onsdag 1. februar 2023

Avinor om bærekraftig luftfart


Veien mot bærekraftig luftfart i 2050, er brolagt med en del problemområder. SAF er fremdeles veldig dyr og konkurreres ut av fossilt brennstoff. Flydesign er også et viktig moment, men det utvikler seg ganske sakte. Brennstoff er jokeren og Avinor har ganske klart gått for el-løsninger. I dag betyr det i hovedsak hydrogenbaserte brennselceller. Hydrogenet må imidlertid være produsert av en grønn løsning for at det skal bli nullutslipp, EU Kommisjonen har mange dokumenter om temaet og du kan lese ett her: https://tinyurl.com/4rcpywyy  Sjekk også denne om ZeroAvia: https://tinyurl.com/mpd7spse Innlegget fra Avinor under kan demonstrere at de er på glid mot hydrogen. (Red.)



MER FLYTRAFIKK UTELUKKER IKKE BÆREKRAFTIG LUFTFART

Å fly er den mest effektive måten å forflytte seg på. Det ser derfor ikke ut til at luftfarten forsvinner med det første. Samtidig er bransjen nødt til å ha bærekraft øverst på agendaen. Hvordan balanseres behovet for nye ruter og nødvendigheten av å redusere utslippene?

 

Ja takk, begge deler...

Luftfart og bærekraft – en komplisert problemstilling

Gaute Skallerud Riise er direktør for trafikkutvikling i Avinor. Han tilbyr analyser og råd til flyselskapene, for å tilrettelegge for deres operasjoner til og fra Avinors lufthavner. 

– Flyselskapene velger selv hvor de skal fly. Vi prøver å tilrettelegge for dem ved lufthavnene, ved å informere dem om utviklingen i markedet og markedstrender vi ser. Slik gir vi dem godt beslutningsgrunnlag, forklarer han. 

Riise og avdelingen hans sitter altså på mye data om reisevanene våre. To ting er han ikke i tvil om: Nordmenn trenger fortsatt luftfarten, og luftfarten må bli bærekraftig for at den skal kunne overleve.

– Det handler om distriktspolitikk; om å ta i bruk hele landet, og det handler om reiselivet, som er en viktig næring i Norge. Uten luftfarten ville den ikke vært det. Samtidig vet vi at luftfarten står for omlag tre prosent av utslippene. Næringen har derfor en kjempeutfordring fremover når det gjelder å utvikle teknologi for å sikre at vi ikke forblir en av verstingene, sier han. 

Luftfart kan bli det beste alternativet – også i et klimaperspektiv

Folk vil alltid forflytte seg, mener Riise; over landegrenser og innenriks. Når teknologien kommer på plass, og produksjonen av den skyter fart, vil luftfart være den gunstigste transportformen – også i et klimaperspektiv. 

– Luftfarten trenger ikke at vi bygger ut mer infrastruktur på bakken; kanskje vi må bygge en rullebane her og der. Skal du bygge ut lyntog, derimot, krever det enormt med landressurser, og det er svært krevende å bygge det ut på en miljøvennlig måte. Lufthavnene er der allerede. Det handler bare om å få teknologien på plass og produksjonsvolumet opp. 

Selv om markedet for fritids- og feriereiser har kommet raskere tilbake etter pandemien enn man trodde, er disse reisene for mange lette å kutte ut når det kommer til stykket, mener Riise. Hvis luftfarten skal ha noen fremtid, må den derfor bli bærekraftig. Mange løsninger er allerede på plass – det må bare bli mulig å ta dem i bruk i større skala.  

Karbonnøytral luftfart innen 2050

– Det skjer ekstremt mye, både innen motorteknologi, og særlig når det gjelder Sustainable Aviation Fuel, det vi kaller SAF. Dette er forskjellige typer karbonnøytrale flydrivstoff. De går rett inn i dagens fly, så her gjelder det bare å få opp produksjonsvolumet. Det ligger også an til en rivende utvikling av hydrogendrevne og elektriske fly fremover, sier Riise. 

Målet er at luftfarten skal være karbonnøytral innen 2050. Det fordrer investeringer og insentiver for å få fart på produksjonen av bærekraftige alternativer, slik at de kan tas i bruk av flyselskapene. Flyselskapene er på sin side avhengige av kunder, slik at de får god nok økonomi til å kunne investere i bærekraftige løsninger. 

– Utviklingen skjer: EU har kanalisert midler, og det er også mye i omløp fra myndigheter og andre investorer. Det trengs riktignok mer. Paradokset er at vi trenger sterke flyselskaper med god økonomi, som har kapasitet til å investere i teknologien som foreligger. Derfor er vi nødt til å fly. Akkurat i dag er vi en utslippsversting, men vi kan ikke stoppe opp. Da lykkes vi ikke med overgangen til en bærekraftig luftfart. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.