Den første til å peke på momentet bakketjeneste var journalist Jan-Petter Helgesen, tidl. Stavanger Aftenblad. Etter at han pensjonerte seg for mange år siden, har avisen ingen med luftfart som spesialområde. Han mente at arbeidsplasser var i spill. (Red.)
Widerøe-kjøpet: Tusenvis
av arbeidsplasser er i spill
Norwegians
kjøp av Widerøe får følger for over 4.500 ansatte på norske flyplasser. Det
ligger an til store endringer i markedet for bakketjenester.
Konsernsjef
Geir Karlsen (t.h.) i Norwegian og konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe ser
synergier på 200–300 millioner kroner i året. Noen av dem vil komme fra
samordning av bakketjenester.
·
Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:
Publisert:
For
mindre enn 1 time siden
Gi meg kortversjonen
Norwegian vil ikke bare kjøpe Widerøe med 43 fly og over 400
daglige avganger.
De vil også overta Widerøe Ground Handling,
som er Norges største selskap på bakketjenester. Det omfatter alt fra
kundeservice, innsjekk og håndtering av bagasje til renhold og flyservice.
Det er i dag fem aktører i dette markedet i Norge.
(Se tabellen under.) Slike tjenester er en stor kostnad for
flyselskapene.
– Vi har estimert synergier på 200–300 millioner
kroner i året. (…) Det gjelder blant annet skalafordeler på innkjøp,
vedlikehold og IT. Bakketjenester er et annet område der vi ser at vi kan gjøre
noe.
Det sa konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian da
kjøpet av Widerøe ble kjent.
Kjøpet kan kaste om på hele markedet for
bakketjenester i Norge.
– Får
ringvirkninger
– At Norwegians kjøp av Widerøe vil få
ringvirkninger for bakketjenestene, er det ingen tvil om. Nøyaktig hva som
skjer, gjenstår å se. Vår oppgave er uansett å ivareta våre medlemmers
interesser. Det gjelder uavhengig av hvilket selskap de jobber i.
Det sier Gunnar Holm i LO-forbundet Flyarbeidernes
Forening. De organiserer 3.000 flyplassansatte som jobber med alt fra
bagasjehåndtering, til vedlikehold og annet fysisk arbeid i terminalene.
I tillegg er det cirka 1.500 ansatte på
flyplassene som jobber med service, innsjekk og annen kundekontakt.
Norwegian kan bytte til Widerøe
Widerøe Ground Handling (WGH) har i dag ingen
oppdrag for Norwegian. Det kan det bli en endring på fra 2024.
Norwegian vil i høst legge ut anbud for alle
bakketjenestene i Norge, som de ikke selv tar hånd om.
– På det anbudet vi nå har ute, ser vi at det er
veldig stor interesse og konkurranse, skriver direktør for kommunikasjon i
Norwegian, Grete Kruse Roald, i en e-post.
I dag bruker Norwegian Widerøe Ground Handlings
konkurrent Aviator på norske flyplasser utenom Gardermoen. Der valgte Norwegian
i vår en løsning der de selv håndterer innsjekk og kundeservice gjennom det
nyopprettede selskapet Red Handling.
Bagasjehåndteringen på Gardermoen lar Norwegian
derimot selskapet Menzies ta seg av enn så lenge.
Sentralt plasserte aktører som E24 har snakket
med, tar for gitt at det kommende datterselskapet WGH vil vinne anbudene som
Norwegian legger ut i høst.
Kort fortalt:
Norwegians kjøp av Widerøe
SAS kan
bytte vekk Widerøe
Selskapet Aviator hadde bakketjenestene for konkursslåtte Flyr. Nå kan Aviator risikere å bli
den store taperen også på Norwegians kjøp av Widerøe. Men det er ikke gitt.
Godt informerte kilder i de store flyselskapene
sier til E24 at de ikke har noen tro på at SAS vil fortsette å kjøpe
bakketjenester av Widerøe i fremtiden.
For da vil SAS i så fall betale store penger til
sin ene store konkurrent i Norge.
SAS har siden 2016 brukt Widerøe Ground Handling
på de regionale flyplassene i Norge. Men fra 2021 har SAS brukt Aviator i
Bergen, Tromsø og Kristiansand.
På Gardermoen har SAS sitt eget datterselskap, SAS
Ground Handling, med 1.300 ansatte.
Aviator vil trolig snart kjempe om å få levere
bakketjenester til SAS på alle de andre flyplassene i Norge.
SAS vil ikke alt nå si at de vil skifte ut
Widerøe.
– Det er for tidlig å si hva konsekvensene blir
for SAS' kjøp av bakketjenester., sier pressesjef Tonje Sund i SAS Norge.
SAS
vurderer å selge sitt datterselskap for bakketjenester. Vil Norwegians kjøp av
Widerøe få SAS til å tenke på nytt? Foto: Beate Oma Dahle, NTB
Selges
SAS Ground Handling?
Norwegians kjøp av Widerøe er ikke den eneste nyheten
i år som kan endre landskapet helt på norske flyplasser.
I april kunne den danske avisen Berlingske avsløre
at SAS vurderer å selge SAS Ground Handling.
Dette som en følge av konkursprosessen til SAS i USA.
– I og med at vi har tatt imot statsstøtte, kan
det være at EU krever såkalte innrømmelser. Derfor ser vi på forskjellige
muligheter som kan oppfylle det. Et potensielt scenario er å selge SAS Ground
Handling.
Det skrev SAS’ danske pressesjef Alexandra Lindgren
Kaoukji i en e-post til Berlingske i april.
Etter det E24 kjenner til, har SAS mottatt
konkrete bud. Men SAS har ennå ikke tatt en avgjørelse på om de skal selge sine
bakketjenester på Gardermoen, Kastrup og Arlanda.
Turbulent tilværelse
De ansatte som jobber i selskapene som utfører
bakketjenester i Norge har opplevd svært mye turbulens de siste årene. I
pandemien nedbemannet alle selskapene kraftig.
I tillegg skjer det store skifter i forbindelse
med anbudskonkurransene som disse selskapene stadig må delta i.
Da Widerøe Ground Handling i 2021 tapte for
Aviator i konkurransen om levere tjenester til SAS i Bergen, Tromsø og
Kristiansand, mistet mange ansatte der jobben.
Aviator ville da ikke ansatte alle dem som mistet
jobben. Fagforeningene mente at det i realiteten var snakk om en
virksomhetsoverdragelse og at de ansatte hadde krav på å fortsette i jobbene
sine. Fagforeningene gikk til sak mot Aviator, men tapte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.