Sjekk innlegget her: https://tinyurl.com/2hpttmk5
Innlegget i Dagbladet følger opp og supplementerer det i VG
Jeg sakser fra innlegget:
15 dager med streik, 380 000 berørte passasjerer, 3700 kansellerte flygninger og cirka 1,5 milliarder kroner i kostnader.
Det er de kalde fakta etter sommerens streik, som forteller om et vanvittig tap for SAS - et selskap som i et normalår knapt går i overskudd.
Men for å sette konflikten i kontekst må vi likevel bruke et annet tall.
Vi kan begynne med en quiz: Hvor mye var det SAS-sjef Anko van der Werff kranglet med pilotene om for å få ned kostnadene i selskapet?
Svaret er: 0,5 øre.
Utgangspunktet for dette tallet er standarden flybransjen bruker for å sammenlikne kostnader på tvers av selskaper: Såkalt kostnad per setekilometer – eller CASK, som er den offisielle forkortelsen (cost per available seat kilometer). I dette tallet regnes alle selskapets kostnader med.
Her finner vi noen urovekkende tall. De er alvorlige for SAS-ledelsen, og setter streiken i perspektiv:
SAS skal før streiken ha hatt en kostnad per reisekilometer på 96 øre.
Konkurrenten Norwegian skal til sammenlikning ha en kostnad per reisekilometer på 58 øre.
SAS-pilotenes lønn er en dråpe i havet.
Hvis alle piloter hadde jobbet helt gratis og uten pensjon, ville SAS kommet ned i en kostnad per reisekilometer på 91 øre.
Og her kommer vi til tallet 0,5 øre. Besparelsen ledelsen i SAS krevde av pilotene, ville utgjøre 1,5 øre reduksjon i kostnad per reisekilometer. Avtalen landet til slutt på cirka 1 øre i besparelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.