Check-in: SAS Connect kan bli selvstendig konsept
Allerede før flykonsernets nye datterselskap er på vingene åpner SAS-ledelsen for at SAS Connect kan bli et eget kommersielt konsept.
Et SAS-fly av typen Airbus 320 NEO ved Malmø Lufthavn, Sverige. Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Publisert:
For mindre enn 3 timer sidenFlykonsernet SAS’ planer om å inndele virksomheten i tre ulike datterselskaper har satt sinnene i kok blant selskapets piloter og kabinansatte.
Nylig ble det kjent at SAS etablerer selskapet SAS Connect (tidligere SAS Ireland) og regionselskapet SAS Link, parallelt med hovedvirksomheten SAS Scandinavia.
Spesielt har 560 permitterte Scandinavia-piloter, hvorav rundt 200 norske, reagert på at SAS fremover vil fokusere all vekst på Connect.
SAS-pilotene raser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk
Det skjer gjennom en annen flytype, Airbus A320, som i praksis diskvalifiserer piloter fra hovedvirksomheten, som primært består av Boeing 737, hevdes det.
Pilotene mener dermed SAS gjennom omgår en femårig gjenansettelsesplikt, mens SAS avviser dette og peker på at Connect er et annet selskap, ikke SAS Scandinavia.
SAS-sjefen: – Kjemper for å overleve
– Må vurdere
Nå viser det seg at SAS Connect kan få helt egne ben å stå på i fremtiden.
I et interjvu med det danske bransjenettstedet Check-in, åpner driftsdirektør Simon Pauck Hansen for at SAS Connect kan bli et selvstendig kommersielt konsept.
Check-in peker på at Lufthansa har sitt Eurowings, Air France-KLM har Transavia og IAG har Vueling innenfor lavkost-segmentet.
– Det er noen som markedsfører det som egne kommersielle konsepter, og det må vi også vurdere i fremtiden. Vi kan få bruk for noe som også kan skille produktene ytterligere for å kunne segmentere tilbudet vårt til markedet, sier konserndirektøren til Check-in, og fortsetter;
– Det er mulig at vi i fremtiden kommer til å overveie et annet kommersielt konsept og et opplegg som gjør at de adskilles mer.
Han legger til at SAS vil finne ut av hvordan selskapet kan få mer til innenfor de mer prissensitive delen av fritidsreisemarkedet.
– Det kommer til å utgjøre en større del av vår fremtidige kundebase, sier Pauck Hansen.
Fagforbundet: – Vi slår opp med SAS hvis de ikke kommer pilotene i møte
Rimeligere
Check-in påpeker at SAS Connect skal drives med driftseffektive Airbus A320neo, og at det allerede er inngått avtaler med fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) i Danmark.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.