torsdag 3. april 2025

Helikopter - Bell 525 Relentless (Nådeløs) - Noen data om typen som Equinor har bestilt 10 stk av

 

Seansen var i anledning månedlig møte i HS Senior Klubb på flymuseet på Sola.



Lars Rognerud fra European Simulator & Traing Academy foredro. Han inviterte også til å kikke på mock-upèn som befinner seg i et lokale leid av Ole Petter Bakken, agent for Bell på Sola. Det er den samme mock-upèn som ble vist på Farnborough Airshow i juli 2012. Jeg var der.  Etter det har jeg hatt over 100 meldinger på bloggen min vedr. fremskritt, og tilbakeslag. Det har gått med sneglefart etter havariet den 6. juli 2016 med tap av to liv. 

Det bemerkelsesverdige, i alle fall for meg, er at Equinor har bestilt en type i størrelse "Super medium" som ikke er sertifisert av FAA/EASA. Ikke nok med det, selskapet som får kontrakten med å fly mskintypen, blir "Launch Customer". Det er noe jeg har advart mot fordi det vil ALLTID dukke opp overraskelser når et nytt produkt tas i bruk i verdens verste område å fly helikopter i, nemlig langs- og utenfor vår kystlinje i all slags drittvær. I klart språk betyr dette at små og store problemer fører til liggtid, såkalt AOG, og ekstra utgifter. "Aldri kjøp A modellen",  har jeg hevdet i alle mine år i flytryggingsarbeide på vegne av flygerne, i Norge og Internasjonalt. Nå er jeg ganske selvisk altså, fordi jeg mener at selskaper i andre land kan bryne seg på den nye typen, helst et par år før vi får den inn i vårt luftrom offshore. Sjekk dette fra bloggen min::  

Bestillingen av et enda ikke ferdig teste helikopter offshore, står i sterk kontrast til det som akkurta nå har blitt fremlagt om Forsvarets nye helikopterkjøp: Kjøp velprøvet hyllevare. Equinor går muligens i NH90 fella. (Red.)

Jeg tror at LO organisasjonen Energis` (Tidl. NOPEF)  helikopterkomite har besøkt Bell i Ft. `Worth Texas hvor de må ha drukket veldig mye tran når de kom ut med en anbefaling om å gå for Bell 525 under de før nevnte forhold. Ja, det var jo passasjerene som etterlyste nye helikoptertyper fordi de ikke stolte på S-92A etter havariet ved Sotra for et års tid siden hvor en omkom. Helikopterkomiteen representerte altså passasjerene. Etter bestillingen av nye helikoptre ble følgende sagt: 

Ørjan Kvelvane, Equinor's senior vice president Operation and Maintenance in Exploration & Production Norway (EPN)

"The safety of our employees who travel by helicopter is our utmost priority. New helicopters will make helicopter traffic more robust. Safe, predictable and efficient transportation is crucial to safely maintain a high activity level on the NCS for many years to come," says Ørjan Kvelvane, Equinor's senior vice president Operation and Maintenance in Exploration & Production Norway (EPN).

I 2024 sa Bell: Meanwhile, Donnelly said the Bell 525 is on track for certification by year-end, progressing through critical flight tests and nearing the completion of required durability and reliability evaluations. “We should wrap up flight testing as we get to mid-year,” he said, adding that deliveries of the 525 are expected to start in late 2025.

Altså ganske optimistisk dette. 

Litt om helikoptertypen. 

Rognerud fortalte og tok spørsmål under veis, men han kunne ikke svare på ting av "politisk" art eller elementer i en anbudsrunde. Det var kun det takniske. Han viste en video, og den var tilforlatelig nok. En kunne ved selvsyn se at helikopteret ikke ristet/vibrerte nevneverdig under innflyging og hover. Her synes å være kraftoverskudd og flotte visuelle  bilder med nødvendige data. Simulator vil bli tilgjengelig, antakelig på Sola. 



Det spesielle med Bell 525 Relentless er at den har fly-by-wire, og synes å ha kraftoverskudd OEI slik at den promoteres som en maskin uten såkalt exposure time. (Det var opplysninger jeg fikk på Farnborough i 2012.) Fly har Balanced Field Length. Helikopter operasjoner tilstreber noe tilsvarende, men en kan (kunne i min tid) oppleve at en kalkulerer med et kort regime under avgang hvor helikopteret ikke kan fly fordi det ikke er kraft nok, og da må en utføre en såkalt "safe forced landing". Dette gjaldt for 20 år siden, men er forhåpentlivis borte nå.   Min erfaring tilsier at alle helikoptre legger på seg og får øket MTOW. Dermed kan en risikere at en før eller senere komme inn i et exposure regime. Maskinen har en del interessante automatiske funksjoner som f.eks. automatisk hands off land back etter motorbortfall før DP. Den er ment å få de-ice for arktiske operasjoner. Rognerud fortalte at det kan være at de første maskinene kommer uten, og slikt utstyr må ettermonteres. Altså et draw back ved år være first buyer. MGB er kjørt uten olje i 4 timer, men er foreløpig ikke sertifisert for det, kun for èn time hvilket er mye bedre enn minstekravet på 30 minutter. (Per 2005) Maskinen kan fly 16 pax 300NM. Maskinen Rognerud viste bilder av hadde 16 seter i en såkalt Bell 212 konfigurasjon. Rognerud antok at maskinen var ferdig sertifisert snart slik at den kan leveres i 2027. Han mener det er plenty av bagasjeplass for 16 bagger.



Samme kveld som vi hadde møtet, kom Trump ut med sine "Tariffs". Mange mener at det vil få innvirkning på varer som eksporterers til Europa fordi vi vil heve våre tollsatser, selv om det kan diskuteres, i følge Trump. De samme "mange" mener også at Trump kan intervenere når det gjelder levering av hard- og software til fly og helikoptre. Vel, det gjenstår å se.

Mitt personlige inntrykk er at dette er en maskin som kan bli populær straks avising er på plass. Tøfft med en stikke på venstre side for collective og en tilsvarende på høyre sider for cyclic. Rognerud sa at det er noe en lærer veldig fort å koordinere. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.