Veien mot bærekraftig luftfart i 2050, er brolagt med en del problemområder. SAF er fremdeles veldig dyr og konkurreres ut av fossilt brennstoff. Flydesign er også et viktig moment, men det utvikler seg ganske sakte. Brennstoff er jokeren og Avinor har ganske klart gått for el-løsninger. I dag betyr det i hovedsak hydrogenbaserte brennselceller. Hydrogenet må imidlertid være produsert av en grønn løsning for at det skal bli nullutslipp, EU Kommisjonen har mange dokumenter om temaet og du kan lese ett her: https://tinyurl.com/4rcpywyy Sjekk også denne om ZeroAvia: https://tinyurl.com/mpd7spse Innlegget fra Avinor under kan demonstrere at de er på glid mot hydrogen. (Red.)
MER FLYTRAFIKK UTELUKKER
IKKE BÆREKRAFTIG LUFTFART
Å fly er den mest effektive måten å forflytte seg
på. Det ser derfor ikke ut til at luftfarten forsvinner med det første.
Samtidig er bransjen nødt til å ha bærekraft øverst på agendaen. Hvordan
balanseres behovet for nye ruter og nødvendigheten av å redusere utslippene?
Ja takk, begge deler...
Luftfart og bærekraft – en komplisert
problemstilling
Gaute
Skallerud Riise er direktør for trafikkutvikling i Avinor. Han tilbyr analyser
og råd til flyselskapene, for å tilrettelegge for deres operasjoner til og fra
Avinors lufthavner.
–
Flyselskapene velger selv hvor de skal fly. Vi prøver å tilrettelegge for dem
ved lufthavnene, ved å informere dem om utviklingen i markedet og
markedstrender vi ser. Slik gir vi dem godt beslutningsgrunnlag, forklarer
han.
Riise
og avdelingen hans sitter altså på mye data om reisevanene våre. To ting er han
ikke i tvil om: Nordmenn trenger fortsatt luftfarten, og luftfarten må bli
bærekraftig for at den skal kunne overleve.
–
Det handler om distriktspolitikk; om å ta i bruk hele landet, og det handler om
reiselivet, som er en viktig næring i Norge. Uten luftfarten ville den ikke
vært det. Samtidig vet vi at luftfarten står for omlag tre prosent av
utslippene. Næringen har derfor en kjempeutfordring fremover når det gjelder å
utvikle teknologi for å sikre at vi ikke forblir en av verstingene, sier
han.
Luftfart kan bli det beste alternativet – også i
et klimaperspektiv
Folk
vil alltid forflytte seg, mener Riise; over landegrenser og innenriks. Når
teknologien kommer på plass, og produksjonen av den skyter fart, vil luftfart
være den gunstigste transportformen – også i et klimaperspektiv.
–
Luftfarten trenger ikke at vi bygger ut mer infrastruktur på bakken; kanskje vi
må bygge en rullebane her og der. Skal du bygge ut lyntog, derimot, krever det
enormt med landressurser, og det er svært krevende å bygge det ut på en
miljøvennlig måte. Lufthavnene er der allerede. Det handler bare om å få
teknologien på plass og produksjonsvolumet opp.
Selv
om markedet for fritids- og feriereiser har kommet raskere tilbake etter
pandemien enn man trodde, er disse reisene for mange lette å kutte ut når det
kommer til stykket, mener Riise. Hvis luftfarten skal ha noen fremtid, må den
derfor bli bærekraftig. Mange løsninger er allerede på plass – det må bare bli
mulig å ta dem i bruk i større skala.
Karbonnøytral
luftfart innen 2050
–
Det skjer ekstremt mye, både innen motorteknologi, og særlig når det
gjelder Sustainable Aviation Fuel, det vi kaller SAF. Dette er
forskjellige typer karbonnøytrale flydrivstoff. De går rett inn i dagens fly, så
her gjelder det bare å få opp produksjonsvolumet. Det ligger også an til en
rivende utvikling av hydrogendrevne og elektriske fly fremover, sier
Riise.
Målet
er at luftfarten skal være karbonnøytral innen 2050. Det fordrer investeringer
og insentiver for å få fart på produksjonen av bærekraftige alternativer, slik
at de kan tas i bruk av flyselskapene. Flyselskapene er på sin side avhengige
av kunder, slik at de får god nok økonomi til å kunne investere i bærekraftige
løsninger.
–
Utviklingen skjer: EU har kanalisert midler, og det er også mye i omløp fra
myndigheter og andre investorer. Det trengs riktignok mer. Paradokset er at vi
trenger sterke flyselskaper med god økonomi, som har kapasitet til å investere
i teknologien som foreligger. Derfor er vi nødt til å fly. Akkurat i dag er vi
en utslippsversting, men vi kan ikke stoppe opp. Da lykkes vi ikke med
overgangen til en bærekraftig luftfart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.