake så snart behovet var der. De mener flyselskapet i stedet har
ansatt utenlandske piloter i underselskaper med dårligere betingelser.
Tirsdag er det ventet at flere
hundre tidligere SAS-ansatte og fagorganiserte vil møte opp foran Stortinget
for å demonstrere mot flyselskapets behandling av dem.
I hele Skandinavia vil rundt
2000 oppsagte SAS-ansatte aksjonere, ifølge foreningene.
Slag i magen
- De oppleves ganske arrogant.
Folk er skuffet og lei seg, forteller Simen Follesø Røiseland i Norsk Flygerforbund.
Sammen med fagforbundet Parat
står de ansvarlig for markeringen tirsdag. Ifølge forbundet har rundt 200
norske SAS-piloter mistet jobben, uten å få den tilbake.
- Mange har nå sittet i et år
med uniformen i skapet og blankpussede sko. Beskjeden har vært at de ikke kan
vente med å ønske oss velkommen tilbake til jobb, og det ikke det samme på jobb
uten oss. Derfor fikk mange et slag i magen da disse nyhetene kom ut, sier
Røiseland til Børsen.
Han peker på at flyselskapet ba
dem om å være klare på kort varsel, så snart passasjerene begynte å strømme til
igjen.
Nå venter en symbolsk handling i den sammenheng. Etter planen reiser de oppsagte pilotene ut på Gardermoen etter markeringen ved Stortinget for å levere fra seg uniformene til selskapet.
Ber om hjelp fra Stortinget
Røiseland og SAS-pilotene ber nå
om politikernes hjelp. De mener det må stilles krav til selskapet etter at de
har mottatt milliarder i statlige lån og annen coronastøtte.
Mimir Kristjansson som nylig er innvalgt på Stortinget for Rødt, og skal møte i arbeids- og sosialkomiteen. Han er en av politikerne som lover å lytte til flygerne.
ADVARER:
Rødts Mimir Kristjansson er ikke fornøyd med hvordan SAS har behandlet oppsagte
SAS-piloter. Han retter nå en sterk advarsel til selskapet. Foto: Frank Karlsen
/ Dagbladet
- SAS har oppført seg som
luftens pirater i denne saken her, tordner Kristjansson til Børsen.
- De har på den ene siden bedt
disse flygerne om å være klare for ny jobb i selskapet, og på den andre siden
tatt kreative grep for å unngå å ha forpliktelser overfor de samme menneskene
som de har forventet at skal være forpliktet til dem.
Advarer SAS
Den frittalende politikeren
retter nå en kraftig advarsel til den skandinaviske flykjempen. De kan ikke
forvente hjelp i framtida hvis de fortsetter som dette.
- Jeg synes SAS skal være litt
forsiktige med dette her. For SAS er et selskap som ganske ofte banker på
politikernes dør for å få hjelp med et eller annet. Da ville jo jeg anbefale å
ikke legge seg ut i krig med fagforeningene og storsamfunnet.
- Det er ikke sånn at SAS er
skånet mot at samfunnet reagerer mot de når de behandler sine ansatte på en
uakseptabel måte. Det synes jeg de skal tenke litt over, at det får et problem
i neste omgang, sier Kristjansson.
Rødt-politikeren lover at
partiet hans vil ta grep, og forventer at den nye Ap/ Sp-regjeringen blir med.
- Det første regjeringen må
gjøre er å sette i gang et lovarbeid for å sørge for at denne typen smutthull
ikke innes. Folk som jobber skal ikke kunne bli spilt utover sidelinjen ved at
selskapet de jobber i oppretter kreative selskapsformer som gjør at de plutselig
ikke har noen forpliktelser overfor sine ansatte. Vi må rydde opp i det norske
lovverket.
SAS: - Må drive effektivt
Pressesjef i SAS, Espen Eckhoff,
skriver følgende i et svar på e-post til Børsen:
«Det er fullt forståelig at det
er mange følelser knyttet til at SAS måtte si opp 5000 høyt verdsatte medarbeiderne
under pandemien, inkludert drøyt 500 piloter. Vi vil gjerne ha tilbake alle
sammen, og jobber nå for å skape det beste produktet med billettpriser folk er
villige til å betale. Da må vi drive enda mer effektivt enn vi gjør i dag. Et
nytt konkurransebilde krever at vi endrer vår organisering og at vi kan fly når
det passer kundene og ikke når det passer oss. Alle som jobber i SAS føler den
tøffe konkurransen på kroppen hver eneste dag og vet at det ikke er noen
naturlov som tilsier at SAS alltid vil klare seg. Vi må gjøre oss fortjent til
hver eneste passasjer og skal forbli det største flyselskapet i Norge.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.